جمعه، خرداد ۲۸، ۱۳۸۹

چاقوهای ارتش سوئیس

چاقو , یکی از ابزارهاییه که نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی کرده . ابزاری که همیشه در دسترس ماست و به اشکال گوناگون وجود داره , ولی ما زیاد بهش توجه نداریم در صورتیکه چاقو جزو ابزارهای بسیار مهم انسان اولیه بوده تا به امروز و نبودش باعث مشکلات زیادی حتا در زندگی مدرن امروزی برای ما میشه . وسیله ای برای پخت غذا , برای بدست آوردن غذا , برای شکار , برای دفاع از خود و بسیاری کارها که اگه نباشه بخشی از زندگی انسان فلج میشه ! تصور کنین با چه ابزاری میخواهیم گوشت تکه کنیم یا حتا یک سیب پوست بکنیم ؟ در طول تاریخ پروسه ساخت چاقو مرتب تکمیل تر شده تا به امروز رسیده . از چاقوهایی که زمانی از سنگ چخماق ساخته میشدن تا چاقوهایی که امروزه از فلزاتی مثل استیل و فولاد و تیتانیوم و کربن و .. ساخته میشن ! متاسفانه در ایران سر رشته زیادی نسبت به چاقو و انواعش و کاربردهای اون وجود نداره . خیلی از خانم های خانه دار فقط از یک کارد ساده و بی کیفیت آشپزخانه برای تمام کارهای روزمره استفاده میکنن . از پوست کندن میوه گرفته تا برش نان و خرد کردن مواد غذایی و پاک کردن گوشت و مرغ و ماهی و ... در صورتیکه برای هر کاری امروزه چاقوی مخصوصی ساخته شده که کارها رو ساده تر کرده ! چاقوهایی مخصوص برش نان , برش گوجه فرنگی , برش گوشت , برش ماهی , پوست کندن و خرد کردن و ... نمونه های کوچکی از دهها چاقویی هستن که اختراع شدن ! شرکت ها و کشورهایی هم هستن که چاقوهایی میسازن با کیفیت و کارآیی بسیار بالا ! یکی از شرکت های بسیار معروف در زمینه ساخت چاقو , شرکت سوئیسی Victorinox هست که بیش از صد سال در زمینه ساخت چاقوهای بسیار با کیفیت مخصوصن چاقوهای جیبی فعالیت میکنه . امروزه این شرکت برای تمام کاربردها ابزار آلات و چاقو میسازه . چه در زمینه ارتش و نظامی , چه چاقوهای آشپزخانه , چه چاقوهای باغبانی و چه چاقوهای جیبی و ابزارهای تاشو همراه و حتا چاقوهایی برای کودکان . کیفیت این چاقوها اونقدر بالاست که در آب شور و رطوبت و آب و شرایط سخت و ... برای مدت های بسیار طولانی هیچ اتفاقی نمی افته و بجز اون خیلی دیر کند میشن و از نظر استحکام هم بسیار مقاوم و محکم هستن و در عین حال بسیار زیبا و شکیل ! از سایت رسمی این شرکت هم میتونید دیدن کنید و محصولات متنوع اونو ببینین :

و اما مطلبی که میخواستم بگم این بود که ما در ایران پول میدیم و چاقوهایی میخریم که از نظر کیفیت و کارآیی ارزشی ندارن و مرتب کند میشن و یا رنگشون میپره و دسته راحتی ندارن و تیغه اونها چندان مناسب کار نیست و ... نمیخواهیم هم کمی بیشتر پول خرج کنیم و یک جنس خوب بخریم . یکی از نکاتی که در موقع خرید چاقو باید دقت کرد تیز بودن اون هست . هر چقدر چاقو تیز باشه و خوش دست , موقع کار کردن به انرژی کمتری نیاز داره و دست و مخصوصن مچ دست رو کمتر خسته میکنه . تیغه استیل اون هم مشخصه دیگه ای هست که باید دقت بشه . خیلی از مارک های امروزی مخصوصن اجناس بنجل چینی هستن که روی اونها عبارت استیل و گارانتی بیست ساله نوشته شده , ولی در کمتر از چند ماه زنگ میزنن و تغییر رنگ میدن و حتا میشکنن ! چاقوهای Victorinox با اینکه گرون قیمت هستن ولی واقعن ارزش داره که برای خرید اونها پول زیادی پرداخت کرد . یک کارد آشپزخانه معمولی سوئیسی به قیمت 70 تا 100 هزار تومن به فروش میرسه در صورتیکه یک کارد معمولی رو از 4 هزار تا نهایت 20 هزار تومن میتونید بخرید ولی زمین تا آسمون بین کارآیی و کیفیت این دو فرق هست !

یکی از محصولاتی که به نظر من هر کسی باید یکی از اون رو داشته باشه , چاقوی جیبی ساخت این شرکت هست که به شکل باور نکردنی ای مفید و کار راه اندازه ! این چاقو به طول 5 سانتیمتر و با وزن کم شامل دوازده ابزار بسیار مفید میشه که هر کسی در طول روز و مخصوصن اگه اهل سفر باشه , واقعن به دردش میخوره . یک چاقوی کوچک بسیار تیز برای پوست کندن میوه , و برش هر نوع خوراکی و استفاده های گوناگون . در باز کن بطری . تیغه مخصوص باز کردن انواع کنسرو ها . پیچ گوشتی دو سو و چهار سو . سیم لخت کن . یک عدد موچین خیلی عالی که ریزترین موها و حتا خار و براده ها رو میتونه برداره و یک خلال دندان . سوهان ناخن . ابزاری که هم به درد خانم ها میخوره و هم آقایون . هم در داخل ماشین و هم در کیف و هم در جیب و هم در خیابان و کوه و دشت و خلاصه هر جایی به یکی از اونها نیاز پیدا میکنین .


ابزار دوم برای کسانی مناسبه که اهل سفر به طبیعت هستن و کوه پیمایی میکنن . این چاقو جیبی که چاقوی مخصوص سربازان سوئیسی هست , یکی از مناسب ترین ابزارها جهت طبیعت گردی بشمار میره . چاقوی اره دندانه دار اصلی اون که هیچ وقت کند نمیشه و خیلی محکم و تیز هست . یک اره که سخت ترین چوب ها رو مثل پنبه میبره . پیچ گوشتی چهارسو و دو سو . در باز کن بطری و کنسرو و یک درفش بسیار تیز برای سوراخ کردن و .. که واقعن به درد میخورن .



 

ابزار بعدی یک چاقوی عالی برای کسانیه که عاشق باغبونی هستن . این چاقو که فقط مخصوص باغبانی طراحی شده , تیغه بسیار محکم و تیزی داره که سخت ترین چوب ها و گیاهان رو به سادگی میبره و برای هرس کردن شاخ و برگ درختان و قلمه زدن و حتا پیوند زنی های ساده کاربرد داره . این چاقو به سادگی نیازهای هر دوستدار گل و گیاه رو برآورده میکنه .



بجز اینها دهها چاقو و ابزار مختلف توسط این شرکت ساخته شده که میتونه خیلی از نیازهای شما رو بر آورده کنه .

** نکات مهم : همونطور که برای هر محصولی این روزها بدل اون ساخته میشه , توسط شرکت های متقلب و فرصت طلب چینی مدل تقلبی این چاقوها ساخته شده که با اصل اون به ظاهر فرقی نداره مگه در سه چیز . یکی در کیفیت , یکی در آرم , و سومی در نوشته ای که روی تیغه چاقو حک شده ! حتا اگه فروشنده هم به شما میگه چین برای سوئیس این چاقوها رو میسازه قبول نکنید چون این چاقوها فقط سوئیسی هستن و هیچ کشوری مشابه اون رو تولید نمیکنه بجز چین ! مهمترین مشخصه تقلبی بودن این چاقوها نگاه کردن به آرم اون هست . آرم اصلی این شرکت یک صلیب درون یک سپر هست که شکل اونو در تصویر میبینید ولی مارک های تقلبی , قرار دادن .یک صلیب داخل یک کادر مربع هست که از روی همین مشخصه میشه تقلبی بودن اون رو تشخیص داد . بجز اون , عبارت ساخت سوئیس و نام شرکت سوئیسی روی تمام تیغه های این چاقوها حک شده . قالب ساخت و زیبا بودن و تراش بسیار ظریف و استحکام اون رو میتونید به سادگی با یک نگاه بفهمید و تشخیص بدین که تقلبی هست یا نه . نکته خیلی مهم دیگه استفاده از این چاقو هاست . تیغه این چاقوها بسیار تیز هست و کوچکترین بی دقتی باعث ایجاد فاجعه میشه . از دادن این چاقوها حتا انواع کوچک اون به کودکان جدن خودداری کنید و مخصوصن موقع بستن اونها , خیلی مراقب انگشتهاتون باشین چون انواع بزرگ اونها قادرن به سادگی انگشت های دست شما رو قطع کنن !!!!!!!! استفاده از این چاقوها در هر شرایطی امکان پذیر هست و طبق اسنادی که از دارندگان این چاقوها در شرایط خاص ثبت شده , نشون داده که حتا قرار گرفتین این چاقوها در آب دریا طی چند سال و یا فشار و حرارت بسیار بالا باعث از بین رفتن اونها نشده . حتا در یک مورد یکی از پزشکان بدون مرز در یکی از کشورهای آفریقایی جنگ زده با استفاده از همین چاقوها صدها عمل جراحی انجام میداده و حتا با اره چاقو اقدام به قطع دست و پا میکرده و تنها دسته لاکی اون از بین رفته بوده اون هم به دلیل جوشاندن های مداوم برای ضد عفونی کردن !

هیچ نظری موجود نیست: