سه‌شنبه، آبان ۰۴، ۱۳۸۹

روش درست فریز کردن غذاها و مواد خوراکی

امروزه با زیاد شدن ساعت کار و گرانی و اشتغال زنان و روند رشد برابری زن و مرد در جامعه , کمتر میشه خانواده ای رو با خانمی خانه دار پیدا کرد و زنان هم این روزها پا به پای مردها کار و فعالیت میکنن . همین مساله باعث شده تا کیفیت خوراک در منازل پایین بیاد و خانواده ها رو به غذاهای آماده بیارن و وقت کمی برای پخت غذاهای خانگی باقی بمونه . یکی از دلایلش اینه که اگر غذایی رو بخوان درست کنن , آماده کردن مواد اولیه براشون زمان زیادی میبره و فرصتش رو ندارن . از طرفی این تفکر هم در بین خانواده ها جا افتاده که فریز کردن مواد غذایی ارزش غذایی اونها رو از بین میبره ! این درسته ولی روش درست فریز کردن مواد غذایی و از همه مهمتر زمان نگهداری اونها در فریزر باعث میشه تا خواصشون از بین نره و دست کمی از مواد تازه نداشته باشن و تنها مقدار بسیار کمی از ویتامین های اونها از بین بره . در زیر روش فریز کردن چند مواد غذایی پر مصرف رو آموزش میدم که میتونه کمک خوبی باشه برای خانم های شاغل :

_ فریز کردن بادمجون و کدو و قارچ :
اگه بخواهیم کدو و بادمجون و قارچ رو سرخ نکرده و بصورت خام فریز کنیم , ابتدا آب رو جوش میاریم و وقتی قل خورد به ازای هر لیتر آب یک قاشق غذا خوری سرکه یا آبلیمو میریزیم . بعد مواد رو حالا چه خرد شده چه پوست کنده داخل آب جوش میریزیم و صبر میکنیم فقط دو دقیقه بجوشه و بعد فورن زیر آب سرد میگیریم و آبکش میکنیم و بعد از رفتن آبشون فریز میکنیم . ( چهار ماه ) .

_ برای فریز کردن خامه :
وقتی که مقدار زیادی خامه میخریم مثلن برای تهیه کیک , اضافی اون همیشه توی یخچال میمونه و خورده نمیشه و خیلی سریع هم خراب میشه . برای نگهداریش کافیه کمی بهش شکر اضافه کنین و در فریزر قرار بدین . ( دو ماه ) .

_ فریز کردن سفیده تخم مرغ :
کیک ها و شیرینی هایی که  تنها به زرده نیاز دارن و یا بعضی غذاها مثل ته چین که فقط از زرده تخم مرغ در تهیه اونها استفاده میشه , همیشه دغدغه ای رو ایجاد میکنه که سفیده ها رو باید چیکار کنیم ؟ خیلی ساده ست . اونها رو توی نایلون ریخته و فریز کنید . ( دو ماه ) .

_ فریز کردن زرده تخم مرغ :
حالا اگه از سفیده استفاده کردین و زرده ها اضافه موند , برای فریز کردن زرده تخم مرغ اگه مصرف بعدی شما برای مصرف شیرینی باشه , نوک قاشق شکر بهش اضافه و فریز میکنین و اگه مورد مصرف بعدی تهیه غذا باشه , نوک قاشق نمک بهش اضافه و فریز میکنیم . ( دو ماه ) .

_ فریز کردن سبزیجات :
بر خلاف اینکه خیلی ها فکر میکنن فریز کردن سبزیجات ویتامین های اونها رو از بین میبره ,  اینطور نیست و تمام سبزیجات رو میشه در فریزر نگهداری کرد ولی توجه کنید تمام سبزیجات غده ای و سفت مثل : هویج , لبو , نخود فرنگی , ذرت , گوجه فرنگی , کرفس , آواکادو , باقالی , کدو حلوایی , کلم , لوبیا سبز و ... قابل فریز شدن هستن ولی به این شرط که باید اول قابلمه ای آب رو جوش بیارین و این مواد خرد شده رو به مدت فقط یک دقیقه داخل آب جوش در حال جوشیدن ریخته و سپس در زیر آب سرد گرفته و آبکش کنین و بعد از رفتن آبشون به سرعت فریز کنین . با این روش مواد غذایی طعم و رنگشون از بین نمیره در موقع فریز شدن . ( چهار تا شش ماه ) .

_ گوشت و مرغ و ماهی و میگو :
گوشت ها هم قابلیت فریز شدن دارن ولی نباید بیشتر از شش ماه برای گوشت قرمز و بیشتر از 4چهار ماه برای گوشت های سفید باشه و بعد از این مدت خواصشون رو از دست میدن و در بافت ها کم کم حالت پوسیده پیدا میکنن و تغییر رنگ !

_ فریز کردن حبوبات :
برای فریز کردن حبوبات بهتره اونها رو نیم پز کنین و بعد آبکش کرده و در فریزر نگهداری کنید . مثل نخود , لوبیا چشم بلبلی و عدس . ( دو ماه ) .

_ کالباس و سوسیس :
این دو ماده شدیدن مضر برای سلامتی بدن که متاسفانه خوراک هفتگی خیلی از  خانواده ها رو هم تشکیل میده , بیشتر دو ماه نباید نگهداری بشن .

_ فریز کردن نان , گوشت و مرغ پخته , سوپ و آش , خورش ها :
تمامی این مواد یکماه و نهایت تا دو ماه مجاز به نگهداری در فریزر هستن و بعد از این مدت تبدیل به تفاله میشن .

** نکات مهم : برای نگهداری از مواد غذایی در فریزر از ظروف پلاستیکی و یا کیسه های نایلونی استفاده میشه ولی بهترین روش نگهداری , استفاده از ظروف شیشه ای هست به شرطی که مواد غذایی مایع در اونها ریخته نشه و حجم و فضای اضافی هم در اونها در نظر گرفته بشه وگرنه باعث ترکیدنشون میشه . ظروف پلاستیکی این روزها از نظر متخصصان رد شده چون بر اثر سرما جدار نازکی از پلاستیک کنده و به ماده غذایی میچسبه که در دراز مدت بر اثر خوردن اونها , ایجاد بیماری سرطان میکنه . روش مناسب استفاده از کیسه های فریزری هست و همینطور روشی که به تازگی به بازار اومده و بهترین هست و کیسه های کاغذی ای هستن که از چند لایه ساخته شدن و لایه اصلی کاغذ و لایه بعدی فویل و بعد سلفون و ... که هیچگونه ایجاد بیماری و مشکل نمیکنن . در ضمن در نظر داشته باشین که فریز کردن مواد خوراکی به مقدار بسیار کم ارزش غذایی اونها رو کم میکنه ولی اینطور نیست که تمام خواصشون از بین بره . این حالت تنها در زمانی اتفاق می افته که از زمان تعیین شده , بیشتر در فریزر باقی بمونن که در اونصورت درسته مواد غذایی شما خراب نمیشه ولی با تفاله هیچ فرقی نداره !!! دمای فریزرهای خانگی هم مهمه و استاندارد اون منفی 18- باید باشه و نه بیشتر و نه کمتر . اگه دما کمتر باشه , مواد غذایی بعد از مدتی شروع به کپک زدن یا فاسد شدن میکنن چون یکسری از باکتری ها و قارچ ها در دمای زیر 18 درجه زیر صفر همچنان فعال هستن ! حتا دیده شده نان معمولی هم در فریزر در دمای 5 درجه زیر صفر کپک زده !

اما نکته مهمتر از فریز کردن مواد غذایی , یخ زدایی یا دیفراست کردن مواد غذایی هست که بسیار مهمه ! برای یخ زدایی گوشت قرمز باید گوشت رو در دمای معمولی گذاشت تا آب بشه ولی برای گوشت های سفید مثل مرغ و ماهی باید اونها رو شب قبل در یخچال گذاشت تا به آهستگی یخشون آب بشه و بعد مصرف کرد و یا در موارد خاص و نیاز فوری از ماکروویو استفاده بشه اونهم فقط در حالت اضطراری ! ولی سبزیجات رو به هیچ وجه نباید یخ زدایی کرد و مستقیم مورد استفاده قرار میدن چون به محض باز شدن یخشون , لیز و شل میشن ! مثلن اگر از سبزی آش فریزری استفاده میکنین , باید مستقیم در قابلمه در حال جوش ریخته بشه ! و یا سبزیجاتی مثل هویج و نخود فرنگی و ... هم همینطور هست و اگه یخشون آب و بعد مصرف بشن , شل و بد شکل میشن .

همینطور دقت کنید هرگز مواد فریز شده رو بعد از یخ زدایی دوباره منجمد نکنید چون با اینکار ماده غذایی به تفاله تبدیل میشه ! مثلن وقتی گوشت از فریزر در میارین و بعد از یخ زدایی مقداری رو مصرف و باقی رو دوباره در فریزر قرار بدین , این کار اشتباه محض هست و بهتره دور ریخته بشه تا دوباره منجمد بشه چون تمام ارزش غذایی خودش رو از دست میده !

از طرفی خیلی مواد غذایی رو نباید و نمیشه فریز کرد . مثل انواع سُس ها مخصوصن مایونز , سبزیجاتی که فقط مورد مصرف تازه دارن مثل کاهو , میوه های لطیف مثل انواع توت ها , خیار , مرکبات , موز و .. , لبنیات بجز کره و پنیرهای پیتزا , آجیل ها و شیرینی ها رو هم با اینکه میشه فریز کرد ولی طعم اونها بر میگرده و بهتره بیشتر از یک ماه نباشه ! موادی مثل سیر یا پیاز هم با فریز شدن لزج میشن و تغییر رنگ میدن و به محض یخ زدایی شل میشن . بعضی انواع روغن ها که با فریز شدن عناصرشون جدا میشه . تخم مرغ آب پز , خربزه و طالبی و هندوانه , و ... !

هیچ نظری موجود نیست: