یکشنبه، شهریور ۱۲، ۱۳۹۱

ماکارونی با سویا

ماکارونی یا اسپاگتی , خوراکی هست که بیشتر بچه ها عاشقش هستن و البته بزرگترهای زیادی هم دوستش دارن . میشه با صدها روش اونو درست کرد . با توجه به گرونی گوشت در ایران , من نوع گیاهی اون رو که با سویا درست میشه و مزه ش هم تا اندازه زیادی به ماکارونی های همیشگی شبیه هست آموزش میدم که هم ارزون تر و هم سالم تر هست :

مواد  لازم :

- سویای ریز : یک بسته متوسط .
- فلفل دلمه ای : یک عدد .
- کدوی سبز : دو عدد بزرگ .
- پیاز : یک عدد بزرگ .
- سیر : یک حبه .
- رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری .
- پوره گوجه فرنگی : دو لیوان .
- سیب زمینی برای ته دیگ : به مقدار مورد نیاز .
- عصاره گوشت : دو عدد .
- نمک , فلفل سیاه , کاری , زردچوبه , آویشن : به دلخواه .
= ماکارونی پیچ : یک بسته بزرگ .

* پنیر مازرلا : به دلخواه .
* گوشت چرخ کرده : صد گرم .

روش تهیه :

پیش از تهیه این خوراک باید سویا رو آماده کرد . سویا رو توی کاسه آب ریخته و میذاریم خیس بخوره و باد بکنه . سپس اونو آبکش کرده و آب کاسه رو عوض کرده و دوباره خیس میکنیم . دو بار این کار رو انجام میدیم و سپس سویا رو در آبکش , کناری میذاریم .
پیاز رو خرد کرده و پیازداغ درست میکنیم . زیاد نباید پیازها برشته و طلایی بشن . کمی که نرم شدن , زردچوبه اضافه کرده و سپس , یک حبه سیر رو که ریز خرد کرده بودیم اضافه و یک دقیقه تفت میدیم و بعد کدوهای سبز رو که بدون پوست کندن , رنده کرده بودیم , به پیازها اضافه میکنیم و برای مدت 5 دقیقه تفت میدیم . حالا سویا رو اضافه میکنیم و بعد آب یا پوره گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی رنده شده . قرص های عصاره گوشت برای طعم دار کردن مایه ماکارونی هست چون سویا هیچ طعمی نداره و باید مزه دار بشه وگرنه ماکاروی خیلی بی مزه میشه !! قرص ها رو توی یک لیوان به همراه رب گوجه و کمی آب ولرم حل کرده و به مایه اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا سویاها مزه دار بشن . فلفل سیاه و کاری به مقدار کم هم اضافه می کنیم . میتونین از هر ادویه دیگه هم استفاده کنین .. مثل مرزنجوش و آویشن . فلفل دلمه ای ها رو هم که خرد کرده بودیم در این مرحله اضافه میکنیم و موادمون رو کمی تفت میدیم تا نیم پز بشن . حدود ده دقیقه . وقتی مایه و آب گوجه فرنگی کمی غلیظ شد , آماده ست .. 


حالا به سراغ درست کردن ماکارونی میریم . بهتره از ماکارونی پیچ استفاده بشه البته هیچ محدودیتی نداره و سلیقه ای هست . توی قابلمه آب جوش کمی نمک ریخته و یک قاشق غذاخوری روغن اضافه میکنیم و سپس ماکارونی ها رو میریزیم . ریختن یک قاشق روغن برای اینه که به هم نچسبن . بعد از اینکه ماکارونی ها کمی نرم شدن , آبکششون میکنیم . من نمیذارم خیلی نرم بشه چون خاصیتش از بین میره و در ضمن موقع دم کشیدن خودش نرم نرم میشه . سپس کف قابلمه کمی روغن میریزیم . سیب زمینی رو پوست کنده و گردگرد میکنیم و کف قابلمه میچینیم و سپس روشون کمی نمک میپاشیم و میذاریم کمی سرخ بشن , وقتی کمی سرخ شد , یک لایه ماکارونی و یک لایه از مایه ماکارونی میریزیم و بعد روی مایه , پنیر ورقه ای یا رنده شده می پاشیم . سلیقه ای هست ! در پایان میذاریم به مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشه . زمان زیادی برای پخت لازم نداره .

* در مواد بالا صد گرم گوشت چرخ کرده نوشته بودم . اگه با گوشت مشکل ندارین , سویا و گوشت رو با هم مخلوط کنین توی این خوراک مزه خیلی خوبی پیدا میکنه و اصلن مشخص نمیشه که توش سویا هست !

این خوراک خوشمزه رو با سس گوجه فرنگی و کمی پنیر پارامسان و مقداری روغن زیتون خام و کمی هم پودر آویشن سرو کنین .

هیچ نظری موجود نیست: