جمعه، مهر ۲۳، ۱۳۸۹

همه چیز در مورد ماهی


در مورد مفید بودن گوشت سفید هر چقدر هم گفته بشه کمه . گوشت سفید کلن به گوشت مرغ و ماهی گفته میشه ولی گوشت ماهی به دلایل زیادی به تمام گوشت های مورد مصرف انسان برتری داره مخصوصن در مقایسه با گوشت قرمز و بخصوص گوشت گوسفند ! گوشت گوسفند یکی از بدترین نوع گوشت برای مصرف انسان به شمار میره و با اینکه گوشتی هست که طبع گرم داره و لطیف هست و خوش خوراک , ولی به دلیل چرب بودن و کلسترول بالا , برای سلامت انسان خوب نیست . دلیل برتری گوشت ماهی به تمام گوشت های دیگه اینه که :

- گوشت ماهی پروتئین بسیار بالایی داره . پس این گوشت بهترین خوراک برای مردان به شمار میره که بطور روزانه به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارن !
- گوشت ماهی از تمام گوشت های موجود کم چرب تر هست . پس در نتیجه خیلی سالمه و البته ماهی هایی هم که گوشت چربی دارن , باز هم خیلی مفید هستن چون روغن ماهی دارای موادی هست که کلسترول بد خون رو پایین میاره و ضد انعقاد خون هست .
- گوشت ماهی دارای مقدار زیادی امگا 3 هست که به سلامتی بدن و مخصوصن زنان کمک بسیار زیادی میکنه . جلوگیری از زوال عقل و پیشگیری از فرسودگی سلول ها و سالم نگه داشتن سیستم قلب و عروق و ضد سرطان بودن تنها بخش کوچکی از فایده های امگا 3 هست .

سوالی که خیلی ها میپرسن اینه که چقدر ماهی مصرف کنیم و اینکه چه ماهی ای بهترین هست . پاسخ خیلی ساده ست . هر چقدر بیشتر , بهتر . در واقع میشه به طور کامل گوشت قرمز رو حذف و بجای اون از ماهی استفاده کرد . ولی به طور معمول سه بار در هفته , مقدار مجاز و نرمال استفاده از گوشت ماهی هست و بهتره بیش از این مقدار مصرف نشه .

روش پخت گوشت ماهی هم شرط مهمی در سلامت بدن بازی میکنه . طبیعتن وقتی شما غذایی مثل Fish And Chips میخورین , نه تنها به سلامت بدنتون کمک نکردین بلکه ضرری هم به بدنتون رسوندین چون قطعات ماهی در این غذا در آرد و خمیر غلطیده و سپس در روغن فراوان سرخ میشن و غذایی بسیار چرب به حساب میاد ! ولی ماهی اگه در فر پخته یا کباب بشه یا بخار پز و یا حتا در ماهیتابه با روغن بسیار کم سرخ بشه , میتونه خیلی مفید و سالم باشه . البته چون خیلی ها از طعم انواع مختلف پخت ماهی خوششون نمیاد , مثل بخار پز یا آب پز یا کباب ماهی , میتونن اونو به روش زیر درست کنن :

قبل از هر چیز دقت کنید که هیچ وقت پوست ماهی رو نکنین و تنها بهتره که فلس های ماهی کنده بشن چون پوست ماهی باعث میشه که گوشت ماهی روی تاوه نسوزه و سطح تماس ماهی با ماهیتابه رو کم بکنه ! سپس ماهی رو به قطعات دلخواد تکه کنید و بعد قسمتی از گوشت ماهی که پوست بهش هست با کارد روی پوست چند برش کم عمق بزنین . این کار باعث میشه که گوشت ماهی مغز پخت بشه و سریعتر بپزه و پوست هم راحت جدا بشه موقع خوردن . هر چقدر هم مدت پخت سریعتر باشه در حفظ ویتامین های ماهی کمک بیشتری میکنه ! به گوشت ماهی کمی نمک , فلفل سیاه و پودر سیر و به دلخواد کمی پودر زنجبیل بزنین . سپس تاوه رو روی اجاق گذاشته و به اندازه یک قاشق مربا خوری روغن مایع در کف ماهیتابه ریخته و گوشت ماهی رو از قسمتی که پوست داره روی تابه قرار بدین . نیاز به بستن در ماهیتابه نیست . زمان طبخ ماهی خیلی سریع هست و بیشتر از 5 تا ده دقیقه بسته به کلفتی گوشت ماهی طول نمیکشه . وقتی طرفی که روی ماهیتابه هست تا نیمه سفید شد , ماهی رو بر میگردونیم و صبر میکنیم تا طرف دیگه هم کاملن سفید بشه یا تغییر رنگ برای ماهی هایی با گوشت رنگی دارن دیده بشه ! میتونین در همین موقع کمی هم آب لیمو ترش تازه روی گوشت ماهی بریزین که طعم اونو بهتر میکنه . به همین سادگی ماهی پخته میشه . نه نیاز به روغن زیاد هست و نه مدت طبخ طولانی . موقع سرو فراموس نکنین که پوست ماهی رو جدا کنین و نخورین چون کلسترول بالایی داره !

هر چند روش های بسیار زیادی برای پخت ماهی هست ولی این روش بیشتر با ذائقه ایرانی ها جور در میاد . همین کار رو هم میتونین در فر انجام بدین با این تفاوت که به گوشت ماهی کمی روغن بمالین تا خشک نشه و اونو در طبقه بالای فر و در زیر گریل قرار بدین . با اینکه زدن ماهی در آرد و تخم مرغ و سرخ کردنش خوش خوراکش میکنه ولی بخاطر داشتن روغن زیاد برای سلامتی مضره !

اینکه بین تمام ماهی ها چه ماهی ای از همه بهتر هست , میشه گفت همه ماهی ها خیلی خوب هستن ولی از نظر داشتن پروتئین بالا و امگا 3 فراوان و چربی کم , بهترین ماهی Salmon سالمون یا ماهی آزاد دریایی یا ماهی لاکس هست که جزو بهترین نوع ماهی به حساب میاد . رنگ گوشت این ماهی نارنجی هست و بسیار خوشمزه . از طرفی تیغ نداره و فیله بسیار خوش خوراکی داره . پس اگه دنبال بهترین ماهی میگردین این ماهی رو فراموش نکنین !

شاید خیلی ها فکر کنن که ماهی بی ضرر هست . ولی اینطور نیست و ماهی میتونه برای بعضی افراد مشکل ایجاد کنه :

ماهی در بعضی افراد ایجاد آلرژی میکنه و بهتره این افراد از خوردن ماهی خودداری کنن . از طرفی ماهی دارای جیوه هست و این فلز برای زنان باردار و یا زنان شیرده بسیار مضره مخصوصن برای جنین اونها و باعث ایجاد مشکلات دستگاه عصبی و نقص های مادرزادی در بدن نوزاد یا جنین میشه ! یکی از ماهی هایی که مقدار بالایی جیوه داره , ماهی تن هست و مخصوصن کنسر تن ماهی دارای بالاترین حد جیوه ست ! به همین دلیل مقدار مجاز مصرف تن ماهی و حتا کنسروش , در هفته بیشتر از یکبار نباید باشه و خوردن اون برای زنان باردار بطور کلی ممنوع هست . بیشتر پزشکان هم توصیه میکنن برای احتیاط بیشتر زنان باردار در طول مدت حاملگی از خوردن ماهی پرهیز کنن !

چطور تشخیص بدیم ماهی تازه ست یا کهنه ؟

تشخیص ماهی تازه خیلی ساده ست . اول به چشم ماهی باید نگاه کرد . چشم ها باید شفاف باشن و داخل اونها سفید نشده باشه و چشم ها هم فرو نرفته باشن . ماهی تازه چشم هاش برجسته هست ! دومین کار لمس بدن ماهی هست . انگشت رو باید روی بدن ماهی گذاشت و کمی فشار داد و بعد از برداشتن انگشت گوشت ماهی باید به حالت اول برگرده . اگه فرو رفته بمونه , ماهی کهنه ست و سومین مرحله , نگاه کردن به آبشش هاست . با دست درپوش آبشش ماهی رو که کنار سر قرار گرفته باز کنین و به آبشش ها نگاه کنین . رنگ اونها باید قرمز روشن باشه و سیاه نشده باشه ! در ضمن پوست بدن ماهی هم باید شفاف و روشن باشه . به این روش میتونین تشخیص بدین ماهی تازه ست یا کهنه !

در مورد موقع مصرف ماهی هم باید دقت بشه که ماهی طبع سرد داره و دیر هضم هست . از طرفی گوشت ماهی به سرعت میتونه فاسد بشه حتا وقتی که پخته شده . برای همین باید اونو با آب لیمو یا آب نارنج مصرف کرد و همینطور در صورت زیاد اومدن , به سرعت به یخچال منتقلش کرد . بهتر اینه که بعد از مصرف ماهی , حتمن یک یا دو عدد خرما و یا شیرینی غیر خامه ای هم خورده بشه مخصوصن افرادی که معده ضعیفی دارن و سردیشون میکنه و مهمتر اینکه بهتره ماهی شب خورده نشه و اگر هم خورده میشه , دیر وقت خورده نشه !

ادویه هایی هم که برای پخت ماهی کاربرد داره زنجبیل و جوز هندی و سیر و فلفل سیاه و کاری و برگ بو و همینطور پودر لیمو ( با لیمو عمانی اشتباه نشه ) هست که مخلوط و یا استفاده از چند تای اونها بسته به ذائقه شما , میتونه بوی بد ماهی رو بطور کامل از بین ببره و ماهی رو بسیار خوشمزه و خوش طعم کنه .

هیچ نظری موجود نیست: