پنجشنبه، آبان ۰۶، ۱۳۸۹

روش تهیه بورانی های رنگارنگ

بورانی , خوراکی هست که از سبزیجات و حبوبات پخته و نرم شده به همراه ماست و سایر افزودنی ها درست میشه و بیشتر بعنوان پیش غذا و یا مزه نوشیدنی های الکلی با نون پیتا یا لواش مصرف میشه . البته میشه اونو بعنوان اردور با غذاهای اصلی هم سرو کرد که به رنگین شدن میز غذا کمک زیادی میکنه و بجز همه اینها , خواص و ویتامین های زیادی هم داره . این غذا به نظر میاد اصلش از ترکیه و یونان باشه . در زیر روش تهیه چند بورانی خوشمزه و متنوع و رنگین رو آموزش میدم :

 

_ بورانی لبو :

ابتدا لبو رو زیر شیر آب با بُرس خوب میشوریم و بعد بدون شکر در آب میپزیم و زمانیکه لبوها پخته شدن میذاریم سرد بشن و پوستشون رو میکنیم و اونها رو توی مخلوط کن ریخته و خوب میکس میکنیم . بعد بهشون کمی نمک , ماست و روغن زیتون اضافه میکنیم و خوب مخلوط میکنیم .

_ بورانی اسفناج :

ابتدار اسفناج ها رو خرد کرده و با مقدار خیلی کمی آب میپزیم و میذاریم آب اسفناج ها به خوردشون بره . بعد اسفناج ها رو میذاریم سرد بشه و بعد اونها رو خوب له یا ساطوری میکنیم و با ماست و نمک و روغن زیتون و کمی پودر نعنا و یک حبه سیر کوچک له شده مخلوط میکنیم .

_ بورانی لوبیا سفید :

لوبیا سفید رو با کمی نمک میپزیم و بعد آبکش میکنیم و به همراه یک حبه سیر داخل مخلوط کن ریخته و خوب میکس میکنیم تا بصورت پوره در بیاد .بعد بهش روغن زیتون و کمی نمک و یک حبه سیر له شده و کمی آب لیمو ترش تازه اضافه میکنیم و سرو میکنیم .

_ بورانی هویج :

هویج ها رو پوست میکنیم و بعد با کمی آب و نمک میذاریم بپزن و بعد توی مخلوط کن ریخته به همراه ماست و نمک و روغن زیتون خوب مخلوط میکنیم .

_ بورانی کدو حلوایی :

کدو حلوایی ها رو ابتدا توی کمی روغن تفت میدیم تا سطح اونها کمی سرخ بشه و سپس با مقدار کمی آب میپزیم که فقط کمی نرم بشن . بعد اونها رو میکس کرده و با ماست و روغن زیتون و نمک مخلوط میکنیم . بعضی ها دوست دارن بهش سیر و آبلیمو هم اضافه کنن !

بورانی بادمجان :

یک عدد بادمجان بدون تخم رو بصورت خام کاملن رنده کرده و با ماست و روغن زیتون و نمک و و یک حبه سیر کوچک و سبزیجات معطر مثل نعنا یا ترخان و مرزه مخلوط میکنیم .

شما میتونین با انواع مواد خوراکی , بورانی هایی مناسب با ذائقه خودتون درست کنین و محدودیتی وجود نداره .

هیچ نظری موجود نیست: