چهارشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۱

حساسیت به شیر

آیا جزو افرادی هستین که وقتی شیر می نوشین دچار نفخ و دل پیچه و اسهال میشین ؟ این وضعیته که تقریبن یک سوم انسان ها درگیرش هستن و نمی تونن شیر بنوشن و نوشیدن شیر باعث کلی دردسر برای اونها میشه . بعضی ها هستن که وقتی شیر می نوشن دچار نفخ شدید میشن . بعضی ها هستن که دچار ورم روده میشن و تا چند روز شکمشون متورم هست و حس سنگینی بدی دارن . عده ای هستن که وقتی شیر می نوشن دچار اسهال و دلپیچه شدید میشن و این افراد به ناچار یا به سراغ مکمل های لبنی میرن و یا کلن از خیر نوشیدن شیر میگذرن ! اما آیا باید شیر رو برای همیشه کنار گذاشت ؟

پاسخ نــــــه هست ! شما هم میتونین شیر بنوشین . در واقع همه این مشکلات از قندی در شیر ناشی میشه به نام لاکتوز و نبود آنزیمی در روده به اسم لاکتاز ! این قند در روده این افراد شکسته نمیشه چون آنزیم لاکتاز ترشح نمیشه و بنابراین نفخ و اسهال ایجاد میکنه . به همین دلیل هست که بعضی از این افراد به سراغ نوشیدن شیر کم لاکتوز میرن . یا عده ای شیر سویا می نوشن یا ماست رو جایگزین شیر میکنن . اما عده ای هم هستن که حتا شیرهای کم لاکتوز هم بهشون نمیسازه !!! چاره اما خیلی ساده ست ! وادار کردن روده ها به تولید آنزیم لاکتاز برای شکستن لاکتوز شیر .
بعضی افراد هم هستن که بنا به دلایلی نوشیدن شیر رو ترک میکنن برای مدتی مثل پرهیز خوراکی توسط پزشک و وقتی دوباره به سراغ نوشیدن شیر میرن با مشکلات بالا روبرو میشن ! علت این هست که وقتی مدتی شیر نوشیده نمیشه این آنزیم هم ترشحش در روده قطع میشه . برای تحریک روده به ترشح دوباره این آنزیم باید به صورت زیر عمل کرد :

هر شب پیش از خواب مقدار یک قاشق مربا خوری شیر بنوشین و سپس به رختخواب برین . این رویه رو به مدت دو هفته هر شب ادامه بدین .
بعد از دو هفته این مقدار رو به یک قاشق غذا خوری افزایش بدین . پس از دو هفته , مقدار رو به دو قاشق غذاخوری افزایش بدین و همینطور هفته به هفته مقدار رو افزایش بدین تا به استکان و در نهایت به لیوان برسه . این پروسه شاید 6 ماه طول بکشه . اما در نهایت مشکل شما بطور کامل حل میشه . تنها باید صبر داشته باشین و کم کم مقدار رو افزایش بدین . طبیعیه که یک قاشق مربا خوری شیر هرگز باعث اذیت شما نمیشه .
این وضعیت درست مثل سم میمونه . اگر خطرناک ترین سم ها رو با دوز بسیار پایین به بدن کسی تزریق کنن هیچ اتفاقی براش نمی افته و نهایت کمی تب بهش دست میده . اگر این مقدار رو به تدریج افزایش بدن بعد از مدتی بدن در مقابل سم مصونیت پیدا میکنه . حالا اگر مقدار زیادی سم به بدن تزریق بشه که بطور عادی باعث مرگ میشه , هیچ اثری بر روی بدن این فرد که نمیذاره !!!

متاسفانه خیلی از افراد به محض اینکه شیر می نوشن و بهشون نمیسازه , فورن ولش میکنن و دیگه بهش لب نمیزنن ! در صورتیکه بدن رو باید تربیت کرد و عادت داد و ترک کردن و گریز چاره کار نیست !!

هیچ نظری موجود نیست: