دوشنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۹۱

کشک بادمجان / حلیم بادمجان

 این خوراک بسیار خوشمزه ایرانی هم بعنوان خوراک اصلی و هم به عنوان یک پیش خوراک مورد استفاده قرار میگیره . تنها کسانی که به بادمجان حساسیت دارن یا از بادمجان خوششون نمیاد , اونو نمیخورن و دوستش ندارن و من کسی رو ندیدم که بگه من از این خوراک بدم میاد . درست کردنش خیلی ساده ست و مواد ساده ای هم درش به کار میره و خیلی مقوی و سالمه . این خوراک رو اگر با گوشت درست کنین میشه حلیم بادمجان و اگر بدون گوشت باشه میشه کشک بادمجان .

 
مواد مورد نیاز :

- بادمجان : چهار عدد متوسط .
- پیاز : یک عدد متوسط .
- سیر : دو حبه .
- نعنا خشک : یک قاشق مربا خوری سر صاف .
- کشک : به مقدار دلخواد .
- عدس : یک فنجان .
- زردچوبه , فلفل قرمز , زعفران , نمک : به مقدار مورد نیاز .

* گوشت بدون چربی : 200 گرم .
* گندم پرک شده : نصف فنجان .
* مغز گردو : دو عدد .

روش تهیه :

ابتدا بادمجان ها رو پوست میکنیم و کمی نمک میزنیم و میذاریم تا کمی بمونن و سپس اونها رو سرخ میکنیم . دقت کنید که برای کشک بادمجان بهتره بادمجان ها کمی کلفت باشن و از بادمجان قلمی استفاده نمیکنیم و در ضمن بهتره که تخم نداشته باشن . همینطور اونها رو نباید زیاد هم سرخ و قهوه ای و برشته کرد و به اصطلاح باید گوشتی باشن و نیم پز . کمی که دو طرفشون سرخ شد , کافیه . بعد از سرخ کردن اونها رو توی آبکش یا دستمال میذاریم تا روغن اضافیشون گرفته بشه . در این فاصله عدس رو میشوریم و سپس میذاریم بپزه . من توی عدس بجای نمک از قرص های عصاره گوشت استفاده میکنم هم طعم خوبی بهش میده و هم نمک داره . البته بجز عدس من کمی هم گندم پرک شده به عدس اضافه میکنم تا همزمان با هم بپزن و هم خیلی خوشمزه تر میشه و هم سردی عدس رو میگیره چون عدس و بادمجان هر دو طبع سرد دارن و بعضی افراد اگر بخورن دچار دل درد ممکنه بشن و سردیشون کنه .
حالا توی قابلمه پیاز رو خرد کرده و تفت میدیم . ولی نمیذاریم زیاد سرخ بشه . همین که کمی طلایی شد کافی هست و سپس کمی زردچوبه اضافه میکنیم . حالا سیر رو اضافه میکنیم که از قبل رنده یا ریز ریز خرد کردیم . دقت کنید سیر رو نباید زیاد تفت داد چون به سرعت سفت و برشته میشه و به اصطلاح سیرداغ میشه و فقط یک دقیقه تفت میدیم و سپس بادمجان ها رو اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم و بعد عدس پخته شده رو اضافه کرده و به مقدار دلخواه کشک اضافه میکنیم به همراه یک یا نصف لیوان آب که بستگی به مقدار عدس و بادمجان داره . نباید غرق در آب بشه . فقط موادمون باید کمی آبدار باشه که برای 15 دقیقه آروم بپزه .. دقت کنید چون در پخت این خوراک از کشک استفاده میشه , بعد از ریختن کشک , خوراک رو بچشین و اگر نمک اون کم بود , نمک اضافه کنین چون کشک شور هست و اگر پیش از ریختن کشک نمک بریزیم , خوراکمون شور میشه ! یک دلیل دیگه ای هم که ما کشک رو زودتر میریزیم برای این هست که بهتره کشک حداقل 20 دقیقه پیش از خوردن پخته بشه و بجوشه تا اگر باکتری سالمونلا بطور اتفاقی در اون باشه , کشته بشه !

_ نکته یک : اگر کشک در اختیار ندارین , میتونی از چند روز قبل , مقداری ماست رو بذارین بیرون یخچال تا ترش بشه حسابی و بعد این ماست ترشیده رو با کمی آب و نمک مخلوط کرده و دوغ خیلی غلیظی درست کنین . بعد این دوغ رو توی یه قابلمه ریخته و زیرشو روشن کنین و بدون گذاشتن در قابلمه , بذارین اینقدر بجوشه تا همه آبش بره و غلیظ و سفت بشه . مایه به دست اومده به نوعی کشک هست و طعم و مزه ش مثل اونه تقربین یا اگر کشک شما کم هست با مقداری ماست ترش میتونین مخلوط کنین . البته له کشک آرد هم اضافه میکنن ... و میتونین کمی آرد جوانه گندم هم بهش بزنین ! نزدین هم مهم نیست ! یا حتا من دیدم خیلی ها بجای کشک از ماست استفاده میکنن . البته که طعم کشک یک چیز دیگه ست !!

_ نکته دو : اگر دوست دارین حلیم بادمجون درست کنین , همه مراحل رو مثل بالا طی میکنین فقط چیزی که به این مواد اضافه میشه گوشت هست . گوشت رو از قبل باید با آب و نمک و کمی زردچوبه بپزین و خوب که پخته شد بذارین خنک بشه و کمی بکوبین و یا با دست ریش ریش کنین و به مواد بالا اضافه کنین و بذارین با سایر مواد مزه دار بشه . نوع گوشت رو هم به سلیقه خودتون انتخاب کنید . بعضی ها از گوشت گوسفند استفاده میکنن و بعضی ها از گوشت گاو .. این به ذائقه شما بستگی داره ! من خودم به شخصه گوشت گاو بدون چربی رو ترجیح میدم چون از بوی گوشت گوسفند خوشم نمیاد !

_ نکته سه : من همیشه دو تا مغز گردو رو رنده ریز میکنم و به مواد بالا اضافه میکنم . هم روغن میندازه و خوش خوراک تر میشه و هم طعم خوبی پیدا میکنه . روغن گردو , ضد کلسترول هم هست و خوردنش هیچ ایرادی نداره و اگر کلسترول دارین به مدت یک ماه هر روز دو تا مغز گردو بخورین کلسترول بد خون رو 50% پایین میاره !

_ نکته چهار : خیلی ها هستن از عدس دل خوشی ندارن و نفخ میکنن و یا دل درد میگیرن . حتا شما میتونین عدس رو هم حذف کنین و فقط از بادمجان استفاده کنین که اونم مزه خیلی خوبی میگیره و هیچ ایرادی نداره یا از گندم استفاده کنین !

وقتی که بادمجان ها خوب پخته شد , قابلمه رو  از روی اجاق بر میداریم و با ؛ یا میکسر میله ای یا گوشت کوب برقی یا با گوشت کوب معمولی خوب میکوبیمش تا له و یک دست بشه . در این مرحله , نعنا داغ درست میکنیم . کمی روغن مایع یا کره رو توی یک کاسه فلزی ریخته و روی اجاق میذاریم . نباید روغن زیاد داغ بشه همین که کمی گرم شد , نعنا خشک رو اضافه میکنیم و سریع از روی شعله بر میداریم . اگر روغن زیاد داغ بشه نعنا به سرعت میسوزه و هم تلخ میشه و هم سیاه و سبزیشو از دست میده .. نعنا داغ رو که اضافه کردین , آماده سرو هست . میتونین اگه دلتون میخواد کمی زعفران توی آب حل کنین و روش برای تزئین بریزین یا کمی کشت یا کمی سیر داغ و پیازداغ و کمی گردوی خرد شده فقط برای تزئین ..

 
این خوراک بسیار خوشمزه همراه با سبزی خوردن , پیاز خام یا پیازچه سرو میشه و به دلیل داشتن کشک , سیر و عدس , یک خوراک بسیار مقوی و سالم و سرشار از پروتئین و آهن هست . طبعش سرده ولی با اضافه کردن سیر و مغز گردو و نعنا میشه سردی اونو گرفت .

هیچ نظری موجود نیست: