جمعه، مهر ۰۲، ۱۳۸۹

کاشت گیاهان در گلدان سفالی

در کاشت گیاهان در گلدان های سفالی رعایت نکاتی لازمه که باید قبل از کاشت بهشون توجه کنیم . گلدان های سفالی گلدان هایی هستن که از گِل یا ترکیب آب و خاک رس و کمی آهک درست میشن . سپس این گلدان ها رو در داخل کوره حرارت میدن تا محکم بشن و ترک نخورن . گلدان های سفالی در دو نوع موجود هستن . یکی گلدان هایی که با روکشی از لعاب براق و رنگی که از جنس سیلیس و شبیه به سرامیک هست , پوشیده شدن و نوع دیگه گلدانهایی که روکش ندارن و یک دست سفالی یا گلی هستن و ارزان قیمت . از نظر بهتر بودن اونها برای گیاه , گلدان های بدون لعاب بهترین هستن چون تبادل اکسیژن و رطوبت بین گیاه و خاک و ریشه های گیاه با گلدان به بهترین شکل انجام میشه و روزنه های گلدان های سفالی این کار رو انجام میده . ولی گلدان های سفالی لعابدار , به این دلیل که این روزنه ها توسط لعاب گرفته و پوشیده میشه , چندان برای گیاه خوشایند نیستن و تنها زیبایی دارن .
قبل از کاشت گیاه در گلدان های سفالی بدون لعاب , باید اونها رو به مدت یکساعت در یک ظرف بزرگ پر از آب قرار داد . این کار باعث میشه تا گلدان سفالی که خاصیت اسفنجی داره و آب رو به خودش جذب میکنه , تا حد اشباع آب بکشه به خودش و مرطوب بشه . اگر این کار رو انجام ندیم و گیاه رو مستقیم در این گلدان ها بدون خیس کردنشون بکاریم , گلدان آب مورد نیاز گیاه رو جذب خودش میکنه و گیاه دچار کم آبی میشه و از بین میره یا پژمرده میشه . این وضعیت اونقدر ادامه پیدا میکنه تا به مرور با آب دادن های مکرر رطوبت سفال به حد اشباع برسه . از طرفی همین آب دزدی باعث کشیدن مواد معدنی مورد نیاز گیاه همراه با آب به داخل سفال میشه و خاک گلدان رو فقیر میکنه و گیاه ضعیف میشه !
در مورد گلدان های سفالی لعاب دار که اغلب برای تزئین بکار میرن و گیاه در اونها رشد چندان مناسبی نداره , راه حل ساده ای وجود داره . کافیه یک گلدان کمی کوچک تر از گلدان لعابدار انتخاب کنیم و گیاه رو در داخل اون بکاریم و سپس گلدان معمولی رو داخل گلدان لعابدار قرار بدیم . این کار باعث میشه که هم گیاه خوب رشد کنه و هم گیاه جلوه زیباتری با گلدان لعابدار داشته باشه . روی سطح گلدان رو هم میشه برای اینکه دیده نشه که دو گلدان در داخل هم قرار گرفتن با لایه ای از خزه یا سنگ ریزه پوشوند .

هیچ نظری موجود نیست: