دوشنبه، دی ۰۶، ۱۳۸۹

بلانچ کردن سبزیجات

بلانچ کردن روشی هست که بوسیله اون بعضی سبزیجات رو در آب جوش به مدت خیلی کوتاهی میپزن و بعد بطور ناگهانی در آب سرد فرو میکنن و بعد از آبکش کردن در فریزر قرار میدن . این کار باعث میشه که رنگ و طعم این سبزیجات از بین نره . مثل بادمجون , کدو , نخود فرنگی , لوبیا سبز و بروکلی و ... اما از همین روش میشه برای نیم پز کردن سبزیجات هم استفاده کرد :

برای این کار یک قابلمه کوچک رو از آب پر کنین و روی اجاق بذارین تا جوش بیاد و مقدار یک قاشق چای خوری نمک هم بهش اضافه کنین . دقت کنین که دمای آب قابلمه به دلیل وجود نمک بسیار بالاست و با احتیاط باهاش کار کنین .
حالا هر نوع سبزیجاتی که برای آب پز شدن دوست دارین رو آماده کنین . مثل کلم بروکلی , هویج , لوبیا سبز , نخود فرنگی , گل کلم , کدوی سبز , مارچوبه , baby corn  و ... که برای تزئین دور خوراک ها بکار میرن . این سبزیجات اگه بصورت خام مصرف بشن در بعضی افراد ایجاد نفخ میکنن . متاسفانه وقتی هم که پخته بشن , ویتامین و خاصیتشون رو از دست میدن . ولی اگر نیم پز بشن ما به هر دو منظورمون میرسیم . برای این کار از یک حقه استفاده میکنیم و اونها رو بلانچ میکنیم .
ابتدا سبزیجات رو خرد میکنیم به اندازه ای که دوست داریم و بعد از به جوش اومدن آب , اونها رو درون قابلمه میریزیم و 5 دقیقه میذاریم بجوشن و بعد اونها رو آبکش کرده و سرو میکنیم . با این روش این سبزیجات نیم پز میشن و زیر دندون صدا میدن و رنگشون حفظ میشه و طعمشون رو هم از دست نمیدن و مزه آب نمیگیرین . البته اگر بصورت گرم نمیخواهین اونها رو سرو کنین بهتره بعد از آبکش کردن , مستقیم در ظرف آبی که در اون قطعات خرد شده یخ ریختین بریزینشون و بعد از سرد شدن آبکش کنین و با این روش تُردی خاصی بهشون میدین .
با همین روش میشه یک کار جالب دیگه هم کرد و اون هم اینه که وقتی سبزیجاتی مثل تره ایرانی یا تره فرنگی رو خرد میکنین , اشک از چشم آدم در میاد . برای اینکه چشمتون نسوزه از همین روش استفاده میکنیم . کافیه برگ های تره فرنگی رو قبل از خرد کردن به مدت 10 ثانیه در آب جوش انداخته و بعد آبکش کنین و سپس شروع به خرد کردن کنین . با اینکار دیگه موقع خرد کردن تره فرنگی ها چشمتون نمیسوزه .

هیچ نظری موجود نیست: