یکشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۹۱

آمادگی پیش از رفتن به سفرهای خارجی

قبلن بطور مفصل در مورد سفر کردن به خارج از کشور با هواپیما نوشتم . اینبار در مورد آمادگی ها و کارهایی که قبل از سفر به کشورهای خارجی باید انجام داد مینویسم امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره :

سفر کردن ایرانیان به خارج از کشور دردسرهای زیادی داره که این دردسرها برای سایر مردم دنیا وجود نداره به این دلیل که ایرانیان از داشتن کارهای اعتباری بین المللی محروم هستن و همیشه پول نقد با خودشون همراه میبرن و از طرفی گرانی ارز در ایران و نداشتن قیمت پایدار و همچنین ساپورت نشدن از سوی دولت و انزوای سیاسی و خیلی مسائل , همیشه به ضرر مسافران تموم شده چه در موقع سفر و چه در زمان اقامتشون در کشورهای خارجی . آشنا نبودن با روال عادی جامعه جهانی و ندونستن زبان و .. همگی در این قضیه تاثیر گذار هستن . مثلن اگر بیمار بشین , دچار مشکلات زیادی ممکنه بشین و یا در صورت نیاز به دارو یا لوازم ضروری مورد نیاز , همیشه مشکلاتی برای ایرانیان پیش میاد که شاید برای ملیت های دیگه وجود نداشته باشه . برای پیشگیری از این مشکلات که گاه واقعن جدی هم میشن میشه طرفندهایی رو بکار برد :

- پیش از رفتن به سفر حتمن به دندان پزشک مراجعه کنید ! بیشتر ایرانیان دندون های خوبی ندارن و اغلب دندون هاشون یا خراب هست و یا در آستانه خرابی و یا گاهی حساس هستن و دردناک ! با این همه توجهی هم بهش نمیکنن . حالا یا عامل ترس هست یا عامل مالی .. که از رفتن به دندان پزشکی خودداری میکنن ! باید بدونین تنها هزینه بسیار سنگین پزشکی در خارج از کشور که هیچ بیمه مسافرتی هم زیر بار اون نمیره , دندان پزشکی هست ! و دندان درد هم مشکلی هست به شدت آزار دهنده و کلافه کننده طوریکه شما حاضرین کل دندون هاتون رو از دهنتون بکشن بیرون ولی از دندان درد خلاص بشین ! پس با دونستن اینکه اگر در ایران صد هزار تومان هزینه یک پرکردگی ساده باشه , در خارج از کشور حدود 900 هزار تومان برای شما آب میخوره !!!!! پیش از سفر یک چک آپ کامل از دندان ها انجام بدین . چه این سفر میخواد 15 روزه باشه چه چندین ماهه ..

- بعضی کشورها بخصوص کشورهای عضو شنگن هستن که مسافران باید برای گرفتن ویزا , خودشون رو بیمه مسافرتی بکنن . تا وقتی بیمار شدن , از جیب خودشون هزینه ها رو بپردازن و بعد بیان ایران و از بیمه معادلش رو دریافت کنن . بیمه های مسافرتی انواع زیادی دارن و کسانی که دم سفارت ها پرسه میزنن و فرم پر میکنن و بیمه های مسافرتی ارزان قیمتی رو به شما پیشنهاد میکنن , در واقع بی مصرف ترین بیمه ها رو به شما غالب میکنن !! به شدت مراقب این موضوع باشین .. بیمه های مسافرتی ارزان قیمت , فقط بعضی مشکلات و بیماری های ساده رو پوشش میدن و از پرداخت هزینه بیماری ها جدی و مشکلات مهم سر باز میزنن ! مثلن یک بیمه مسافرتی خیلی ارزان قیمت 140 هزارتومانی دو ماهه , فقط شکستگی استخون و تصادف رو پوشش میده . در صورتیکه بیشتر مسافرت ها در فصل تابستان هست و شما مشکل لیز خوردگی و دست و پا شکستن ندارین ! و یا بیماری قلبی و بیماری های جهاز هاضمه و جراحی و .. رو پوشش نمیده ! درسته بیمه مسافرتی مثل مهریه هست کی مریض شده و کی نشده , ولی یک در هزار اگر بیمار بشین و ارز هم در اختیار نداشته باشین و اگر هم داشته باشین برای یک دل درد ساده شاید مجبور بشین یک میلیون تومان هزینه پرداخت کنین , اونوقته که میفهمین یک بیمه مسافرتی چقدر ارزشمنده ! پس همیشه قبل از اینکه بیمه مسافرتی رو دریافت کنین , بپرسین که چه بیماری هایی رو پوشش میده و بخصوص شرایط دریافت خسارت و مبلغی رو که پرداخت میکنه رو دقیق بپرسین . وقتی هم بیمه نامه رو براتون پر میکنن حتمن نام لاتین و شماره پاسپورتتون رو باهاش مطابقت بدین و حتمن هم به لاتین باید پر شده باشه و تاریخ اعتبارش که به میلادی هم باید باشه رو دقیقن چک کنید با تقویم ! خیلی پیش اومده بیمه نامه های جعلی و باطل شده رو دادن به مسافران . اگر به بیماری های خاص مبتلا هستین مثل بیماری های معده یا روده یا قلبی و روانی و ... حتمن با بیمه گذار مطرح کنین و بیمه هایی که این بیماری های شما رو پوشش میدن تهیه کنین حتا اگر 500 هزار تومن هم براتون آب بخوره ( قیمت ها به تاریخ نگارش این مقاله هست ) .در پایان هم بروشور و  اطلاعات دریافت خسارت رو از بیمه گذار بگیرین تا بدونین چطور باید اقدام کنین در صورت بیماری . چون زمانی که بیمار میشین و به بیمارستان مراجعه میکنین باید به تلفن یا ایمیلی که در بیمه شما نوشته شده زنگ بزنین و بهشون اطلاع بدین تا موردتون ثبت بشه وگرنه به شما هیچ پولی پرداخت نمیشه !! حتمن همه این موارد رو سوال کنید ..

- همیشه در هر سفر خارجی با خودتون داروهای روتین همراه ببرین . مهم نیست که شما بیمار هستین یا نیستین . حتا جوان ها و افراد سالم هم باید با خودشون دارو همراه ببرن . داروهایی که در سفرهای خارجی باید حتمن همراهتون باشه شامل :

_ سه ورق آنتی بیوتیک ساده مثل سفالکسین 500 میلی یا آمپی سیلین .
برای گلودردهای چرکی . در خارج از کشور به کسی آنتی بیوتیک نمیدن !
_ دو ورق آنتی هیستامین دکونژستانت .
جلوگیری از آب ریزش بینی در مواقع سرماخوردگی .
_ دو ورق کوتریموکسازول بزرگسال .
داروی ساده آنتی بیوتیک مخصوص بیماری های روده ای ساده ناشی از باکتری و آب و خوراک آلوده .
_ دو ورق مترونیدازول .
داروی ساده آنتی بیوتیک ساده مخصوص بیماری های روده ای انگلی .
_ یک ورق هیوسین .
داروی ساده مخصوص رفع دل درد .
_ دو ورق مفنامیک اسید یا ژلوفن .
داروی ساده مخصوص دندان درد .
_ دو ورق پیروکسیکام .
کپسول های کوچک مخصوص تمام دردهای استخوانی و ضرب دیدگی .
_ چهار ورق سرماخوردگی بزرگسال یا اسیتامینوفن .
داروی ساده مخصوص سرماخوردگی .
_ یک ورق دیفنوکیسلات سدیم .
داروی جلوگیری از اسهال . در صورت اسهال ناگهانی به شدت موثره اما درمان کننده نیست و فقط جلوی بیرون روی های مکرر رو میگیره !
_ یک ورق تری فلئوپرازین یک میلی گرمی .
قرص آرام بخش ضعیف برای رفع دلشوره و نگرانی و استرس در طول سفر یا پرواز با هواپیما .
_ یک عدد ژل موضعی پیروکسیکام .
ژل مخصوص ضرب دیدگی اعضای بدن بخصوص استخوان و گرفتگی عضلات .
_ یک بطری خیلی کوچک محلول بتادین .
محلول ضد عفونی و شستشوی زخم ها .
_ یک عدد باند زخم بندی استریل و چند عدد چسب زخم .
_ یک ورق زولپیدم 5 میلی گرمی .
قرص خواب آوری که تنها سرعت به خواب رفتن شما رو افزایش میده و به کیفیت خواب کاری نداره و بهتر هم هست یک چهارم مصرف بشه و برای کسانی که از استرس و دلشوره سفر خوابشون نمیبره مفید هست .
_ یک عدد پماد ولی .
پماد مخصوص سوختگی های ساده سطحی بجز سوختگی با آفتاب !!! سوختگی توسط جسم داغ و گداخته !!!
_ یک عدد قطره جنتامایسین چشمی .
قطره ساده آنتی بیوتیک چشمی برای بیماری های میکروبی و چرکی چشم مثل قی کردن شدید چشم و تراخم های ساده که اغلب بر اثر شناکردن در استخر و طبیعت و آب آلوده ایجاد میشه ..
_ یک بطری کوچک الکل سفید .
_ مقدار کمی پنبه .
** اگر به مناطقی سفر میکنین که میدونین در اونجا پشه هست , از داروخانه دو محلول After Bite – Before Bite که خیلی هم ارزون قیمت هستن رو خریداری کنین . برای جلوگیری از گزیده شدن توسط حشراتی مثل عنکبوت و هزارپا و پشه و ... و یا اگر گزیده هم شدین محلول بعدی برای رفع گزش و سوزش و خارش اون ..
_ یک عدد موچین و پنس نوک تیز .
برای در آوردن تیغ و خار از دست .

- در هر سفر خارجی همیشه مایو همراهتون داشته باشن . در خارج از کشور زمستون و تابستون استخرها دائر هستن و رفتن به ساخل و دریا و استخر و سونا یکی از تفریحات جالبی هست که میتونین تجربه کنین . حتا در زمستان ...

- همراه داشتن جعبه ای کوچک شامل لوازم ضروری و اضطراری . همیشه یک جعبه کوچک همراهتون باشه و یک سری لوازم اضطراری رو درون اون بذارین . این لوازم شامل :

_ سوزن خیاطی بزرگ و کوچک – چند متر نخ به رنگ های مشکی و سفید – چند عدد دکمه ساده .
_ یک عدد چاقوی ارتش سوئیس سایز متوسط . ( هرگز این چاقو و لوازم نوک نیز رو داخل کیف به هواپیما نبرین چون ضبط میکنن و دور میندازن ) .
_ یک  عدد ناخن گیر .
_ یک عدد دستگاه منگنه بسیار کوچک مسافرتی با یک رول سوزن اضافه .
_ چند عدد سوزن ته گرد و چند عدد سنجاق قفلی .
_ چند عدد کیسه فریزری . 
_ یک عدد قیچی کوچک .
_ چسب نواری شیشه ای .
_ مداد پاک کن , مداد , خودکار .
_ یک بسته کاغذ های برچسب دار کوچک .

- همراه خودتون همیشه در هر سفری یک دست لباس گرم داشته باشین . پیش از سفر در مورد وضعیت آب و هوایی اون کشور اطلاعات به دست بیارین . کشورهای اروپایی حتا در فصل تابستان هوای بسیار متغیری دارن و یک روز دمای هوا میتونه تا 2 درجه بالای سفر برسه و یک روز تا 30 درجه بالای صفر و اغلب هم شب های خنکی دارن و حتمن یک کاپشن بهاره باید تنتون باشه برای بیرون رفتن ! مگر اینکه به کشورهای آسیایی میرین که دمای هوا همیشه گرم هست و نیاز به لباس گرم وجود نداره .

- داخل کیفتون همیشه مقداری شکلات و آبنبات یا بیسکویت داشته باشین . با اینکه توی هواپیما به شما همه چیز داده میشه , ولی اغلب اوقات در مواقع تزانزیت , اینها به کار ایرانی ها میاد مخصوصن که ایرانی ها در خرج کردن دلار خسیس هستن و ترجیح میدن از گرسنگی بمیرن ولی خرج این چیزها نکنن !! از طرفی هم دچار ضعف مزمن هستن !!!!!!!گاهی هم پیش میاد به دلیل تاخیر در پرواز , مجبور میشین ساعت ها در سالن ترانزیت انتظار بکشین و ممکنه دچار گرسنگی بشین و ضعف یا کسانی که دیابت دارن حتمن این نکات رو رعایت کنن و با خودشون مقدار کمی مواد خوراکی سبک داشته باشن ..

- در طول سفر چه موقع رفتن و چه موقع برگشتن هیچ بسته و یا وسیله ای رو از کسی قبول نکنین ! بخصوص در زمان سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا ! هستن کسانی که بیرون فرودگاه ایستادن و افرادی که قیافه معصومی دارن رو به دام میندازن و بسته هایی رو بهشون میدن و میگن اونور فلان کس ازتون تحویل میگیره ! اگر هر چیزی درون این بسته ها باشه , قانون شما رو مجرم میشناسه ! چون شما حامل اون بسته هستین . خیلی دیده شده درون این بسته ها مواد مخدر یا داروهای حساس و ممنوعه قرار دادن و پلیس فرودگاه بعد از کشف دستگیرشون کرده . ایرانیان بسیاری هستن که با همین نداشتن آگاهی , به حبس ابد یا مرگ در خیلی کشورها محکوم شدن مثل تایلند !!!!! هرگز دلتون برای کسی نسوزه و از هیچ کس حتا یک پاکت نامه یا حتا کتاب هم دریافت نکنین !!!!! گاهی دیده شده ورق های کاغذ در محلول های مواد مخدر خیسانده و سپس خشک شدن ! اگر هم از کسی چیزی میگیرین مثل فامیل , حتمن در حضور خودش اون بسته رو باز کنین و چک کنین و بعد تحویل بگیرین و هرگز چشم بسته هیچ بسته ای رو تحویل نگیرین حتا اگر فامیل باشه . بیشتر افراد چون اطلاعی از مواد ممنوعه در سفر ندارن ممکنه حتا از روی نا آگاهی مواد یا وسائلی رو به شما بدن و بعدن برای شما دردسر میشه و هیچ کاری هم با اونها ندارن و مجرم شما هستید !!!

- لباس زیر جزو لباس هایی هست که باید بیشتر از همه همراهتون ببرین . معمولن در سفرهای خارجی گاه مجبور میشین که روزی دوبار دوش بگیرین . به همین دلیل لباس های زیر رو حداقل از هر کدوم ده عدد یا بیشتر همراه داشته باشین !

- همیشه همراه خودتون یک دست لباس رسمی کت و شلوار یا لباس شب داشته باشین مگر اینکه یک سفر کوتاه مدت دو - سه روزه به جاهای تفریحی مثل مثلن آنتالیا یا تایلند و مالزی و .. میرین . بعضی مکان های تفریحی مثل بارها و Pob ها در خارج از کشور هستن که بدون لباس رسمی شما رو راه نمیدن !! حتا در بعضی از اونها باید فقط کفش عادی پاتون باشه و صندل و کتانی منع فرود داره !!

- متناسب با کشوری که بهش سفر میکنین کفش هاتون رو انتخاب کنید ! اگر به کشورهای گرمسیر سفر میکنین از کفش های سبک و صندل استفاده کنین . ولی اگر به کشورهای اروپایی سفر میکنین یا مناطق سرد و خنک , حتا در تابستان هم در این کشورها گاه یک هفته مدام بارندگی میشه و همیشه یک کفش محفوظ و جلو بسته مثل کتانی یا کفش های معمولی و یک کفش سبک برای مواقعی که هوا گرم میشه همراهتون داشته باشین .

- پیش از سفر باطری ساعت خودتونو عوض کنین . چه ساعتتون باطری داشته باشه چه نداشته باشه این کارو بکنین بخصوص که اگر سفر شما طولاتی مدت باشه . هزینه این خدمات در خارج از کشور 5 برابر ایران هست !

- آقایان بهتره زمانی که به سفرهای طولانی مدت میرن , پیش از سفر برن به آرایشگاه و موهاشون رو کوتاه کنن که تا پایان سفر نیاز به آرایشگاه رفتن پیدا نکنن . طبق معمول هزینه آرایشگاه عادی و کوتاه کردن 4 تا شوید در خارج از کشور چیزی در حدود 30 تا 40 هزار تومان براتون آب میخوره ..

- خانم ها بهتره پیش از سفر موهاشون رو رنگ کنن و متناسب با مدتی که در اون کشور اقامت دارن رنگ مو همراه داشته باشن . هزینه رنگ مو در خارج از کشور بالاست و بیشتر رنگ موها هم با سر و موی شما سازگاری ندارن .

- هر نوع بیماری یا مشکل جسمی که دارین , پیش از سفر به پزشکتون مراجعه و ازش در مورد سفر راهنمایی بپرسین . بعضی از بیماری ها منع پرواز دارن ! بخصوص اگر جراحی کرده باشین حتمن پیش از سفر سوال کنید . حتا عمل های چشمی ساده مثل آب مروارید !

- اگر دچار بیماری هایی هستین که باید مرتب دارو مصرف کنین مثل مثلن بیماران اعصاب و روان , پیش از سفر مقدار متناسبی با روزهای اقامت در سفر دارو تهیه کنید و سپس به پزشک خودتون مراجعه کرده و نسخه ای مبنی بر تائید بیمار بودن شما و میزان داروی مصرفی و همراهتون ازش با مهر و امضا دریافت کنید . در بعضی از کشورهای خارجی بخصوص عربی , همراه داشتن داروهای اعصاب مجازاتی به اندازه همراه داشتن مواد مخدر داره و جرمش زندان هست . در صورتی که جلوی شما رو گرفتن با نشون دادن نسخه پزشک ولتون میکنن وگرنه کار به جاهای باریک کشیده میشه !!!!! ضمن اینکه داروهاتون رو سعی کنید توی چمدان بذارین و به بار بدین و همراه نداشته باشین و داخل هواپیما نبرین مگر داروی ضروری که باید همراهتون باشه ! داروها رو هم از ایران تهیه کنید . یکی از دلایل تهیه دارو در ایران , این هست که در خارج از کشور بدون نسخه هرگز به شما دارویی داده نمیشه و قیمت دارو بسیار گران هست . برای مثال یک عدد نخ دندان حدود 15 هزار تومان براتون آب میخوره !!!!و در داروخانه ها بجز ویتامین و قرص سرماخوردگی و قرص مکیدنی گلو و شربت سرفه , هیچ داروی دیگه ای به شما نمیدن !

- در صورت داشتن هر نوع حساسیت و آلرژی خوراکی , در موقع سفر یا داروی مربوط رو همراه داشته باشین یا به مواد خوراکی ای که میخورین دقت کنید ! در خارج از کشور خوراک ها تفکیک شده هستن و مشخص هستن با چه چیزهایی پخته شده و یا چه موادی درشون بکار رفته . بعضی از خوراک ها هستن که برای ایرانیان آلژی ایجاد میکنن بخصوص خوراک های دریایی مثل صدف ها و یا سوشی ها و میوه های گرمسیری و بعضی مشروبات الکلی . پس در خوردن و نوشیدن اونها دقت کنید !

- همیشه روی یک کاغذ بزرگ اسم و فامیل و آدرس و ملیت و گروه خونی و زبانی که بهش صحبت میکنین یعنی Persian – Farsi و آدرس محلی که میخواهین برین و شماره پاسپورت و شماره تلفن یکی از نزدیکانتون در اون کشور و در ایران رو بنویسین و اونو توی کیف پول خودتون یا کیف دستی قرار بدین طوری که جلوی چشم باشه . در طول سفر اگر هر اتفاقی برای شما بیافته , این کاغذ کمک بزرگی میتونه برای شما باشه . چه در صورت گم شدن چه ایجاد حادثه چه تصادف و ... بودن کسانی که دچار این مشکلات شدن و به دلیل آشنا نبودن با زبان و یا سکته ناگهانی و همراه نداشتن این اطلاعات فوت کردن و یا دچار دردسرهای زیادی شدن .

- از بارهایی که داخل چمدان میذارین و میبرین یک لیست تهیه کنین و همراهتون داشته باشین . بعضی مواقع اتفاق می افته چمدان شما گم میشه و پیدا هم نمیشه . در این صورت هواپیمایی به شما خسارت کاملش رو پرداخت میکنه اما از شما میخواد تا لیست لوازمی که همراهتون داشتین رو بنویسین . این لیست به گرفتن خسارت کامل کمک میکنه !

- همراه بردن شارژر موبایل و دوربین یا لوازم دیگه . خیلی از افراد این وسایل رو فراموش میکنن و در طول سفر به مشکل برمیخورن .. پیش از سفر اونها رو بردارین . مسلمن بردن دوربینی که نشه شارژش کرد و خاطرات سفری که شاید فقط یکبار اتفاق می افته , میتونه ناخوشایند باشه ..

- در صورتیکه عینکی هستین یا لنز به چشمتون میزنین , حتمن حتمن یک عینک اضافی و لنز و محلول های شستشوی اون رو همراهتون داشته باشین و همینطور نسخه شماره چشمتون در کیفتون همراه باشه . هزینه خرید عینک در تمام کشورهای خارجی تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست و بسیار گران قیمته ! همینطور اگر معلول هستین و از پروتز استفاده میکنین همیشه یک یدک همراهتون باشه پروتز ها هم زیر پوشش بیمه نیستن و بسیار گران قیمت هستن !

- وسایل شخصی مثل نخ دندان , مسواک , شانه , ریش تراش یا اپیلیتور , کرم هایی که استفاده میکنین , مام , لیف , عطر و ادکلن , اگر شامپوی مخصوصی به سرتون میزنین و ... همه و همه رو یادداشت کنین و همراه ببرین . از بردن حوله حمام و دستشویی و خمیردندان و صابون خودداری کنین . اگر به هر هتلی برین اونها رو دارن و اگر به منزل آشنایانتون می رین , در اختیارتون میذارن . پس بار خودتون رو بی جهت سنگین نکنین .

- این نکته شاید زیاد جالب نباشه اما عادت دستشویی رفتن ایرانیان با مردم کشورهای دیگه دنیا تفاوت داره و ایرانی ها بعد از دستشویی از آب برای شستشو استفاده میکنن . در هیچ هواپیمایی و یا در طول سفر و حتا اقامت شما در خارج از کشور در دستشویی ها آب وجود نداره برای تمیز کردن خودتون و باید از دستمال استفاد کنید بجز کشورهای عربی . خانم ها با این مساله مشکل ندارن چون کم مو هستن و همچنین موهای زائدشون رو مرتب بر میدارن اما آقایون بهتر هست پیش از سفر از کرم های موبر مثل Veet برای حذف موهای باسن و قسمت مربوطه استفاده کنن تا در صورت دستشویی رفتن , به سادگی با دستمال بتونن خودشون رو پاک کنن . در غیر اینصورت جدن دچار مشکل میشین وقتی بخواهین انبوهی از موها رو از شر آلودگی پاک کنید بدون آب !!!!!! این مساله پیش و پا افتاده میتونه تبدیل به یک مساله جدی و آزار دهنده برای شما بشه ..

- در صورت امکان از تمام مدارک مهمتون بخصوص صفحه اول پاسپورت و بلیط و ویزا و بیمه مسافرتی , و کارت های شناسایی و بخصوص اگر بیماری خاصی دارین , مدارک پزشکی و خلاصه ای از پرونده درمانی خودتون و هم اگر همراهی دارین مثل شوهر و بچه ها و ... اسکن تهیه کرده و در یک فلش مموری یا CD اونها رو بریزین و همراهتون ببرین و همینطور نسخه ای از اونها رو در سرویس های اشتراک گذاری اینترنتی مثل Google Drive ذخیره کنید که اگر فلش یا CD خراب شد یا گم شد , بتونین بهشون دسترسی داشته باشین . گاهی اتفاق افتاده که کیف مسافرین رو دزدیدن و یا مدارکشون گم شده و دچار دردسرهای بدی شدن . این روزها با رشد تکنولوژی با داشتن کپی ای از اونها به سادگی میتونین اگر هم مدارکتون سرقت شد , مشکل پیدا نکنید و با مراجعه به پلیس یا سفارت و نشون دادن این مدارک و شماره ویزا و شماره پاسپورت و شماره بلیط و .. ازشون کمک بخواهید . به هر حال دونستن شماره ویزا و پاسپورت و .. میتونه پلیس رو خیلی سریع تر به هویت شما برسونه ! در بیشتر موبایل های هوشمند هم این مدارک قابل حمل و دریافت از راه اینترنت هستن . مثل استفاده از سرویس Drop Box و یا Google Drive .

- به هر کشوری که وارد میشین , از فرودگاه سیم کارت اعتباری تهیه کنین چون اگر اپراتور تلفن اون کشور سیم کارت کشور شما رو هم ساپورت کنه , هزینه های نجومی برای شما ثبت میشه و حتا یک روشن و خاموش کردن موبایل شما بدون تماس بیست هزار تومان هزینه جابجایی بین الملل براتون میندازه . معمولن این سیم کارت ها در دستگاههایی شبیه دستگاههای سکه ای نوشابه قرار دارن که با پرداخت پول به دستگاه , سیم کارت به شما تحویل داده میشه که شارژ شده هست و یا با مراجعه به اطلاعات فرودگاه میتونین ازشون در مورد خرید سیم کارت موبایل اطلاعات بگیرین . توجه کنین چون شما مسافر هستین , اینترنت موبایل یا 3G و GPRS به درد شما نمیخوره مگر از تبلت استفاده کنین و اون هم برای موقعیت یابی و .. پس هزینه بیخود برای اینترنت سیم کارت پرداخت نکنین و یک سیم کارت عادی بگیرین چون در خارج از کشور ارتباط های اینترنت وای فای WiFi در همه جا وجود داره . گاهی بعضی سیم کارت ها کمی گرون تر هستن ولی اگر آپشن هاشون رو دقت کنین میبینین که مکالمه مجانی و فرستادن پیغام مجانی دارن . مثلن 200 دقیقه مکالمه رایگان در ماه و یا 300 اس ام اس رایگان در ماه و یا 500 مگ اینترنت رایگان . و اون ارزان قیمت ها چنین امکاناتی به شما نمیدن . اگر یکبار سیم کارتی رو در سفری به اون کشور خریداری کردین در صورت سفر بعدی به همون کشور , باز هم میتونین ازش استفاده کنین و دورش نندازین در پایان سفر و همراهتون به ایران ببرین !

- اگر از تبلت استفاده میکنین , بهتر هست اونو همراه خودتون به سفرهای خارجی کوتاه مدت ببرین تا یک لپ تاپ سنگین وزن و جاگیر رو . شما تمام نیازهای خودتون مثل چک کردن ایمیل , جستجو در سایت های اینترنتی , استفاده از نقشه و مسیر یاب و جی پی اس , انتقال عکس های دوربین به داخل اون و مکالمه با برنامه هایی مثل اسکایپ و oovoo و .. توسط همون تبلت میتونین انجام بدین و بیش از اون نیاز ندارین . مگر طراح باشین یا برنامه های خاصی رو بکار میبرین و .. برای یک سفر توریستی و تفریحی بیشتر از یک تبلت کارایی نداره . iPad به سایر تبلت های دیگه برتری داره در کشورهای خارجی ( قصد من تبلیغ نیست ) و در تمام فرودگاهها و هواپیماها و قطارها , از آیفون و آیپد ساپورت میشه و فیش شارژ و اینترنت و سایر قابلیت ها برای این دو وسیله بطور روتین و پیش فرض قرار داده شده که کار شما رو راحت میکنه .

- بهتره قبل از سفر یک مجله زرد ایرانی یا یک مجله جدول , اگر که علاقمند هستین , تهیه و همراهتون ببرین . توی هواپیما و یا موقع انتظار در ترانزیت و یا شب ها که خوابتون نمیبره , خوندن مجله یا حل جدول میتونه مفید باشه

- همراه داشتن مقداری سکه و پول خرد رایج کشوری که میخواهین برین میتونه کمک بزرگی براتون باشه . گاه برای خرید از دستگاههای سکه ای و یا خرید های کوچک مثل خریدن آب از فرودگاه و ... دادن یک اسکنانس 100 دلاری جالب نیست ! ضمن اینکه فروشنده ها میرن و اسکناس رو چک میکنن تا تقلبی نباشه و این مساله وقت گیر هست !

 

هیچ نظری موجود نیست: