سه‌شنبه، مهر ۲۷، ۱۳۸۹

گیاه مرجان مینیاتور - Euphorbia milii

گیاهی که این بار معرفی میکنم , یکی از گیاهان زیبا و شگفت انگیز ماداگاسکار هست به نامCrown of Thorns یا Euphorbia milii که در فارسی به اون مرجان مینیاتور گفته میشه . دلیل نام گذاری این گیاه به Crown of Thorns این هست که در افسانه ای گفته شده تاجی که بر سر مسیح از خار گذاشته بودن , از این گیاه تهیه شده بود ! این گیاه خیلی شبیه به کاکتوس هاست و از نظر شرایط رشد و نمو هم به اونها شباهت زیادی داره و بسیار در مقابل کم آبی و شرایط سخت , مقاوم هست . نیازهای این گیاه بسیار ساده ست و خاکی متوسط و سبک و آب کم و دمای هوای گرم و نور مستقیم خورشید , بهترین شرایط برای رشد این گیاه هست . این گیاه انواع بسیار زیادی داره . ساقه های اون تیغ دار هست و برگ ها بیضی شکل و کوچک . در بعضی انواع اون برگ ها بزرگ هستن . این گیاه تقریبن در تمام طول سال گل میده . گل ها کوچک و زیبا هستن و در رنگ های متنوع . قرمز و صورتی و سفید و بنفش و زرد و انواع دو رنگ . این گیاه برای افرادی که حوصله زیادی برای مراقبت از گیاهان ندارن و یا در مناطق گرم و خشک زندگی میکنن مناسبه چون بسیار مقاوم هست .

_ راز موفقیت در نگهداری این گیاه , زهکشی مناسب گلدان و استفاده از خاکی متخلخل و سبک هست . هر چند این گیاه رو در مناطقی که زمستان های سرد و یخبندان نداره میشه در بیرون منزل و در باغچه هم کاشت . برای این منظور در ته گلدان لایه ای از ماسه های درشت به ارتفاع 5 سانتیمتر ریخته میشه تا آب در ته گلدان باقی نمونه . در واقع باقی موندن آب در ته گلدان و قرار گرفتن ریشه ها در آب باعث پوسیدن و از بین رفتن این گیاه میشه . خاک مناسب این گیاه , خاکی ساده ست که مخلوطی از ماسه و خاک باغچه و کمی خاک برگ تشکیل شده و مقدار ماسه اون باید زیاد باشه تا خاک سبک باشه و آب به سرعت از زیر گلدان خارج بشه و در گلدان باقی نمونه .

_ آبیاری این گیاه باید با استفاده از آب ولرم انجام بشه . هر بار که به این گیاه آب میدین , اونقدر باید آب داده بشه تا آب از ته گلدان خارج بشه این کار برای اینه که ریشه های این گیاه کاملن سیراب بشن و رطوبت به مدت طولانی در خاک باقی بمونه . بعد از پایان آبیاری , باقی مانده آب در ته گلدان رو باید حتمن دور ریخت چون باعث پوسیدگی ریشه ها میشه . تا آبیاری بعدی باید اجازه بدین که تمام سطح خاک خشک بشه بطوریکه تا عمق 5 سانتی از سطح گلدان باید کاملن خشک شده باشه تا آبیاری بعدی رو انجام بدین . همینطور نباید روی برگ ها و ساقه این گیاه آب ریخت . در ماههای پاییز و زمستان این گیاه به مقدار بسیار کمی آب نیاز داره . هر ده تا بیست روز یکبار به مقدار کم . اگر رطوبت خاک بالا بره , گیاه از بین میره .

_ این گیاه به نور زیادی نیاز داره و بهترین نور برای اون , نور مستقیم خورشید هست . این گیاه بهترین رشد رو در محیط گرم و پر نور میکنه و تابش نور خورشید باعث گل دادنش میشه .

_ این گیاه به کود زیادی نیاز نداره و تنها دو بار در سال یکبار اوایل بهار یعنی اردیبهشت ماه و بار دوم در وسط تابستان یعنی مرداد ماه باید بهش کود داده بشه .

_ تکثیر این گیاه از راه قلمه زدن صورت میگیره . برای اینکار کافیه که با استفاده از یک دستکش کلفت ساقه رو با استفاده از یک تیغ یا چاقوی تیز جدا کرده و سپس برای مدت دو روز گیاه بریده شده رو در سایه قرار بدین تا شیره سفید رنگش خارج بشه و سپس در گلدانی که از مقدار مساوی خاک باغچه و ماسه درشت پر شده بکارین . این گیاه خیلی دیر ریشه میگیره و گاه تا 6 ماه طول میکشه ولی جالب اینه که حتا با وجود ریشه نداشتن به رشد خودش ادامه میده . 


** نکته مهم : این گیاه بطور کامل سمی هست و وقتی برگ و یا ساقه اون بریده میشه , شیره سفید رنگی ازش خارج میشه که به شدت سمیه ! اگر دستتون با این شیره آغشته شد از مالیدن دست به چشم و یا دهان جدن خودداری کنین چون ممکنه باعث مرگ بشه و همینطور ممکنه حساسیت های پوستی شدید ایجاد کنه ! همینطور این گیاه رو از دسترس حیوانات خانگی گیاهخوار یا جونده دور نگهدارید چون ممکنه باعث بیماری و مرگ اونها بشه !

۲ نظر:

ناشناس گفت...

barg haye marjane man zard shode nemidoonam chera....goldoonesh vasash bozorge ...tasir dare?

No One گفت...

دلیلش آب زیاد هست و یا رسی بودن خاک طوریکه خاک رطوبت زیادی رو نگه میداره ! گیاه هم اگه جا به جا بشه برگهاش رو از دست میده