دوشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۱

گیاهان شب


همه ما تصور میکنیم گل ها و گیاهان فقط در طول روز فعال هستن و وجود گل هایی که در شب شکفته میشن , بی معنیه ! شاید دلیلش این باشه که انسان ها چشمشون در روز خوب میبینه و در شب دید نداره و برای همین تمایل به دیدن زیبایی ها در روشنایی روز دارن . اما گل هایی هم داریم که شب هنگام شکفته میشن و زمانی که روز آغاز میشه , بسته میشن و بصورت غنچه در میان . شاید این گیاهان بی معنی به نظر برسن ولی کسانی که حیاط یا باغ دارن و عصرها به محوطه میرن برای استراحت و نشستن در آلاچیق و .. یا کسانیکه در نیمکره شمالی زمین زندگی میکنن و در تابستان ها شب های طولانی و روشن دارن , از وجود این گل ها میتونن لذت ببرن . با چراغونی کردن باغ و باغچه در شب میتونین از این گل ها لذت ببرین . در شمال اروپا این گل ها خیلی به درد بخور هستن که هم هوای خوبی دارن در تابستان و هم طول شب بلند هست و از ساعت 10 شب به بعد تازه هوا تاریک میشه . این گل ها زمانی که خورشید میره , از عصر هنگام گل هاشون شکفته میشه و تا دم صبح گلهاشون باز هست و عطر افشانی میکنن . در زیر چند نمونه از این گل های زیبا رو معرفی میکنم که مخصوص عصر و شب هنگام هستن .

لاله عباسی – Mirabilis Jalapa :
این گیاه تنوع رنگی خیلی خوبی داره و مناسب شب هست و از سال 1500 میلادی شناخته شده . در تمام طول روز گلهاش به صورت غنچه هستن و زمانی که خورشید میره و عصر آغاز میشه , گل ها شکفته میشن و تا طلوع آفتاب باز هستن . زیبایی این گیاه برای پرپشت بودن و پر گل بودنش هست و اینکه اگر در مناطقی کاشته بشه که دمای هوا در زمستان هم یخبندان نداشته باشه , تمام طول سال رو گل میده ! رنگ گل ها شامل بنفش , زرد , زرد و بنفش , نارنجی و سفید و سفید با رگه های قرمز هست . رشد بسیار سریعی داره و دائم گل میده . پروش دادنش بسیار ساده ست . زمانیکه گل ها خشک میشن و می افتن , در کاسبرگ اونها یه توده سبز رنگ به اندازه عدس باقی میمونه . به مرور این توده سیاه رنگ میشه و سپس به زمین می افته . این دانه های سیاه بذر این گیاه هست . بذرها ماندگاری بسیار بالایی دارن و حتا تا دو - سه سال اگر در جای تاریک و خنک نگهداری بشه , قابلیت جوانه زدن رو دارن . فصل کاشت در ابتدای بهار یا گرم شدن هوا هست !

محبوب شب - Cestrum Nocturnum :
این گیاه در واقع نوعی یاس هست و یکی از بهترین گیاهان شب به شمار میاد . نوع رونده این گونه  گل هاش زرد هستن و نوع درخچه ای که گل هاش سفید مایل به کرم . البته این گیاه هیچ زیبایی خاصی نداره و بصورت پر پشت و نامظم رشد میکنه اما یک قابلیت ویژه داره که اونو خیلی دوست داشتنی کرده ! اونهم عطر گیج کننده و بسیار معطر و قوی گلهای اون هست . زمانی که خورشید در آسمان هست و حتا در عصر هنگام  , گل ها هیچ بویی ندارن و کاملن بدون بو هستن . اما به محض اینکه هوا رو به تاریکی میره , عطر بسیار قوی ای از گل ها پخش میشه و فضایی به شجاع چندین متر رو عطر افشانی میکنه و پوشش میده . این گیاه در واقع درختچه هست و تا چند متر هم میتونه قد بکشه و رشد بکنه . گل های بصورت خوشه ای و کوچک و شیپوری مانند هستن . این گیاه به یخبندان حساس هست و در فصل زمستان در مناطق سرد بهتره که دورش نایلون کشیده بشه تا از یخ زدگی حفظ بشه . اگر در مناطق معتدل کاشته بشه , تمام طول سال رشد میکنه و گل میده . آفتاب دوست هست و به آب زیادی نیاز داره . بهتر هست این گیاه رو در گلدان های بزرگ بکارین تا در فصل زمستان بتونین اونو به محل هایی دور از از کوران و برف منتقل کنین مثل ایوان یا انباری های روشن تا از یخ زدگی حفظ بشه ! این گیاه بعضی مواقع ممکنه گل نده و به اصطلاح دچار قهر بشه . برای وادار کردنش به گل دهی , یک دوره بهش آب داده نمیشه تا کمی برگ هاش زرد و پژمرده بشه و سپس بهش آب میدن . این شوک باعث به گل نشستن اون میشه .. تکثیر اون هم بسیار ساده ست و ساقه های چوبی رو در فصل بهار در خاک مرطوب قلمه میزنن و در سایه روشن قرار میدن .

پیچک نیلوفر – Morning Star :
این گیاه زیبا انواع مختلفی داره که بعضی انواعش در روز گل میدن و بعضی انواعش در شب و یا فقط ابتدای صبح . اگر تمایل به داشتن پیچکی زیبا دارین که در شب گل هاش باز بشن , نوعی از این پیچک که به گل ماه معروف هست Moon Flower و گلهای سفید مایل به نقره ای میده , برای این منظور خیلی مناسب هست .

نیلوفر آبی – Water Lily :
بجز اینها , اگر در خونه استخر یا آبگیر دارین , بعضی انواع نیلوفرهای آبی Lotus هستن که فقط در شب باز میشن که البته در ایران وجود ندارن و اگر خارج از کشور زندگی میکنین میتونین از فروشگاههای فروش گل و گیاه اونها رو تهیه کنین و دقت کنید که روش حتمن نوشته باشه Bloom At Night !!! میتونید هر دو گونه نیلوفر آبی رو در آبگیرتون بکارین . نوعی که روزها گل میده و عصرها گلهاش بسته میشه و نوعی که شب ها گل هاش شکفته میشه و اینطوری 24 ساعت استخر شما گل داره .



هیچ نظری موجود نیست: