پنجشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۸۹

پیچک نیلوفر – Morning Glory

اگه دنبال یک پیچک به معنی واقعی با رشد سریع و پوشش عالی و دارای گل های زیبا هستین , گل نیلوفر بهترین گزینه برای شماست . این گیاه یکساله هست و با رسیدن زمستون خشک میشه . سرعت رشد عجیبی داره و در هر آب و هوایی چه گرم و خشک باشه مثل تهران و چه مرطوب و معتدل باشه مثل شمال ایران و یا اروپا , به بهترین شکل رشد میکنه . کاشت این گیاه از راه دانه صورت میگیره .
کافیه دانه های اون رو به مدت 24 ساعت در یک لیوان آب قرار بدین تا خیس بخورن و سپس در خاک بکارین . زمان کاشت این گیاه در ایران اردیبهشت ماه و در اروپای شمالی April – March هست . این گیاه به نور مستقیم آفتاب نیاز داره و خاکش باید دائم مرطوب باشه . کافیه اونو به چیزی تکیه بدین تا ببینین چطور دورش میپیچه و بالا میره . ارتفاع این گیاه به حدود ده متر میرسه . گل دادن این گیاه از شهریورماه شروع و تا زمانی که هوا سرد میشه ادامه داره . در اروپای شمالی گل دادن از June شروع میشه و تا اواخر October ادامه پیدا میکنه . گل های اون رنگ های متنوعی دارن . آبی , آبی و سفید , سفید , صورتی , بنفش . شکل گل ها هم شیپوری و بدون بو هست . گل ها عصر هنگامبسته میشه و صبح با طلوع خورشید شکفته میشن . اگه هر از گاهی به این گیاه کود هم بدین هم رشدش بیشتر میشه و هم گل هاش درشت تر .
یکی از ویژگی های عالی این گیاه اینه که میشه اونو در بالکن و در یک گلدان معمولی هم کاشت . کمی خاک و کاشت بذر و تمام . آب دادن مرتب و نور خورشید و گرمای هوا تمام نیازهای این گیاه هست . اگه در منزلتون دوست دارین بالکن سبزی داشته باشین که پر از گل باشه , حتمن چند تا گلدون از این گیاه بکارین و در گوشه های بالکن قرار بدین تا دور نرده ها بپیچه و اونو سبز کنه .
نکته مهم جمع کردن دانه های این گیاه هست . وقتی گل ها خشک میشن , اونها رو نباید از روی گیاه بچینین و اجازه بدین تا گل ها به دانه تبدیل بشه . هر گل وقتی که خشک میشه , توده ای به اندازه یک نخود از خودش باقی میذاره که داخل اون بذرها قرار دارن . وقتی اون توده خشک شد , اونها رو بچینین و بذرها رو خارج کنین و در یک قوطی نگهداری کنین برای کاشتن در سال آینده .

هیچ نظری موجود نیست: