چهارشنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۸۹

باز بودن یک پنجره در چهار فصل


خیلی ها تصور میکنن چون در منزل هستن و از دود خیابونها دور هستن , پس هوای تمیزتری مصرف میکنن چون فقط آلودگی هوا در خیابون هست در صورتیکه اینطور نیست و منازل هم دارای آلودگی هوای خاص خودشون هستن . وقتی وارد بعضی منازل میشین و یا وقتی صبح تازه از خواب بیدار شدین و به دستشویی میرین , بوی ناخوشایندی به مشامتون میرسه . بعد از مدتی نشستن در اون مکان , احساس سر درد خفیف و خفگی ناچیزی بهتون دست میده . اغلب فکر میکنین که بودن در محیط سربسته و دلگیر باعث این حالته ! اما مشکل این نیست ! بیشتر مواقع اوایل صبح وقتی به دستشویی یا آشپزخونه قدم میذارید متوجه بوی نامطبوعی میشین که بهتون احساس خفقان میده . مخصوصن افرادی که طولانی مدت در این مکانها میمونن , بیشتر این حالت رو احساس میکنن . گاه حتا این علائم هم وجود نداره ولی در دراز مدت دچار عوارض ناخواسته ای مثل سردرد های غیر عادی و تنگی نفس خفیف و آلرژی میشین که منشاء خاصی براش پیدا نمیکنین و زمانیکه برای مدت طولانی از منزل دور هستین , رفتن به سفر , این حالت ها هم از بین میرن ! جواب در کنار شماست :

تجمع گاز متان در منزل !!!! امروزه در معماری بناهای جدید در تمام جهان , پنجره های منازل رو طوری میسازن که هوا در گردش باشه و یا در داخل دیوارها قسمت هایی رو برای تهویه هوا تعبیه میکنن . فرقی نمیکنه تابستون باشه یا زمستون ! حتا در کشور سرد سیری مثل سوئد در اوج سرما هم بالای پنجره ها همیشه مقداری باز هستن تا هوای تازه در داخل منزل جریان پیدا کنه . زمانیکه هوا جریان پیدا نکنه , گازهای خطرناکی در گوشه و کنار منزل و مخصوصن در قسمت هایی که چاهک و دریچه فاضلاب وجود داره جمع میشه و این تجمع در هنگام صبح از تمام زمان ها بیشتره . میزان بالا و مصرف روزمره این گازها باعث آسم و سرطان ریه در بلند مدت میشه . گاز متان از تجزیه فضولات و فاضلاب ایجاد میشه . علاوه بر اون مواد سمی بسیاری در منازل وجود دارن که تولید گازهای سمی میکنن . مثل مبل ها , لوازم پلاستیکی , رنگ دیوارها , دیوارهای سیمانی , یونولیت هایی که در سقف قرار گرفتن , مواد عایق بندی و ... که همگی تولید مواد سمی میکنن .
در منازل قدیمی و مخصوصن در ایران که هنوز از چاه برای تخلیه فاضلاب استفاده میشه , این خطر بیشتره تا سیستم های جدیدی مثل اگو . بهترین حالت اینه که همیشه دمای منزل رو متعادل و در حد 20 تا 24 نگه دارین حتا در زمستانها و سعی کنین بیشتر با لباس خودتونو گرم کنین تا لوازم گرما زا و همیشه هم لای یکی از پنجره های منزل رو باز بذارین تا هوا جریان پیدا کنه . با این روش سلامتی دستگاه تنفسی شما تضمین شده ست .

هیچ نظری موجود نیست: