پنجشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۸۹

دروغگوها رو بشناسیم

دوست ندارم بگم بیشتر آدمها دروغگو هستن چون هر کسی برای دروغ گفتن دلایلی داره ولی بعضی افراد هستن که با استفاده از دروغ , از احساس دیگران سوء استفاده میکنن و یا به دیگران آسیب میرسونن . دروغ گفتن بین مردان خیلی شایع هست و در بسیاری از کارها مردان برای پیشبرد اهدافشون به دروغ رو میارن که یکی از اونها گذران زندگی هست و کسب درآمد طوریکه شما هیچ کاسب و فروشنده صادقی رو هرگز پیدا نمیکنین که با صداقت در مورد اجناس خودش نظر بده و یا به اصطلاح ایرانی که میگن : هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه , این افراد هم چنین هستن . بجز اینها مردان حتا برای جذب جنس مخالف هم به دروغگویی میپردازن . ولی زنان بیشتر برای رقابت جویی از هم جنس های خودشون به دروغ رو میارن و یا برای پنهان کردن مسائلی از دست مردان و کمتر زنی وجود داره که به صراحت و وقاحت مردان زبان به دروغ باز کنه مگه اینکه مشکل دار باشه و هدف خاصی رو دنبال کنه و در پی خیانت و ... باشه . در اینجا رفتارها و علائمی رو که یک فرد دروغگو در زمان دروغ گفتن از خودش نشون میده رو مینویسم که فکر میکنم خیلی راهگشا باشه مخصوصن برای خانم ها در ارتباط با مردان که میتونه حسابی کاسبی آقایون رو کساد کنه :

_ مالیدن چانه : حرکت انگشت ها و مخصوصن انگشت اشاره روی چانه نشونه دروغ گفتنه . کسی که این حرکت رو داره انجام میده چند منظور داره : یا داره فکر میکنه که به شما چطور دروغ بگه , یا به شما دروغی گفته و منتظره ببینه دروغش در شما اثر کرده یا نه و در حال بررسی شماست . بخش خوش بینانه هم اینکه یک درصد افراد با این حرکت نشون میدن که دارن به این فکر میکنن که آیا شما فرد مورد اعتمادی هستین یا نه ؟ و این حرکت آخری بیشتر زنانه ست تا مردانه !

_ خاروندن گردن : خاروندن گردن اونهم با انگشت اشاره در قسمتی که نزدیک گوش هاست یعنی کناره های گردن , یکی از علائم دروغ گفته . شخصی که در حال دروغ کفتن باشه در موقع دروغگویی میتونه این حرکت رو از خودش نشون بده ! فرق این علامت با خارش واقعی گردن و رفع اون اینه که اگه گردن شخص واقعن بخاره , فرد از 4 انگشتش برای خاروندن استفاده میکنه نه از یک انگشت !

_ پاهای بی قرار : کسی که پاهاش آروم و قرار نداره و مخصوصن موقع صحبت کردن با یکی از پاهاش یا جفت اونها در حال ضربه زدن به زمین هست , به این صورت که پاشنه روی زمین هست و با بالا و پایین بردن پنجه پا در حال ضربه زدن به زمین هست , احتمال زیاد داره دروغ میگه . همینطور این فرد ممکنه به طور ناگهانی عکس العمل غیر قابل پیش بینی هم از خودش نشون بده و مراقب فردی که چنین رفتاری از خودش نشون میده باشین و مثل دورخیر کردن گربه سانان در موقع شکار میمونه !

_ خنده زورکی : لبخند انسان وقتی واقعی باشه لب ها به سمت بالا قرار میگیرن و چشم ها چین میخورن و جمع میشن کمی , ولی خنده زورکی شبیه دهن کجی هست و لب ها کمی کج هستن و چشم ها جمع نمیشن !

_ بالا رفتن دمای بدن : فردی که در حال دروغ گفتن هست , دمای بدنش بالا میره و این بخاطر تمرکز تمام حواس و گرفتگی عضلات و هیجان درونی اتفاق می افته . این شخص بطور ناخودآگاه با دستهاش خودشو باد میزنه مثل بادبزن و یا دکمه یقه ش رو باز میکنه در صورتیکه دمای محیط گرم نیست و شما احساس گرما نمیکنین !

_ لمس کردن صورت : کشیدن گوش مخصوصن لاله گوش و مالیدن چشم و بینی علامت های مشخص دروغ گفتن و یا پنهان کردن حقیقت هستن . در موقع صحبت کردن وقتی کسی چشمهاش رو میماله در واقع داره به شما میگه ازت شرمنده هستم و نمیتونم تو چشمهات زل بزنم چون دارم  دروغ میگم و سعی در پنهان کاری داره !

_ انگشت های بسته : همونطور که دستهای باز و مشت نکرده نشونه صداقت هست , کسی که موقع صحبت کردن دستهاش مشت کرده هست , یا یکی از دستهاش رو مشت کرده , داره به شما دروغ میگه و چیزی رو پنهان میکنه . در واقع با مشت کردن در حال گرفتن تمرکز هست و نیروی خودش رو متمرکز کرده روی دروغش !

_ تغییر آوا و صدا : اصل دروغ با کلام شکل میگیره پس به لحن و تغییر آواهای مخاطب کاملن دقت کنین . کسی که داره دروغ میگه , لحن و طن صداش بالا میره . چون میخواد تاثیر گذار باشه . کسی که دروغ میگه طن صداش متشنج هست و زیر و بم زیادی داره و مکث های طولانی میکنه . کسی که داره دروغ میگه مکث زیاد میکنه و اگر هم خیلی حرفه ای باشه جویده جویده صحبت میکنه که برای این هست تا مغزش فرصت داشته باشه فکر کنه و دروغ سازی کنه و کلمات رو جفت و جور کنه !

_ برهم زدن تمرکز مخاطب : دروغگو ها با حرکات دستشون سعی میکنن تمرکز شما رو روی عمق کلامشون از بین ببرن و کاری کنن که شما سطحی به حرفشون فکر کنین و زیاد مته به خشخاش نذارین . چون اگر عمیق به صحبت دروغگوها فکر بشه , ممکنه دستشون باز بشه ! کسی که داره دروغ میگه , با یقه لباسش بازی میکنه , مرتب دستشو توی جیب میکنه و در میاره و یا دست ها رو توی جیب نگه میداره , حرکت هایی با دستش نشون میده که حواس شما رو پرت کنه . این حرکات میتونه بصورت اشاره باشه و یا حتا دائم خاروندن خودشون . حتا گفته شده دروغگو ها برای هر دروغی که میگن بیشتر از 5 بار خودشون رو میخارونن !!

_ حرکات بدنی : کسی که دروغ میگه , بدنش حرکت هایی رو انجام میده که غیر عادی هست . مثل شانه بالا انداختن . البته خیلی ها بجای پاسخ نه دادن شانه هاشون رو بالا میندازن ولی وقتی در موردی صحبت میشه که نیاز به بالا انداختن شانه ها نیست , و یا حرکت هایی رو بروز میدن که نباید انجام بدن و غیر عادی هست و ربطی به پرسش یا کلامی که گفته شده نداره , نشونه دروغ گفتنه !

_ پوشاندن دهان : کسی که انگشتش روی دهانش هست داره دروغ میگه . این حرکت در بعضی افراد یک نوع تمرکز گرفتن هست که حواسشون رو جمع کنن و صادقانه حرف نزنن و یا هر حرفی رو به کلام نیارن !

_ چشمها : چشم شاید دقیق ترین چیزی باشه که دست دروغگو رو باز میکنه . کسی که دروغ میگه , نمیتونه زل بزنه مستقیم توی چشم شما البته دروغگوهای حرفه ای اینکار رو میکنن ولی در این صورت چشمها جمع نیست و مردک اونها کمی گشاد هست . در ضمن بیشتر دروغگو ها موقع دروغ گفتن به پایین نگاه میکنن . اگه بخواهین مشت بیشتر دروغگوها رو باز کنین توی چشمشون زل بزنین و پرسشتون رو دوباره تکرار کنین , بیشتر اونها با این حالت عصبی میشن و پرخاش میکنن و یا شلوغ بازی در میارن و یا احساسی شبیه به وحشت بهشون دست میده مثل گشاد شده چشم ها . پس مراقب چشم ها باشید !

_ صورت بی احساس : کسانیکه زیاد دروغ میگن و شارلاتان هستن , کم کم میتونن خیلی ار حرکت های غیر عادی خودشون رو کنترل کنن و شما رو گول بزنن . این افراد همینطور در پنهان کردن حرکت های میمیک یا احساسی صورت هم استادن و با کنترل این حرکت ها سعی میکنن تا کاری کنن شما پی به دروغشون از روی حالت های احساسی صورتشون نبرین . پس اگه فردی رو دیدین که در موقع صحبت کردن صورت کاملن بی احساسی داره و هیچی از صورت و چشمهاش خونده نمیشه و چشمهاش خیره هست و صورتش خیلی خشک , بدونن کاملن داره دروغ میگه و یه شیاد واقعی هست . چهره های سرد و بی روح نشان دهنده افرادی دروغگو هستن ولی هستن بعضی افرادی که کلن چهره سردی دارن ولی دروغگو نیستن ! بیشتر میتونین از سابقه این افراد متوجه بشین . کسی که در بعضی مواقع صورتش بی حس و حال میشه , و یا کسی که همیشه اینطور هست . مخصوصن در بین جوان ها انتظار داشتن صورت سرد و بی روح عجیبه و نشون دهنده اینکه فرد دروغگوست !

و اما تشخیص کلی دروغگوها :

دروغگوها مدام پلک میزنن ! حالت چشم در چشم به شما نگاه نمیکنن . اگر هم بکنن مدام پلک میزنن و یا اطراف رو هر از گاهی نگاهی میندازن . این افراد در موقع صحبت کردن جای فعل ها و کلمات رو پس و پیش میگن و اشتباهات دستوری بسیار ساده و عجیبی دارن که غیر عادی هست و گاهی هم لکنت میگیرن و بعضی کلمات رو فراموش میکنن و یا چند بار تکرار میکنن تا درستش رو تلفظ کنن . این افراد خنده زورکی دارن در صورتیکه موضوع خنده دار نیست ولی لبخند ژوکوند همیشه به لب دارن و یا بی دلیل شانه بالا میندازن و آه میکشن و یا نفس عمیق بیرون میدن , به پرسش های شما خیلی دقیق و با احتیاط پاسخ میدن چون فکر میکنن اگه دقیق جواب ندن , دستشون رو میشه و چون میدونن دارن دروغ میگن اینطور پاسخ میدن در صورتیکه افرادی که ترسی ندارن و دروغ نمیگن , پاسخ هاشون هم میتونه زیاد دقیق نباشه و سطحی باشه چون چیزی برای پنهان کردن نیست ! و از همه اینها مهمتر اینکه دروغگوها کم حافظه هستن و فراموش کار . برای محک زدن اونها همیشه در سوالاتتون سوالات و نکات دقیقی رو مطرح کنین و در ملاقات بعدی اون نکات رو سوال کنید و بهتره این سوالات شخصی باشه و مربوط به اون فرد . مثلن یکی از بهترین اونها پرسیدن تاریخ و ساعت محل یا قرار یا نقطه ای هست که در صحبت ها اشاره و تاکید میشه . یا رقم و عدد و ... . برای مثال وقتی به میوه فروشی ای میرین که میدونین داره قیمت جنس ها رو دو برابر حساب میکنه و چیزی هم میندازه و همه چیزو ذهنی حساب و کتاب میکنه , بذارین کارش رو بکنه و آخر سر رقم رو ازش بپرسین و بعد کمی طولش بدین و یک خرید دیگه هم بکنین و بعد بپرسین فلان چیز قیمتش چند بود ؟ دو سه قلم کالا رو بپرسین و بعد بخواهین دوباره جمع بزنه ! میبینین که رقم یهو اختلاف عجیبی پیدا میکنه . و سخن آخر اینکه بجز همه این موارد , به احساس و دل خودتون هم رجوع کنید . خیلی مواقع ما احساس میکنیم و کاملن مطمئنیم مخاطب دروغ میگه ولی نمیتونیم باور کنیم و به دل خودمون بد نمی یاریم و این مکشل اغلب افراد هستن چون درصد افراد مثبت و خوش فکر به نسبت افراد کج خیال بیشتره !

هیچ نظری موجود نیست: