شنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۹۱

زنان ناتوان ایرانی

بین زنان کشورهای دنیا , زنان ایرانی از نظر قوای جسمی و توانایی های بدنی و سلامت جسمی , جزو افراد ناتوان و بیمار اجتماع ایران به شمار میان . حتا جالب اینکه این زنان با مهاجرت به خارج از کشور باز هم چندان تغییری در وضعیت جسمیشون ایجاد نمیشه . شاید علت این مساله رو در نوع زندگی و فرهنگ و هنجارها و سنت های مردم ایران باید جستجو کرد و این مشکل راه چاره ش در خود کانون خانواده قرار گرفته و مقصر ماجرا کسی نیست جز خود زنان :

اگر دقت کرده باشین در خانواده های ایرانی , وظایف زناشویی و اداره زندگی تقسیم بندی شده ! یعنی بعضی کارها مختص مردهاست و بعضی مختص زنان ! در واقع سوای اینکه در جامعه ، ما تفکیک جنسیتی اجباری داریم , در داخل خانواده ها هم خود افراد خانواده بصورت خودجوش تفکیک شرم آور جنسیتی رو اعمال میکنن و دود این تفکیک به چشم خودشون داره میره .
بعضی وظایف در خانواده هست که زن خونه هرگز به سمتشون نمیره و اون کارها رو به دست نمیگیره و بعضی کارها هم هست که مردها چنین رویه ای رو در پیش میگیرن ! اما ضرر این مساله به زن ها میرسه نه مردها ! شاید زنان روی حساب مبارزه برای بدست آوردن برابری جنسیتی و لجبازی با مردان , دست به هر کاری نزنن ولی در نهایت بازنده اونها میشن نه مردان ! چون مرد از نظر آناتومی , دارای بدنی قویتر هست و فعالیت بدنی روزانه داره , بدنش تقریبن روی فرم قرار میگیره و مشکل چندانی از نظر ضعف قوای جسمی و تحلیل ماهیچه ها و پوکی استخوان پیدا نمیکنه !
اما خانم ها خیلی متفاوت هست قضیه شون !!! خانم های ایرانی خانه دار , از صبح که بیدار میشن یک سری کارهای روتینی رو انجام میدن که نیاز چندانی به تحرک جسمی و فعالیت عضلانی و فشار اومدن و به اونها نداره . در واقع از عضلات و ماهیچه هاشون کار چندانی نمیکشن ! فعالیت ها به آرامی و با ریتمی کند و ملایم انجام میگیره . مثل شتسشو , نظافت , خوراک پختن , بچه داری .. که اینها هیچ توان خاصی نیاز نداره و یا قدرت بدنی بالایی نمیخواد و بدن فعالیت خاصی انجام نمیده چون زندگی ها مدرن شده و بیشتر از وظایف رو ماشین ها انجام میدن .. زمانی هم که خانم ها خرید میکنن یا حتا پیاده به جایی میرن , دقت کرده باشین بسیار سلانه سلانه و آروم قدم بر میدارن و به محل کار یا مکان مورد نظر میرن یا اگر به قصد خرید رفته باشن خیلی آهسته و با حوصله قدم میزنن و خریدی میکنن و بر میگردن ! شاید مثلن 4 ساعت خرید اونها طول بکشه ولی در عمل حتا برای نیم ساعت هم فعالیت جسمی مفید انجام ندادن جز سرپا بودن و فشار آوردن به کمر و پاها و زانوها که جز ضرر فایده ای نداشته ...

زمانی که زن و شوهر به مسافرت میرن , شوهر وظیفه حمل چمدان ها و اسباب ها رو در ایران داره دریغ از اینکه زن دست به حتا چمدان خودش بزنه !
در زمان بچه داری یا بیرون رفتن زنان کمی هستن این روزها که بچه رو بغل بگیرن و پدر این نقش رو بازی میکنه !
در زمان خرید , مجری خرید زن هست و بارکش , مرد ! یا خانم ها وسائل رو انتخاب و در چرخ میذارن و آقایون چرخ رو هل میدن و ...
در خانه هم هر کاری که نیاز به قدرت بدنی داشته باشه مثل جابجایی اشیا یا بلند کردن چیزهای سنگین و .. به عهده مرد هست و زن دست به این چیزها نمیزنه ! البته منظور وسایل خیلی سنگین نیست ...

( کاری به استثناها ندارم )

اما نگاهی بندازیم به جوامع غربی !!
زن و شوهر وقتی مسافرت میرن زن ساک خودش رو حمل میکنه و مرد مال خودش رو . خیلی کم یا کلن اصلن نمیبینین که مردی وسایل شخصی همسرش رو حمل کنه مگر بیمار باشه !!!
زمان خرید , همیشه هر دو کیسه و چرخ به دست میان بیرون ! هیچ وقت نمی بینین که زنی همه بارها رو بده دست مرد و خودش راست راست راه بره !
وقتی بچه دارن , یک کالسکه رو مرد و یکی رو زن هل میده ! یا بچه رو به نوبت هر دو بغل میگیرن !
در کارهای خونه هم زن های غربی کلن به سراغ مردها نمیرن ! مگر اینکه واقعن از انجام کاری ناتوان باشن ..
موقع سر کار رفتن یا خرید کردن , زن های غربی شتاب بیشتری دارن . با سرعت قدم بر میدارن , خیلی سریع حرکت میکنن و ...

همه اینها دقیقن معکوس اون رویه ای هست که زن های ایرانی در پیش میگیرن ! برای همینه که زنان ایرانی , فربه و چاق هستن , اضافه وزن دارن و از بیماری های زیادی رنج میبرن ! بدنشون حس و جون ندارن و خیلی سنگین , کاری رو انجام میدن . حتا به مادرهای خودتون نگاهی بندازین متوجه میشین که دقیقن چقدر درد و مرض دارن ! چقدر هیکل بد فرمی دارن ! وقتی هم پا به سن میذارن چقدر بیماری و خستگی و درد به سراغشون میاد . اما زن های غربی حتا پیر هم که میشن , هیکلشون روی فرم هست و تند و فرز هستن ! برعکس اینکه در ایران هر چقدر سن افراد و بخصوص زن ها بیشتر میشه , کم تحرک تر و گوشه گیر تر میشن , در اونجا پیرزن های 90 ساله ای رو میبینین که با پشت خمیده سبد به دست میرن خرید میکنن !

بدن انسان طوری طراحی شده تا هر روز فعالیت جسمی داشته باشه و این فعالیت باعث سوخت و ساز و متابولیسم میشه . چربی و قند رو میسوزونه و انرژی تولید میکنه . ماهیچه ها با بلند کردن اشیا و حمل اونها و بخصوص ورزش کردن شاداب و و فعال میشن و ورزیده و قوی . ماهیچه هایی که فعالیت نداشته باشن کم کم تحلیل میرن و فرد احساس خستگی و بی رمقی میکنه . وقتی ماهیچه تحلیل میره , پوکی استخوان هم بوجود میاد و استخوان ها ترد و شکننده میشن . کمردرد ایجاد میشه . کم تحرکی همچنین باعث آرتروز و روماتیسم میشه و مفاصل خشک میشن و در نهایت فلج ایجاد میشه ! تحرک نداشتن و کم تحرکی باعث سوخته نشدن کالری ها میشه و اضافه وزن و پر شدن بدن از سم میشه و استهلاک سلولی بوجود میاد و انسان خودش رو سنگین حس میکنه و نشاط و شادابی از بین میره .  پوست چروک میخوره و ظاهر انسان به هم میریزه و از نظر روحی هم افسردگی های خفیف تا شدید پدیدار میشه و .. همه اینها رو ما در بیشتر زنان ایرانی میبینیم !
زنان کارمند هم که وضعشون بدتر از زنان خانه دار .. با سختی زیاد کار میکنن , برای حفظ هیکل , بجای تحرک داشتن خوراک نمیخورن و رژیم های من در آوردی میگیرن , چون کار میکنن و وظایف خونه رو نمیتونن به درستی انجام بدن ؛ همیشه در یک استرس و فشار دائمی قرار دارن و سبد تغذیه ای خانه هم از انواع خوراک های آماده و فست فودها و ... تهیه میشه و سلامتی کل افراد خانواده رو به خطر میندازن و ...

اما راه حل بسیار ساده ست

اگر خرید میکنین پیاده برین , با سرعت و قدم های تند خرکت کنید ! برای هر کار کوچک و ساده ای مردها رو صدا نکنین و به خدمت نگیرین ! بلند کردن اشیا نسبتن سنگین ایرادی نداره ! چون بلند نکردین ، چون دائم از کسی کمک خواستین ، بدنتون توان نداره !!! ورزشکاران با وزنه های سنگین بدنشون رو قوی میکنن چون خاصیت ماهیچه همینه ! بلند کنین تا توانش رو پیدا کنین ! تا سالم تر باشین . تا قوی تر بشن !! کارهای شخصی خودتون رو خودتون انجام بدین . سر لجبازی با مردها , همه چیز رو سر اونها نریزین ! شاید در ظاهر شما برنده بشین , اما جسم شماست که در نهایت آسیب دیده و بیمارتون میکنه و علیل میشین ! و از همه مهم تر اینکه , هر چقدر هم کار روزانه دارین , اما ورزش رو از دست ندین تا همیشه بدنتون شاداب و سبک و فرز و چالاک باشه حتا یک پیاده روی ساده هم میتونه شما رو روی فرم نگه داره چون در موقع پیاده روی حدود 300 عضله بدن به فعالیت در میان ضمن اینکه ورزش هایی که هوازی هستن یعنی باعث تند شدن تنفس میشن و گردش خون رو سریع میکنن , باعث سلامت بیشتر شما میشه !!!! اگر روزی حس کردین بدنتون فرز نیست و احساس سبکی نداشتین و حس سنگینی بهتون غلبه کرد , بدونین یک جای کار اشتباهه ...

۳ نظر:

ناشناس گفت...

می خواستم ازت تشکر کنم. خیلی وقته که نوشته هات رو می خونم. هر دو سه ماه یکبار میام اینجا و هر چی نخونده دارم این مدت، پشت سر هم می خونم و میرم.
خیلی کم پیش میاد جایی برای کسی کامنت بزارم. اما چند وقته که احساس می کنم باید بهت بگم دست مریزاد و آفرین. کارت خیلی درسته و من ازت تا حالا کلی چیز یاد گرفتم. نمی دونم چند سالته. نمی دونم زنی یا مردی. چیزی راجع بهت نمی دونم. تنها چیزی که از نوشته هات بر میاد اینه که آدمی هستی که بدون احتیاج به تائید دیگران به کاری که فکر می کنی درسته ادامه می دی. کارت حرف نداره رفیق.

ماهی

No One گفت...

مرسی عزیزم خیلی لطف داری :)
هر کس هر چی یاد میگیره یه دینی به گردنش هست که اونو به دیگران هم یاد بده . اینه دلیل نوشتن من و برای همین برام مهم نیست کسی بخونه یا نخونه یا بیننده داشته باشه نه یا . من فقط دینمو ادا میکنم و امیدوارم برای دیگران مفید باشه .. میبوسمتتتتتتت

ناشناس گفت...

نمی خوام بار اضافه رو دوشت بزارم اما فکر می کنم اگه یه پیج تو فیسبوک درست کنی و هر وقت اینجا رو به روز می کنی لینکش رو اونجا شیر کنی، تعداد بیشتری بتونن از نوشته هات استفاده کنن.
خیلی حیفه که این مطالب کم خونده بشن.

خیلی چیزها هست که اینجا رو جالب و متفاوت با بقیه ی وبلاگها کرده.
مثلن تنوع موضوعات، توضیح دقیق، ساده و گزارشی (منظورم از لحن گزارشی اینه که بندرت احساس قاطی نوشته دیده میشه) و به روز شدن مرتب. می دونی اینجا نظم و ترتیب داره. مطمئنم یه سری نکته ی خوب دیگه هم هست که بعد از این که این کامنت رو پست کردم به یادم میاد. :)

خوشحالم که آدمهایی مثل تو وجود دارن.

به خدا سپردمت

ماهی