دوشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۱

گل ناز ژاپنی

 چند سالی هست گیاهی به ایران وارد شده و در همه خانه ها کاشته میشه که به نام گل ناز ژاپنی یا ناز فرانسوی معروفه و البته این اسمی هست من در آوردی که ایرانی ها روش گذاشتن و نام حقیقی این گیاه چیز دیگه ای هست که متاسفانه نمیدونم و تنها میدونم از گونه گل ناز هست !! این گیاه به دو شکل ابلغ یا دو رنگ و سبز وجود داره و گیاه بسیار مناسبی برای آب و هوای ایران بخصوص مناطق خشک و آفتابی ای مثل تهران هست و کلن هر جایی که آفتاب مستقیم و هوای گرم داشته باشه , این گیاه خیلی عالی رشد میکنه و پر از گل میشه . میشه گفت این گیاه بهترین گزینه برای پوشش دادن گلدان های آویز , لبه ایوان ها , لبه دیوارها و خلاصه هر جایی هست که آفتاب مستقیم و شدید خورشید بهش می تابه . این گیاه با اینکه ظریف و ترد هست و شکننده , اما در مقابل خشکی و تابش مستقیم خورشید بسیار مقاومه . اگر در سایه قرار بگیره , برگ هاش درشت میشن و گل نمیده و یا گل هاش خیلی کم میشه و اگر در آفتاب قرار بگیره برگ ها کوچک میشن و پر از گل های ریز و قرمز رنگ زیبا میشه . هر چقدر مدت زمان تابش آفتاب بیشتر باشه , گل ها قرمزتر میشن و اگر مدت زمان تابش خورشید کم باشه , گل ها به رنگ بنفش در میان .
نسبت به شرایط آب و خاک حساسیت نداره . در هر خاکی میشه اونو کاشت اما اگر در خاک پیت و ماس یا خاک برگ کاشته بشه همراه با کود پوسیده دامی , رشد خیلی خوبی میکنه و حسابی پر پشت میشه . نسبت به کم آبی مقاوم هست و هم میشه یک روز در میون و هم هر روز دو نوبت هم بهش آب داد به شرط اینکه در زیر تابش خورشید باشه . در سایه اگر بیش از اندازه بهش آب بدیم برگ ها زرد شده و به سرعت دچار پوسیدگی میشه و از بین میره . این گیاه برای داخل خونه مناسب نیست مگر اینکه نور خیلی زیادی بهش برسه ! اما در کل یک گیاه بیرونی به حساب میاد !
تکثیر این گیاه بسیار راحت و ساده ست . یکی از راه ها , قلمه زدن هست . سر شاخه های اون رو قلمه زده و مستقیم در خاک مرطوب بکارین و در سایه قرار بدین . تا 4-5 روز پلاسیده و بی حال هست و بعد به سرعت شروع به رشد میکنه .
راه دوم گذاشتن ساقه ها در آب هست . بعد از مدت تقریبن دو هفته انتهای ساقه دارای ریشه میشه و میشه اونو کاشت . اما این روش همیشه موفق آمیز نیست و گاهی بدون ریشه دادن , گیاه میپوسه و از بین میره .
روش سوم از راه دانه هست . وقتی گیاه گل میده و گل ها خشک میشن , در انتهای کاسبرگ خشکیده گل , 4 عدد دانه سیاه رنگ بوجود میاد که با کاشتن اونها میشه این گیاه رو زیاد کرد .

نوع ابلغ یا دو رنگ این گیاه رشد و گل های کمتری نسبت به نوع سبز رنگ داره . اما ترکیبش به تنهایی و یا همراه با نوع سبز , بسیار زیبا میشه برای تزئین . اگر در آفتاب مستقیم هم قرار بگیره لبه های برگ ها به رنگ صورتی در میان و زردی اون پر رنگ تر میشه ..


این گیاه سرمای هوا تا مرز یخبندان رو میتونه تحمل بکنه اما اگر دمای هوای دو  - سه درجه زیر صفر بره برای طولانی مدت , از بین میره و خشک میشه . به همین دلیل بهتره زمستان ها یکی دو شاخه این گیاه رو از فصل پاییز قلمه زده و در گلدان کوچک بکارین و به داخل خونه بیارین و در جای پر نور قرار بدین و یا گلدان هاش رو به جایی منتقل کنین که از یخ زدگی محافظت بشه و یادتون هم باشه بهش زیاد آب ندین در زمستون !

این گیاه ویژه گلدان هست و برای محوطه های کوچک مثل لبه دیوارها خیلی مناسبه ولی به هیچ وجه مناسب پوشش زمین یا کاشته شدن در زمین نیست . بیشتر برای گلدان های آویز در ایوان یا گلدان هایی در گوشه و کنار باغ و آلاچیق مناسبه و یا بعنوان گیاه پوششی در گلدان های مستطیل شکل روی لبه ایوان یا پشت بام یا پشت پنجره ها . این گیاه چون ساقه های بلندی ایجاد میکنه و به صورت آویز در میاد , بهتر هست که در باغچه کاشته نشه چون زیبایی خاصی ایجاد نمیکنه و پخش و پراکنده میشه ! خوشبختانه این گیاه آفتی نداره و شته ها هم بهش حمله نمیکنن .

**  نام لاتین این گیاهAptenia Cordifolia  هست اما در ایران به گل ناز فرانسوی یا ناز ژاپنی معروفه 

۳ نظر:

ناشناس گفت...

مرسی عزیزم از اشتراک دانشتون

نام رایج: گل ناز

portulaca grandiflora نام علمی :

portulacaceae نام خانواده :

No One گفت...

مرسی دوست عزیز . ولی منظور من اسم لاتین این گونه از ناز بود :)

ژابیز گفت...

من فکر می‌کنم اسمش این باشه: Aptenia cordifolia
این هم لینک ویکی‌پدیا: http://en.wikipedia.org/wiki/Aptenia_cordifolia