پنجشنبه، مرداد ۱۹، ۱۳۹۱

کاشت سبزی خوردن در گلدان

در خارج از کشور فروشگاهها و سوپر مارکت ها , سبزیجات خوراکی رو در گلدان های کوچک برای فروش قرار میدن و میتونین اونها رو بخرین و در آشپزخانه قرار بدین و هر بار برای درست کردن خوراک روزانه , تازه تازه چیده و در موقع پخت مورد استفاده قرار بدین . این کار باعث خوشمزگی بیشتر خوراک میشه و همچنین ویتامین های موجود در سبزی هم حفظ میشه و بر اثر فریز کردن از بین نمیره . سبزیجاتی که به این روش کاشته و به فروش میرسه شامل : ریحان سبز , مرزنجوش , جعفری , گشنیز , تره کوهی , مریم گلی , اوری گانو , رُز ماری و .. هستن که بیشتر برای مزه دار کردن خوراک ها کاربرد دارن در موقع آشپزی .
شما میتونین با کمی ابتکار سبزی خوردن مصرفیتون رو هم در گلدان های کوچک بکارین و هم یک سرگرمی جالبه و هم اینکه به سادگی و با قیمت خیلی ارزان میتونین انواع سبزیجات ایرانی رو در منزل و حتا در آشپزخانه و پشت پنجره بکارین و از خوردن اونها لذت ببرین . با توجه به خاک بسیار عالی و آب و هوای بسیار خوب و نیمه مرطوب اروپا و آمریکا , کاشت بذرهای سبزیجات ایرانی در این مناطق به بهترین شکل ممکن صورت میگیره و رشد بسیار عالی و سریعی دارن . سبزیجاتی که کاشت اونها در گلدان توصیه میشه شامل :
- تره ایرانی , ریحان سبز و بنفش , شاهی یا ترتیزک , مرزه و ترخان میشه . سبزیجات دیگه هم میتونین بکارین اما چون اونها در فروشگاهها هست و با قیمت ارزان به فروش میرسه , نیاز به کاشت نداره . مثل جعفری و گشنیز و  نعنا و تربچه و پیازچه و .. البته اگر مایل هستین میتونین اونها رو هم بکارین ... اما بالاترین بازده و سرعت رشد در بین این سبزیجات به ترتیب متعلق به : شاهی , ریحان , مرزه , تره , ترخان هست ! من دیدم حتا در انگلستان هم بذر ترخان وجود داره در بعضی فروشگاه ها مثل B & Q  . باقی بذرها رو میتونین از ایران تهیه کنین و یا بگین براتون بفرستن . ضمن اینکه یادتون باشه همه این گیاه ها رو اگر چند تاش رو بذارین گل بدن و گل ها رو نچینین و اجازه بدین تا خشک شدن گیاه روش باشه , گل ها تبدیل به بذر میشن و کلی بذر ازشون میتونین برای سال آینده جمع کنین .

روش کاشت :


- برای کاشت نیاز به گلدان و خاک داریم . یک کیسه خاک باغبانی ساده هم کفایت میکنه . چند عدد گلدان پلاستیکی لیوانی کوچک بخرین و یا میتونین از گلدان های قدیمی و حتا ظرف ماست هم استفاده کنین و تهش رو چند سوراخ ایجاد کنین و توی اونها رو با خاک پر کنین تا لب گلدان .
- سپس به گلدان آب بدین طوریکه سیراب بشه و آب اضافی از زیرش خارج بشه . در این حالت سطح خاک کمی فروکش میکنه و میاد پایین و در جای مناسب قرار میگیره .
- حالا چند عدد بذر سبزی رو روی خاک قرار بدین با فاصله . از ریختن مقدار زیاد بذر خودداری کنین چون وقتی بزرگ بشن ریشه ها در هم گره میخوره و اجازه رشد مناسب بهشون داده نمیشه . در هر گلدان کوچک سه تا چهار عدد بذر کافی هست . من در اینجا از بذر ریحان سبز استفاده کردم .
- بعد از قرار دادن بذرها روی خاک , مقدار کمی خاک رو توی دستتون بردارین و روی بذرها به آهستگی بپاشین . نباید بیشتر از یک تا دو میلیمتر روی بذرها از خاک پوشیده بشه .
- حالا با یک افشانه , سطح خاک رو مرطوب کنید .
- در این مرحله من از یک درپوش برای حفظ رطوبت خاک استفاده کردم . یک بطری آب معدنی رو از کله ش بریدم و اونو روی خاک قرار دادم . قطر بطری با قطر گلدونم برابر بود . اگر گلدان شما بزرگتر بود , مشکلی نیست ولی هر روز با افشانه باید سطح خاک رو مرطوب کنید و تا وقتی جوانه ها ظاهر نشدن از اب دادن مسنقیم خودداری کنید و تنها به اسپری کردن بپردازید !
- وقتی درپوش رو گذاشتیم , گلدان رو در سایه قرار میدیم . جایی که روشن باشه ولی تابش آفتاب نداشته باشه !!! همچنین این محل نباید سرد باشه و باید دمایی بین 22 تا 25 درجه یا بیشتر داشته باشه ! در واقع دمایی در حد دمای اتاق معمولی . از قرار دادنش در کنار وسایل گرمازا مثل بخاری و شوفاژ هم جدن خودداری کنید .
- دانه های ریحان بعد از دو روز سبز میشن و از خاک در میان . از این مرحله به بعد تا وقتی سطح خاک خشک نشده , اسپری نکنید !
- وقتی جوانه ها به اندازه یک بند انگشت شدن , سرپوش رو بر میداریم و گلدان رو در جایی که نور بیشتری داره قرار میدیم اما از قرار دادنش در تابش مستقیم خورشید همچنان خودداری کنید !
- جوانه ها وقتی بزرگتر شدن و برگها شکل گرفت , میتونین در معرض آفتاب قرارشون بدین و آبیاری معمولی یا مستقیم رو انجام بدین یعنی آب رو داخل گلدان بریزین و دیگه اسپری نکنید . از این مرحله به بعد ریحان ها به سرعت رشد میکنن .. 

( برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ تر روی اونها کلیک کنید )


** نکته مهم در برداشت سبزیجات این هست که نباید اونها رو از ریشه در بیارین . با یک قیچی فقط برگ ها رو ببرین و بذارین ریشه در حاک بمونه و مرتب آبیاری کنید . بارها و  بارها برگهای تازه سبز میشن و میتونین هر چند وقت یکبار اونها رو بچنینین و استفاده کنین تا وقتی که دیگه گیاه از بین بره یا به گل بشینه . هرگز نوک گیاه یا مرکز رویش رو قیچی نکنید . اگر این کار رو بکنین دیگه قد نمیکشه و گل هم نمیده . فقط برگ های جانبی رو هر بار بچینین و مصرف کنید و بذارین مرتب رشد کنه و قد بکشه ! بعد از مدتی که گیاه پیر میشه , گل هایی در نوک ساقه ظاهر میشن . بذارین دوره گل دهی تموم بشه و گل ها خشک بشن ولی تا وقتی که گیاه از بین نرفته دست به گلها نزنین . بعد از مدتی که گل ها خشکید , میبینین که وقتی کف دستتون تکونشون میدین بذرهای سیاه ازشون بیرون میاد . این بذرها رو توی یک قوطی یا شیشه کوچک ریخته و در جای خنک و خشک نگهداری کنین برای سال آینده ..

۲ نظر:

ناشناس گفت...

اين مطالب شما خيلي عالي و كاربر پسند بود خواهشمندم تا درباره نحوه آماده سازي خاك باغباني هم معلومات بذاريد چون تو محله مون خاك باغباني پيدا نميشه!
باز هم ممنون

No One گفت...

والا الان توی افغانستان هم خاک باغبونی پیدا میشه چه برسه به ایران ! نمی دونم کجا زندگی میکنین ولی اگه خاک منطقه شما رس هست و یا شنی , میتونین به شکل زیر عمل کنین :
هر میوه و سبزی ای میخرین و پوست میکنین و باقی مونده هاش رو یک چاله دور از خونه بکنین و اونها رو چال کنین لایه لایه . یعنی یک لایه از آشغال ها رو بریزین یک لایه خاک و دوباره آشغال و خاک و بعد مرطوبشون نگه دارین . بعد از چند ماه خاک برگ عالی ای به دست میاد . اگر خاکتون هم سنی هست , اونو الک کنین و به همین روش باردارش کنین ! ولی از ریختن گوشت و ... خودداری کنین . آلودگی داره و اونوقت باید یکسال صبر کنین . پوست موز و باقی مونده سبزیجات و شاخ و برگ خشک شده درخت ها و گل ها کاملن مناسب هست ..حتا توی یک سطل بزرگ هم میتونین به همین روش عمل کنین فقط محیط باید درش بسته و فضای مرطوب باشه تا اینها تجزیه بشن و بپوسن ..