شنبه، دی ۰۴، ۱۳۸۹

اصول خوردن میوه ها

در فرهنگ ایرانی ها , رسمه که بعد از غذا میوه سرو میشه بعنوان دسر . اگه تابستون باشه معمولن بعد از خوردن غذا خربزه میارن و یا زمانیکه شام خورده شد , نیم ساعت بعد پذیرایی با میوه شروع میشه و سیب و پرتقال و خیار و انواع میوه های فصل و هندوانه و ... . ایرانی ها از نظر بیماری های دستگاه گوارش در دنیا مقام اول رو دارن و دلیل اون بر میگرده به همین شیوه میوه خوردن ایرانی ها و عادت های بد غذایی اونها . یکی از اصولی که باید در خوردن میوه رعایت بشه این هست که میوه ها رو نباید بعد از غذا خورد . اینکه خیلی ها میگن بعد از غذا یه پرتقال هم بخوریم و یا یه قاچ خربزه بخوریم تا غذا رو هضم بده و بره پایین , کاملن اشتباه هست و باعث بیماری و وارد شدن فشار شدید به دستگاه گوارش و ایجاد نوعی مسمومیت در جهاز هاضمه میشه که باعث نفخ , فشار خون , بالا رفتن استرس , در بعضی موارد یبوست , اسهال , دل درد و دل پیچه و حالت تهوع و حتا استفراغ میشه . برای همین هست که اغلب ایرانی ها بعد از خوردن غذا دچار نفخ و سر درد و پری شکم و ورم بیش از اندازه و سنگینی میکنن . مخصوصن هم هر چقدر سن افراد بالاتر میره , این حالت ها بیشتر دیده میشه . اما چکار باید کرد ؟

راه حل خیلی ساده ست . خوردن میوه ها قبل از غذا و با شکم خالی . میوه ها به خاطر ساختار نرم و لطیفشون , به سرعت در دستگاه گوارش انسان هضم میشن . سرعت هضم میوه ها از تمام غذاهای پخته شده سریع تر هست . به همین دلیل زمانیکه شما غذا میخورین و روی اون میوه خورده میشه , تداخل عجیبی در فرایند هضم اتفاق می افته . در معده شما دو جور خوراکی وارد شده که یکی به سرعت هضم میشه و یکی به کندی . میوه ها به سرعت تجزیه میشن ولی غذاهایی که خورده شده , همچنان نیاز به هضم دارن و باقی موندن در معده . به همین دلیل در معده غذاها دچار فساد میشن و گاز ایجاد میشه و در پی اون ورم و حالت تهوع و سنگینی و نفخ اتفاق میافته . همین عمل باعث میشه که فشار خون شما بالا بره , فشار به دستگاه گوارش وارد بیاد , دچار اسهال و دل درد بشین و در دراز مدت به بیماری کلیت تبدیل بشه و بسیاری از دردسرهای دیگه که همه ایرانی ها باهاش دست به گریبان هستن .
نکته بعد این هست که افرادی که یبوست دارن و بهشون گفته میشه میوه و سبزی بخورن , این افراد به اشتباه همراه با غذا و یا بعد از غذا میوه میخورن و در نتیجه شکایت میکنن که اتفاقی نیافتاد و موثر نبود ! در صورتیکه افرادی که دچار یبوست هستن باید با شکم خالی میوه بخورن و یکساعت بعد از خوردن میوه , غذای اصلی رو بخورن و همراه با غذا سبزیجات هم بخورن چون سبزیجات برعکس میوه جات دیر هضم هستن . میوه ها به علت زود هضم بودن و داشتن فیبر زیاد , باعث پاک شدن دستگاه گوارش و استراحت دادن بهش میشن . چون دستگاه گوارش در موقع هضم میوه ها فشاری رو تحمل نمیکنه و در ضمن بخاطر فیبر بالا , مجاری رو پاک هم میکنه . آب میوه ها کلیه ها و مجاری ادراری رو تمیز میکنه و باقی مانده میوه ها معده و روده ها رو پاکه پاک میکنن . حتا جدیدن گفته شده که بهتره در طول ماه هر فرد برای مدت دو روز فقط میوه بخوره . صبحانه و ناهار و شام انواع میوه جات رو بخورین تا دستگاه گوارش شما کاملن تمیز بشه . بعد از طی این دوره اولین تغییر رو در چشم ها و پوست بدن و سرشار بودن از انرژی حس میکنین . فقط یکبار امتحان کنین تا نتیجه رو ببینین . اونوقت ترجیح میدین بیشتر حجم غذای خودتون رو از میوه جات تامین کنین تا خوراکی های مرده و فاسد و پخته شده !

هیچ نظری موجود نیست: