یکشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۱

خوراک بادمجان

این خوراکی که آموزش میدم یکی از خوراک های کاملن گیاهی و خوشمزه ست که با بادمجان درست میشه و خوراکی تند هم هست . البته میتونین تند درستش نکنین ولی اصل این خوراک تند سرو میشه :

مواد  لازم :

- بادمجان متوسط : سه تا چهار عدد .
- سیب زمینی : دو عدد متوسط .
- فلفل دلمه ای سبز : یک عدد کوچک .
- گوجه فرنگی : سه تا چهار عدد درشت .
- پیاز متوسط : یک عدد .
- سیر : دو حبه .
- رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری سر صاف .
- آب غوره یا آب لیمو : یک سوم استکان .
- قرص عصاره مرغ یا گوشت یا گیاهی : یک عدد .
- روغن زیتون خام , نمک , فلفل قرمز : به دلخواه .

* پنیر مازرلا : به دلخواه .

روش تهیه :

این خوراک به دلیل اینکه سرخ کردنی هست , میتونه با سلیقه هر کسی جور باشه مگر کسانی که از بادمجان خوششون نمیاد . برای درست کردن این خوراک , بادمجان ها رو با پوست خرد میکنیم . پوست بادمجان بهش طعم خوبی میده و البته میتونین پوستش رو کامل بکنین و یا یک در میون با پوست بذارین بمونه و خرد کنین . من با پوست دوست دارم و درست میکنم و رنگ قشنگی هم به خوراک میده . به بادمجان ها کمی نمک میزنیم و پانزده دقیقه میذاریم بمونن تا تلخیشون بره . حالا اونها رو داخل روغن ریخته و سرخ میکنیم . نباید زیاد سرخ و طلایی بشن . همین که کمی طلایی و نرم شد , کافی هست . کناری میذاریم تا روغنش گرفته بشه ..
سیب زمینی ها رو هم پوست میکنیم و به اندازه بادمجان ها خرد میکنیم و پس از بادمجان ها , اونها رو هم سرخ میکنیم . سیب زمینی ها رو هم بهتره زیاد سرخ نکنین . کمی که برشته و طلایی شدن , کافیه . سیب زمینی ها رو هم کناری میذاریم .
گوجه فرنگی ها رو از وسط نصف کرده و رنده میکنیم . میتونین از آب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی های کنسروی یا پوره گوجه فرنگی هم استفاده کنید !
پیازها رو که خرد کردیم در ماهیتابه با مقداری روغن زیتون خام تفت میدیم . کمی که نرم شدن , سیر ها رو که ریز خرد کردیم بهش اضافه کرده و تنها یک دقیقه تفت میدیم و سپس  گوجه فرنگی ها رو بهش اضافه میکنیم به همراه یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی . به مدت پنج دقیقه به هم میزنیم و سپس فلفل دلمه ای ها رو که ریز خرد کردیم اضافه میکنیم . من از فلفل به رنگ سبز استفاده کردم چون در این خوراک رنگ های قرمز و زرد و سیاه وجود داره و جای رنگ سبز خالی هست ! پس از اضافه کردن فلفل دلمه ای ها , عصاره رو در کمی آب حل کرده به همراه فلفل قرمز و کمی نمک و آب غوره به سس اضافه میکنیم . حتا میتونین از یک فلفل سبز دراز و تند هم استفاده کنین . یه جوش که زد , بادمجان ها و سیب زمینی ها رو اضافه میکنیم و هم میزنیم و سپس نمک میزنیم . دقت کنید که چون ما به سیب زمینی ها و بادمجان ها نمک نزدیم , مقدار نمک رو باید چک کنید و بیشتر کنید ! وقتی همه مواد رو با هم مخلوط کردیم , در ماهیتابه رو میذاریم و اجازه میدم به مدت ده تا 15 دقیقه موادمون با شعله ملایم بپزن و سس به خورد سیب زمینی و بادمجان بره و سایر مواد نرم بشن .. خوراک آماده ست .. موقع سرو میتونین کمی پنیر مازرلا روش بپاشین .. طعم خوبی بهش میده ..

 ( برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ تر روی اون کلیک کنید )


این خوراک خوشمزه رو به همراه ماست چکیده و سفت و یا با سبزی خوردن میتونین سرو کنین .

** نکات مهم :

- میتونین از بادمجان کبابی هم در این خوراک استفاده کنین که طعم بسیار خوبی به خوراکتون میده و خیلی خوش خوراک ترش میکنه !
- بجای اینکه سیب زمینی ها رو سرخ کنین , اونها رو به این روش پخته و یا آب پز کرده و خرد و سپس اضافه کنید .
- میتونین به این سس کمی هم ماست اضافه کنین موقع پختن و همینطور مقداری هم پودر کاری که بهتره از نوع تیکا باشه .
- اگر سیر اذیتتون میکنه , میتونین از پودر سیر استفاده کنین یا کلن حذفش کنین .


هیچ نظری موجود نیست: