شنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۹۱

جرم گیری کتری در سه سوت

در گذشته آب شهر تهران , بهترین آب دنیا بود و خالص و گوارا و از رودخانه جاجرود و سد لتیان و سد کرج تامین میشد . ولی بعد از عن قلاب که تهران به کلان شهر تبدیل شد و جمعیت زیادی پیدا کرد , برای تامین آب لوله کشی , رو به چاه های عمیق آوردن که باعث وجود ناخالصی های بسیار زیاد در آب آشامیدنی شد و آب تهران امروزه جزو یکی از بدترین نوع اب های دنیاست که با فاضلات و املاح و فلزات سنگین و متاسفانه با آب ژاول به جای کلر , برای ضد عفونی شدن مخلوط شده !!! مقدار سنگینی و ناخالصی آب تهران اونقدر بالاست که اگر دو بار توی یک شیرجوش آب جوش بیارین , جرم سفیدی دور تا دور ظرف رو میپوشونه . این جرم ها هر چقدر بیشتر میشن , سرعت جوش اومدن آب رو هم کمتر کرده و در نتیجه مصرف برق یا گاز برای به جوش آمدن آب رو بالاتر میبرن . برای جلوگیری از این تلف شدن هزینه ها , بهترین کار جرم گیری مرتب ظروفی مثل کتری و کتری برقی و شیر جوش و سماور هست .
خیلی ها برای جرم گیری کتری و سماور و .. از جرم گیرهای شیمیایی مخصوص کتری و سماور استفاده میکنن که اسید های شیمیایی قوی ای هستن و استفاده از اونها باید خیلی با احتیاط انجام بشه و اگر توی این ظروف باقی بمونن یا دست باهاشون تماس پیدا کنه باعث مسمومیت و سوزش شدید پوست میشه و خطرناکه و دردسر داره ... اما امروزه راه های ساده تر و بی خطرتری هم هست . مثل استفاده از جوهر لیمو !!!

جوهر لیمو یک اسید بسیار ساده و بی خطر هست با فرمول C6H8O7 که در شیمی به اسید سیتریک Citric Acid معروفه و در صنایع خوراکی بسیار کاربرد داره و اونو از آب مرکبات مخلوط با کلسیم و سولفور و .. میسازن . حتا در درست کردن لواشک و مربا برای ترش شدن یا جلوگیری از قندک زدن هم کاربرد خانگی داره .

روش کار ساده ست . کافیه که کتری خودتون رو آب کنین و مقدار نصف یا یک قاشق مربا خوری جوهر لیمو داخلش بریزین و بذارین آب جوش بیاد . همه جرم های کتری از بین میره و مثل روز اول تمیز میشه .

( برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید )


من در این تصویر از یک شیرجوش کهنه جرم گرفته استفاده کردم که دور تا دورش پر از جرم هست و کف اون هم زنگ زده ! تا نیمه از آب پرش کردم و نصف قاشق چایخوری جوهر لیمو توش ریختم و گذاشتم روی اجاق . وقتی جوش اومد و دو دقیقه جوشید خاموشش کردم و آب رو دور ریختم و نتیجه : عالی !! تمام جرم ها و زنگ ها از بین رفته . و دیگه نیاز نیست مثل استفاده از جرم گیرهای دیگه , یک بار هم دوباره آب خالی رو توی ظرف جوش بیاریم و دور بریزیم و بعد کتری رو خوب بشوریم ... به همین سادگی و با ارزون ترین قیمت جرم ها رو میشه از بین برد ... 

هیچ نظری موجود نیست: