چهارشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۹

نوشیدنی مناسب برای ورزش

یکی از مهمترین کارهایی که در موقع ورزش کردن ورزشکاران باید انجام بدن , تامین آب از دست رفته بدن به دلیل عرق کردن زیاد هست . زمانیکه ورزش میکنیم , ماهیچه ها فعالیت میکنن و دمای بدن بالا میره و بدن برای خنک شدن شروع به عرق کردن میکنه و آب زیادی رو از دست میده بطوریکه با یکساعت ورزش کردن بدن نزدیک به یک لیتر آب از دست میده . زمانی هم که عرق کردن صورت میگیره , بجز آب , املاح معدنی زیادی هم همراه با عرق دفع میشه که مهمترین اونها سدیم و پتاسیم هست . همینطور بدن مقدار زیادی قند و پتاسیم میسوزونه که باید جبران بشه . برای جبران این کمبود , شرکت های تولید کننده محصولات ورزشی نوشیدنی هایی رو ساختن که در اونها املاح و مواد مورد نیاز بدن ورزشکارها وجود داره و طبق ادعای اونها نوشیدن این نوشیدنی ها باعث سلامت و بهبود عملکرد ورزشکاران میشه !
ولی این تنها یک روی سکه ست و این گفته ها تنها جنبه تبلیغاتی داره ! در واقع این نوشیدنی ها دارای قند هستن و نوشیدن اونها باعث میشه که قند خون بالا بره و برای سوزوندن مقدار قند موجود در این نوشیدنی ها بدن باید دوباره نزدیک به 15 دقیقه فعالیت کنه ! آب هم به دلیل اینکه هیچ املاحی نداره , برای ورزشکاران مناسب نیست .
در ایران هم میبینیم که متاسفانه خیلی از جوون ها به نوشیدنی هایی رو میارن که انرژی زا هستن مثل Red bull که نه تنها مفید نیستن بلکه بسیار خطرناک و مضر هم هستن چون باعث بالا رفتن غلظت خون ورزشکار میشن !!
طبق بررسی دانشمندان بهترین نوشیدنی برای ورزشکاران استفاده از شیر بدون چربی هست ! در واقع شیر بدون چربی تمام مواد مورد نیازی که یک ورزشکار نیاز داره به حد عالی در خودش داره و در ضمن چون یک نوشیدنی سالم و طبیعی هست , هیچ عوارض و مشکلی هم برای بدن ورزشکاران ایجاد نمیکنه ! پس در زمان ورزش کردن برای جبران آب و املاح از دست رفته بدنتون حتمن شیر بدون چربی بنوشین !

هیچ نظری موجود نیست: