یکشنبه، آبان ۰۲، ۱۳۸۹

راه ساده تشخیص سکته پنهان

بر خلاف تصور , سکته مغزی و مخصوصن سکته قلبی همیشه با نشانه های آشکار مثل درد شدید و یا بیهوش شدت و افتادن بیمار و از دست دادن هوشیاری همراه نیست و اتفاقن بیشتر سکته ها بصورت بدون علامت و نشانه آشکار اتفاق می افتن . مثلن فردی در خیابان راه میره و بدون دلیل تعادلش رو از دست میده و به زمین میخوره و بعد هم با تعجب از زمین بلند میشه و بدون هیچ اشکالی مسیرش رو ادامه میده ! و یا فردی که به ناگهان دچار دردی مثل فرو رفتن سوزن در کف دست و یا سینه میشه و یا سرگیجه ای خفیف و یا بطور ناگهانی حواسش رو از دست میده و برای چند ثانیه اختیار محیط از دستش خارج میشه و بعد به حال عادی بر میگرده . کسانیکه سابقه بیماری های خاص ندارن و به ناگهان دچار حرکات و رفتارهایی شبیه به مواردی که گفته شد میشن , باید ازشون یک تست ساده گرفت تا مشخص بشه که دچار حمله شدن یا نه . تصور عموم این هست که فردی که سکته میکنه باید نشانه ها و علامت های آشکار بروز سکته بصورت درد در قفسه سینه و درد دست چپ و یا درد در پشت قلب و یا درد گردن و فشار روی قفسه سینه و به زحمت افتادن تنفس و حالت تهوع و داغ شدن بدن و دهها نشانه دیگه رو نشون بده و تعدلش رو از دست بده و بیهوش به زمین بیافته یا دستش رو روی قلبش بذاره و سقوط کنه و .. ! ولی وقتی حملات بصورت ناگهانی رخ میدن و شخص حتا متوجه نمیشه که سکته کرده و بطور عادی هم رفتار میکنه چطور ؟ آزمایش بسیار ساده ای برای تشخیص سکته وجود داره که میتونه زندگی بخش باشه . با چهار سوال از بیمار میتونید بفهمین که آیا سکته اتفاق افتاده یا نه :

_ از بیمار بخواهین تا لبخند بزنه . کسانیکه سکته کردن عضلات صورتشون دجار اختلال میشه و قدرت لبخند زدن رو از دست میدن . این یکی از نشانه های پنهان سکته ست .

_ از بیمار بخواهین صحبت کنه و یا یک جمله ساده رو بدون اشتباه بیان کنه . یا بخواهین که اسم چند نفر از آشنایان و اقوام رو بگه . کسانیکه سکته کردن به دلیل اختلال در خون رسانی به مغز , قدرت حافظه خودشون رو یا از دست میدن و یا در حافظه اونها اختلال ایجاد میشه و همینطور بخشی از مغز که مربوط به گفتار هست دچار اختلال میشه و روی صحبت کردن فرد اثر میذاره .

_ از بیمار بخواهین هر دو دستش رو بلند کنه . در زمان سکته , حرکت اعضای بدن دچار اختلال میشن که مهمترین اونها دست ها هستن . اگر در حرکت دست ها اختلالی دیده شد بدونید که یکی از علائم پنهان سکته ست .

_ یکی دیگه از راههای تشخیص سکته اینه که از بیمار بخواهین زبونش رو بیرون بیاره . در فردی که سکته کرده , زبان به سمت راست یا چپ متمایل میشه و شخص نمیتونه زبونش رو بصورت عادی بیرون بیاره .

اگه هر کدوم از این علائم رو در فرد مورد نظر دیدین , بدونین تنها سه ساعت فرصت دارین تا بیمار رو نجات بدین و به سرعت با اورژانس تماس بگیرین و یا بیمار رو به سرعت به بیمارستان برسونین حتا اگر بیمار اعتراض میکرد که حالش خوب هست و هیچ مشکلی نداره . بیمارانی که علائم سکته پنهان دارن , در ساعت ها یا دقایق بعدی دچار حمله اصلی میشن و اگر دیرتر از سه ساعت به بیمارستان برسن احتمال مرگ اونها بیش از 90% تخمین زده شده و احتمال معلول شدن اونها بسیار زیاده . ولی جالبه بدونین که اگه سریع به بیمارستان برسن و روی اونها معالجه آغاز بشه , احتمال اینکه تمام عوارض و خطرات سکته در اونها بطور کامل برطرف بشه صد در صد هست !

هیچ نظری موجود نیست: