پنجشنبه، دی ۰۲، ۱۳۸۹

برگ بو - Bay Leaf

در ایران برگ بو رو بیشتر بعنوان یک ادویه میشناسن و استفاده از اون هم کمتر در غذاها مرسوم هست . در صورتیکه برگ بو بجز استفاده خوراکی , استفاده های دارویی و باغبانی هم داره و یک گیاه بسیار مفید و زیبا برای منازل به شمار میاد . برگ بو به نام های Laurel tree – Bay tree – Lauraceae - Bay leaf شناخته میشه .

_ از نظر باغبانی , برگ بو گیاهی همیشه سبز هست و برای همین ارزش نگهداری داره چون در 4 فصل سال باقی میمونه و خزان نداره . نگهداری اون در باغچه و حتا در گلدان در بیرون منزل یا حتا در بالکن هم امکان پذیره و گیاه بسیار کم توقعی هست و تنها نیاز به نور آفتاب داره . از برگ بو میشه بعنوان حصار , بجای گیاه شمشاد استفاده کرد و یا میشه بعنوان یک درختچه تزئینی کپه ای بزرگ برای دکور دادن باغچه یا محوطه استفاده کرد و برتری اون به گیاهان دیگه همیشه سبز بودنش هست و رشد سریعش که میشه اونو به شکل های مختلف در آورد با هرس کردن . این گیاه گلدار هم هست و گلهای خوشه ای سفید رنگی میده که از بهار تا اوائل پاییز پایدار هستن . شما با داشتن یک گیاه برگ بو در منزل میتونین هم از زیبایی اون بعنوان یک گیاه استفاده کنین و هم برای مصارف خوراکی هر بار یک برگش رو بچینین و در غذاها استفاده کنین .


_ از نظر آشپزی , برگ بو گیاهی هست که بصورت برگ های خشک شده , یعنی برگ کامل و یا بصورت پودر شده بعنوان نوعی ادویه برای مزه دار کردن غذاها بکار میره . برگ بو بیشتر در غذاهای گوشتی مثل خورش ها ,  آبگوشت , سوپ ها و بعضی خوراک ها استفاده میشه و عطر ملائم و خوبی به غذا میده و بوی ناخوشایند گوشت و ماهی و مرغ رو میگیره . مخصوصن اگه توی سوپ انداخته بشه , طعم خیلی خوبی به سوپ میده .


_ از نظر دارویی , برگ بو یکی از بهترین گیاهان برای تقویت و رفع ناراحتی های معمولی معده هست . کمک به هضم غذا , ضد نفخ , آرام کننده و ضد درد معده به شمار میاد . همینطور کاهش دهنده قند خون هم هست و برای بیماران دیابتی خیلی مفیده . خواصی مثل ضد قارچ و ضد باکتری رو هم بهش نسبت میدن .

نکته ای که باید دقت بشه در استفاده از برگ بو اینه که برگ تازه اون , عطر ملایمی داره و کمی تلخ هست و بهتره که برگ ها چیده و خشک کرد و سپس استفاده کنیم تا عطرش بیشتر بشه . خشک کردن برگ بو هم به این صورت هست که حتمن باید اول صبح چیده بشه تا بیشتر سبز باشه و حتمن هم در سایه خشک بشه در غیر این صورت رنگ برگ ها پریده و سبز کمرنگ میشه .

پراکندگی این گیاه در مناطق مدیترانه ای بیشتر دیده میشه . در ایران هم در شمال ایران و مخصوصن در شهر تهران در بیشتر پارک ها میتونین درختها و یا بوته های برگ بو رو ببینین . گفته شده برگ بو در زمان ناصرالدین شاه از فرانسه به ایران آورده شد و در کاخ گلستان و محوطه دارالخلافه چند بوته از اونو کاشتن که هنوز هم بوته هایی از این گیاه باقی هست در کاخ گلستان و نزدیکی ساختمان شمس العماره و همینطور در پارک شهر تهران که روزگاری جزو دارالخلافه بود . تشخیص برگ بو خیلی ساده هست و درختچه ای با شاخه های کلفت و قهوه ای تیره مایل به سیاه و خیلی محکم با برگ های بزرگ و سبز رنگ و نوک تیز و کمی ضخیم با لبه های دالبری که وقتی برگ ها رو بین انگشت ها کمی مالش بدین , عطر ملائمی ازش بیرون میاد .

هیچ نظری موجود نیست: