یکشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۱

سوپ جو

این سوپ یکی از پر طرفدارترین و خوشمزه ترین سوپ ها در بین ایرانیان به شمار میاد و خیلی ها اونو دوست دارن بعنوان یک پیش خوراک سرو کنن . البته اصل این سوپ مشخص نیست به چه صورت تهیه میشه و چطوری هست چون هر کسی اونو با یک سری مواد و به سبکی خاص درست میکنه . بعضی ها بهش قارچ میزنن بعضی ها انواع سبزیجات رو بهش اضافه میکنن , بعضی ها بهش شیر میزنن , بعضی ها بهش خامه میزنن , بعضی ها بهش رب گوجه فرنگی میزنن و خلاصه معلوم نیست واقعن کدوم این روش ها , همون سوپ جو اصلی هست ! روشی هم که من آموزش میدم , مثل همین توضیحی که دادم میمونه . خودم به شخصه همه نوع سبک سوپ جو رو دوست دارم با هر موادی که میخواد باشه . اما برای خودم به این روش اونو درست میکنم :

مواد لازم :

- جو پَرَک شده یا جو بارلی : یک لیوان سر خالی .
- سیب زمینی کوچک : یک عدد .
- هویج کوچک : یک عدد .
- ساقه کرفس : یک عدد .
- تره فرنگی : یک عدد کوچک .
- پیاز : یک عدد متوسط .
- بال و گردن مرغ : از هر کدام دو عدد .
- قرص عصاره مرغ : یک عدد .
- آرد گندم : یک قاشق غذا خوری .
- کره : یک قاشق غذاخوری .
- شیر پر چرب : یک تا دو لیوان .
- جعفری ریز خرد شده : یک قاشق غذا خوری .
- نمک , برگ بو , آویشن , فلفل قرمز : به دلخواه .

* قارچ : چهار تا پنج عدد درشت .

روش تهیه :

همونطور که در مواد بالا نوشتم , باز هم هر چیزی که به این سوپ اضافه میشه سلیقه ای هست . شما میتونین خیلی مواد رو کم یا اضافه کنین به سلیقه خودتون . اما روش پخت یکسان هست :

ابتدا قابلمه رو از آب پر کرده و بال و گردن مرغ رو توی اون میندازیم . ( بعضی ها از سنگدان و پای مرغ هم استفاده میکنن و حتا قلم گوساله ) یک عدد پیاز متوسط رو ریز خرد کرده و اضافه میکنیم . اگر برگ بو دارین , یک عدد برگ بو هم اضافه کنین و عطر خوبی داره و تندی خاصی به سوپ میده . مقدار کمی هم فلفل سیاه . سپس درب قابلمه رو گذاشته و میذاریم به مدت نیم ساعت تا 45 دقیقه بپزه . مقدار آب برای این مقدار , پنج لیوان آب هست . اگر آب کم شد نگران نباشین , در ادامه شیر اضافه و جبران میشه . من هیچ وقت از سینه یا ران مرغ برای سوپ استفاده نمیکنم چون ارزش نداره و سینه و ران رو میشه ازش خوراک درست کرد و برای سوپ حیف میشه !
بعد از نیم ساعت که مرغ ها پخته شدن و عصارشون رو به آب پس دادن , اونها رو از قابلمه در میاریم . دقت کنید که به مرغ ها موقع پخت نمک نزنین ! چون زدن نمک باعث میشه گوشت مرغ سفت بشه ! در این مرحله سبزیجاتمون رو به آب مرغ اضافه میکنیم . یک عدد ساقه کرفس داشتیم که اونو ریز خرد میکنیم , یک عدد سیب زمینی به اندازه دو تا گردو داشتیم که اون رو هم پوست کنده و سپس نگینی خرد میکنیم . هویج کوچک به اندازه یک بند انگشت داشتیم که اونو پوست کنده و سپس نگینی خرد میکنیم . تره فرنگی رو فقط قسمت سفید رنگش رو چهار قاچ کرده و ریز خرد میکنیم . تره فرنگی طعم خیلی خوبی به هر نوع سوپی میده ! جو پرک شده داشتیم که برای این مقدار آب , یک لیوان آب خوری معمولی کافی هست . جو وقتی پخته میشه دو برابر حجم میگیره بنابراین در ریختنش زیاده روی نکنین !!! همه این مواد رو با هم به آب مرغ اضافه , در صورت تمایل یک عدد قرص عصاره مرغ هم برای طعم دار کردن سوپ , در مقداری آب حل کرده و اضافه میکنیم !
دفت کنید که وقتی جو رو اضافه میکنیم , تا پنج دقیقه اول بالا سر قابلمه باشین یا در قابلمه رو کیپ نکنین چون باعث سر رفتن سوپ میشه و وقتی که کمی نیم پز شد , دیگه سوپ سر نمیره !! در این مرحله سوپ قیافه بد ترکیبی داره . همه مواد یه طرف ولو هستن و .. ولی زمانی که پخته شدن , تازه سوپ شکل میگیره و نگران نباشین !

( برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر روی اون کیلک کنید )


بعضی ها هستن که دوست ندارن داخل سوپشون , گوشت مرغ باشه ! میتونن بال و گردن مرغ رو دور بریزن . چون در عمل عصاره مرغ و کلسیم استخون و چربی مفید و آنزیم هاش که برای سرماخوردگی بسیار مفید هستن , در داخل آبش رفته . اما کسانی که دوست دارن گوشت مرغ داخل سوپشون باشه , میتونن چربی و پوست بال و گردن ها رو بگیرن و گوشتش رو ریش ریش کنن و داخل سوپ بریزن در این مرحله و بذارن با سبزیجات بپزه !

من جو پرک نوشتم , شما میتونین از جو معمولی  هم استفاده کنین یا نیمی گندم نیمی جو ! هیچ فرقی نداره و سلیقه ای هست . جو پرک فقط خیلی سریع با یک قل زدن می پزه و زیاد هم زیر دندون نمیاد ولی جو معمولی درشت تر و سفت تر هست و مشخص تره و دیرتر هم میپزه ! تفاوت در اینه ..

بعضی ها هم هستن که به سوپ جو قارچ اضافه میکنن و بعضی ها میگن اگه قارچ داشته باشه سوپ جو نیست و سوپ قارچه ! اون هم اشکالی نداره و سلیقه ای هست . قارچ ها رو شسته و سپس به اندازه دلخواهتون خرد کنید و در سوپ بریزین . دقت کنید قارچ موقع پخته شدن , آب میره چون بیشتر از 98% وزن قارچ رو آب تشکیل میده . به همین دلیل اگر دلتون میخواد قطعات قارچ در سوپ مشخص باشه موقع سرو , اونو به قطعات درشت خرد کنید !

پخت سبزیجاتمون زمان زیادی نمیبره و در کمتر از نیم ساعت همشون میپزن . ریز خرد کردن سبزیجات سلیقه ای هست . بعضی ها هویج و سیب زمینی رو رنده میکنن و بعضی درشت خرد میکنن . بعضی ها هم کلن کرفس نمیریزن . یا بعضی ها کمی نخود فرنگی اضافه میکنن . همه اینها به سلیقه شماست ..
زمانی که سبزیجات سوپ پخته شد ؛ که میتونین از روی سفت ترین سبزیجات تشخیص بدین , مثل هویج و سیب زمینی که اگر نرم شده بودن , یعنی پخته , به سراغ درست کردن سُس سفید میریم !

** نکته ! خیلی ها هستن که در این قسمت چیزی اضافه نمیکنن و مستقیم سوپ رو سرو میکنن , بعضی ها مقداری رب گوجه فرنگی اضافه میکنن , بعضی ها مقداری شیر اضافه میکنن یا مقداری خامه , ولی من برای مقوی تر کردن و غلیظ شدن سوپ , بهش سُس سفید اضافه  میکنم که هم خیلی مقوی میشه و هم خیلی خوشمزه تره و اون چربی خامه رو هم نداره ! درست کردن سس سفید بسیار ساده ست :

توی یک قابلمه کوچک یا یک شیر جوش , یک قاشق غذا خوری کره میندازیم . وقتی کامل آب شد و حباب زد , یک قاشق غذاخوری سر خالی آرد سفید گندم بهش اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم . اگر آرد کمی گلوله شد , کمی کره بهش اضافه میکنیم . آرد باید مثل ماست نرم و شل باشه در کره و حباب بزنه , رنگش وقتی کمی تیره شد و به طلایی زد , شیر سرد رو مستقیم اضافه میکنیم بهش . مقدار شیر رو با مقدار شل و رقیق بودن سوپ در نظر بگیرین . اگر آب سوپ شما کم بود , شیر رو بیشتر کنین و اگر سوپ آبدار و خوب بود , مقدار شیر رو کمتر اضافه کنین . اگر شیر سرد نباشه , آرد گلوله میشه . حالا شعله رو متوسط کرده و مرتب سس رو هم میزنیم تا ته نگیره . زمانی که شیر جوش اومد , میذاریم دو – دقیقه بجوشه و کمی قوام بیاد و تمام . مستقیم در قابلمه سوپ خالی میکنیم . بعد از اضافه کردن فقط میذاریم پنج دقیقه بجوشه در سوپ . در این موقع در صورت تمایل مقدار کمی جعفری ریز خرد کرده هم بهش اضافه میکنیم . نکردین هم اشکالی نداره و باز هم سلیقه ای هست ! من در موقع سرو به این سوپ مقدار کمی پودر آویشن و فلفل قرمز میزنم تا کمی خوش طعم و لب سوز بشه . طعم خیلی خوبی بهش میده و اگر سرماخورده هم باشین , هم آویشن و هم فلفل قرمز سینوس ها رو کاملن باز میکنن که البته این هم باز شخصی هست !

این سوپ بسیار خوشمزه رو به همراه لیموی تازه یا لایم و نان تست یا نان جو سبوس دار سرو میکنیم .

هیچ نظری موجود نیست: