چهارشنبه، مرداد ۲۵، ۱۳۹۱

علف گربه یا سنبل الطیب - Valerian

گیاهان دارویی شاید از نظر خیلی ها بی ارزش و بی اهمیت باشن و یا کارایی لازم رو نداشته باشن , اما همه اونها اینطور نیستن و هنوز هم بعضی از داروهای گیاهی هستن که اثرشون حتا از قوی ترین داروهای شیمیایی قویتر و موثرتره ! یکی از این گیاهان سنبل الطیب هست یا Valerian که میتونم به جرات بگم دارویی هست بسیار موثر برای رفع بی خوابی و استرس و میشه گفت : قوی تر از والیوم !!! البته اثرات جانبی و عوارض والیوم و قرص های خواب آور رو به هیچ وجه نداره و این بزرگترین برتری این دارو نسبت به داروهای شیمیایی هست که نه باعث گیجی میشه و سرگیجه و نه مانع از انجام فعالیت های حساس و رانندگی کردن .
این گیاه در اروپا و آمریکا و قسمت هایی از آسیا رشد میکنه و قسمت موثر این گیاه ریشه اون هست . امروزه از عصاره ریشه این گیاه داروهای موثری برای رفع بی خوابی , اضطراب , سر دردهای عصبی و رفع التهابات خفیف و آرامبخشی و همچنین تقویت کننده قلب میسازن که به صورت قطره و قرص و یا ریشه های خشک اون هست .
در گذشته هم ریشه این گیاه رو به همراه لیموی عمانی و گل گاو زبان بعنوان یک داروی موثر آرامبخش و به ویژه برای تقویت قلب به کار میبردن و بین مادر بزرگ ها بسیار پر طرفدار بود .
دلیل نامگذاری این گیاه به علف گربه هم جالبه . گربه ها عاشق بوی ریشه معطر این گیاه هستن و باهاش حالت سرخوشی و مستی بهشون دست میده اما باید مراقب باشین که گربه این ریشه رو نخوره چون در گربه ها این ریشه باعث اسهال میشه !

اثر درمانی بسیار موثر این گیاه رو میشه در درمان بی خوابی Insomnia دید . خود من به شخصه این گیاه رو برای درمان بی خوابی های بسیار بدی که پیدا کرده بودم به کار بردم و جالب این که , من با قرص خواب هم نمی تونستم بخوابم و انواع قرص های خواب آور و آرام بخش رو امتحان میکردم اما خوابم نمیبرد و گاه تا 24 یا 48 ساعت بیدار بودم . زمانی که این گیاه رو امتحان کردم و مقداری از ریشه اون رو دم کردم و نوشیدم , بعد از حدود یکساعت به خواب آرومی فرو رفتم ..
اگر هم میخواهید اثر درمانی این گیاه قویتر بشه این گیاه رو همراه با گیاه بادرنجبویه Melissa یا Lemon Balm که البته درست ترش بادرنگبویه هست به نسبت برابر مخلوط و دم کنید . دم کردن اون بسیار ساده ست . مقداری آب رو بذارین جوش بیاد و کاملن قل بزنه . سپس دو سه عدد ریشه سنبل الطیب رو زیر شیر آب گرفته و بشورین تا خاکش بره و سپس در لیوان انداخته و آب جوش رو روی اون بریزین . سپس یک نعلبکی روی لیوان بذارین تا به مدت پنج دقیقه دم بکشه و عصاره ریشه خارج بشه .
این نوشیدنی رو نیم ساعت تا یکساعت پیش از خواب دم کرده و بنوشین .. نوشیدن این جوشانده باعث میشه که یک احساس سبکی و آرامش بهتون دست بده . درسته که خواب آلود نمیشین اما چون بدنتون رو راحت و ریلکس میکنه , به محض اینکه به رختخواب برین کم کم پلک هاتون سنگین میشه و به خواب میرین ..

این گیاه هیچ نوع اثر جانبی روی بدن نداره و تا امروز هم هیچ گزارشی از عوارض این گیاه اعلام نشده . فقط بنا بر احتیاط لازم , بهتره خانم های باردار با مشورت با پزشک از این جوشانده استفاده کنن !! در اروپا و آمریکا این دو گیاه بصورت چای کیسه ای فروخته میشه همه جا یا اگر نتونستید پیدا کنید در سایت eBay یا آمازون به فروش میسن . کافیه اسم انگلیسی اونها رو بنویسین تا انواع قرص ها و چای ها و اسانس و قطره های اونها رو نشون بده .

هیچ نظری موجود نیست: