چهارشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۱

مربای بـــه

مربای به یکی از مرباهای خوشمزه ایرانی هست و البته درست کردنش هم کمی با مرباهای دیگه متفاوته به این دلیل که طولانی مدت هست و سه – چهار ساعتی زمان میبره . مربای به رو به چند شکل میشه درست کرد . بصورت رنده شده و مارمالاد یا به صورت حبه ای و دانه درشت . در زیر درست کردن مربای بـــه رو به صورت دانه درشت آموزش میدم :

مواد لازم :

- بــــه : سه عدد درشت .
- شکر : به مقدار لازم .
- پودر هل : به دلخواد .
- جوهر لیمو : نصف کمتر قاشق مرباخوری .

* پکتین یا ژلاتین مخصوص مربا : یک قاشق مربا خوری .

روش تهیه :

به میوه ای هست شبیه به سیب اما سفت تر و خشک تر و کمی معطر و بزرگتر . بـــه هایی رو بخرین که زرد و درشت باشن و بوی عطر خوبی داشته باشن . برای درست کردن مربا , بـــــه رو به چهار قسمت از وسط تقسیم کرده و تخم های وسطش رو کاملن در میاریم . دانه های بــــه رو میتونین کناری بذارین و برای درست کردن بــــه دونه ازش استفاده کنین که برای نرم کردن گلو در زمان گلودرد خیلی موثره !
بعد از پاک کردن بـــه ها , اونها رو یا رنده کنین یا خرد کنین به دلخواه ! ولی به هیچ وجه پوستش رو نکنین ! حالا بــــه رو توی قابلمه میریزیم و کمی بهش آب اضافه میکنیم . دقت کنید آب نباید روی بــــه رو بگیره و بپوشونه . فقط تا نیمه بــــه ها باید آب باشه مثل تصویر !


پخت مربای بـــــه با شعله بسیار ملایم صورت میگیره و در زمان طولانی برای اینکه باید قرمز بشه . زیر قابلمه رو روشن میکنیم و صبر میکنیم تا آب به جوش بیاد . زمانی که آب جوش اومد , زیر قابلمه رو کم میکنیم و سپس شکر رو اضافه میکنیم . مقدار شکر رو با چشیدن باید تست کنید . نه اونقدر کم شیرین باشه که مزه نداشته باشه نه اونقدر شیرین باشه که دل رو بزنه . اگه شکر مربای بـــه زیاد باشه , قندک میزنه !!! وقتی شکر رو اضافه کردین , در قابلمه رو بذارین و اجازه بدین به با حرارت بسیار ملایم بپزه ..
مرتب به بـــــــه ها سر بزنین , اگر آب مربا کم شده بود , کمی آب جوش بهش اضافه کنید ولی نباید آبش زیاد باشه ! چون خود بــــــه آب میندازه !! این پروسه پخت و سر زدن به مربا رو اونقدر ادامه بدین تا زمانیکه بــــــــــه به رنگ قرمز در بیاد .
زمانی که مربا به رنگ قرمز در اومد , به آب مربا نگاه میکنیم . باید به صورت دونه های مروارید قل قل بزنه ! در این صورت مربای ما آماده هست . یک تست دیگه برای فهمیدن اینکه مربا آماده هست یا نه , مقداری آب مربا رو توی پیش دستی میریزیم و میذاریم کمی خنک بشه . اگه آب مربا کمی چروک خورد و شل نبود , مربا آماده ست ..

وقتی مربا حاضر شد , پیش از اینکه زیرش رو خاموش کنیم , کمی پودر هل ساییده شده و کمی هم جوهر لیمو به مربا اضافه میکنیم و میذاریم پنج تا ده دقیقه دیگه بجوشه . بهتره از هل سبز استفاده بشه تا هل سیاه چون عطر بیشتری داره ! بعضی ها گلاب هم اضافه میکنن که من اصلن دوست ندارم !!!!!!!! جوهر لیمو هم خیلی کم اضافه میکنیم برای اینکه قندک نزنه مربا !! هر جفتش به اندازه نصف کمتر قاشق مرباخوری .

** در خارج از کشور یک نوع پودر شبیه به ژلاتین هست که بهش پکتین گفته میشه . شکرهایی هم هست که با پکتین قاطی هستن و باعث میشن که مربا به سرعت غلیظ و سفت بشه و نیاز نداره که هی مربا رو بجوشونیم تا قوام بیاد ! زمانی که به قرمز رنگ شد , مقدار یک قاشق مربا خوری پکتین بهش اضافه میکنیم تا قوام بیاد ولی اگه سفتیش مناسب بود و آبش هم اندازه بود , نیاز نداره .

مربای به رو میتونین با نان تست و کره معطر فرانسوی سرو کنید .

هیچ نظری موجود نیست: