دوشنبه، دی ۰۶، ۱۳۸۹

آموزش غذای چینی Chicken Chow Mein

غذایی که آموزش میدم , در واقع تبدیل شده به سبک ایرانی یک غذای چینی معروف به نام چیکن چا مین Chicken Chow Mein هست . اینکه میگم ایرانی شده , برای اینه که در ایران بعضی از مواد غذایی بکار رفته در این غذا وجود نداره و در ضمن سلیقه غذایی ایرانی ها هم کمی متفاوت هست و از طرفی اقتصاد خانوارهای ایرانی هم کمی محدوده . بجز اون این غذا تنها برای افرادی مناسبه که بیشتر گیاه خوار هستن و یا دنبال غذاهای سالم میگردن و اصلن یک غذای حجیم و شکم پر کن یا بقول خودمون : عمله خفه کن نیست و برای همین تنها افرادی این غذا رو میپسندن که تا حدی ذائقشون غربی هست و اهل پر خوری نیستن و سلامت غذا براشون بیشتر اهمیت داره تا حجم غذا :

مواد لازم :

_ فیله مرغ : برای هر نفر یک عدد .
_ سبزیجات شامل : ساقه کرفس – هویج – پیازچه – کدوی سبز - کلم بروکلی – یک عدد تره فرنگی کوچک – قارچ – نخود فرنگی – لیمو ترش تازه .
_ ادویه جات و طعم دهنده ها شامل : پودر سیر – سویا سُس – پودر کاری – فلفل قرمز – ماست .
_ نودل یا رشته تخم مرغی یا هر نوع رشته : برای هر نفر یک بسته .
_ کره و روغن مایع : به مقدار لازم برای سرخ کردن مواد .
_ کاهو سالادی : یک عدد .

روش تهیه :

این غذا به سرعت آماده میشه و موادی که درش بکار میره باید نیم پز شده باشن و اونها رو بطور کامل نمیپزیم و فقط در دمای نسبتن بالا سریع تفت میدیم . نکاتی که در درست کردن این غذا لازمه به ترتیب شرح میدم :

قبل از هر چیزی یک قابلمه رو آب میکنیم و میذاریم جوش بیاد برای درست کردن نودل هامون سپس به سراغ کاهو سالادی ها میریم . در ایران سه جور کاهو داریم . یکی همون کاهوهای معمولی خودمون , یکی کاهوهای گرد که بهش کاهو سالادی یا کاهو پیچ میگن و یکی هم کاهوی چینی ! ما از کاهو پیچ استفاده میکنیم ولی میشه از هر مدل که دوست دارین استفاده کنین . کاهو ها رو برگ برگ میکنیم و میشوریم و بعد میذاریم توی یخچال تا وقتی که غذامون آماده بشه چون کاهو بیرون که بمونه کمی پلاسیده میشه برگهاش و تازگیش رو از دست میده .
حالا فیله های مرغ رو به هر شکلی که دوست دارین خرد میکنیم . بعضی ها دوست دارن بصورت رشته های باریک خرد کنن و بعضی ها بصورت حبه ای . توی ماهیتابه مقدار یک قاشق غذا خوری کره و یک قاشق غذا خوری روغن مایع میریزیم و شعله رو روی متوسط قرار میدیم . کره که حسابی داغ شد و جلز و ولزش در اومد , قطعات فیله مرغ رو اضافه میکنیم و مرتب به هم میزنیم . خیلی دقت کنین که اگه شعله و دما کم باشه , فیله ها آب میندازن و سفت میشن و مثل تفاله میشن ! به این نکته حتمن دقت کنین که در حرارت بالا باید اونها رو تفت داد . فیله مرغ به سرعت میپزه و بیشتر از 3 تا 4 دقیقه نیاز به تفت دادن نداره . همین که با قاشق از وسط نصف کنین و ببینین همه جاش یک دست سفید شده و ترد هست , کافیه . حالا فقط دو قاشق غذا خوری سویا سُس به فیله ها اضافه میکنیم و چند ثانیه تفت میدیم و تمام . فیله ها رو در یک بشقابی جداگانه ریخته و به سراغ سبزیجات میریم .
کدو و هویج و کرفس رو باز دوباره به سلیقه خودتون , بصورت دراز دراز و یا حبه ای و یا حلقه ای خرد میکنین . کلم بروکلی رو هم به اندازه حبه های قند خرد میکنیم و اگر دوست دارین درشت تر . پیازچه ها رو هم ریز ریز خرد میکنیم . قارچ هم بهتره از نوع قارچ صدفی باشه ولی اگر نبود قارچ معمولی هم میشه و هیچ اشکالی نداره و اونها رو هم به شکل دلخواه خرد میکنیم . مقدار نخورد فرنگی برای کل این غذا به اندازه 3 قاشق غذا خوری هست . طوریکه فقط تک تک دیده بشه لابه لای غذا . تره فرنگی رو هم فقط قسمت سبز انتهایی اون رو بصورت نوارهای باریک و دراز خرد میکنیم . حالا به سراغ درست کردن سبزیجات میریم :
کمی کره و روغن مایع رو توی همون ماهیتابه ریخته و سپس هویج و کرفس و بروکلی و کدو رو اضافه میکنیم . دو دقیقه بعد قارچ ها رو اضافه میکنیم . دقت کنین که باز هم دما باید بالا باشه چون اگه دما پایین باشه قارچ ها آب میندازن . حالا کمی آب لیمو ترش اضافه میکنیم تا قارچ ها سیاه نشن . دو دقیقه بعد پیازچه ها رو اضافه میکنیم . دو دقیقه بعد دو قاشق غذاخوری سویا سس اضافه میکنیم و تفت میدیم و بعد فیله های مرغ رو اضافه میکنیم و یک تفت میدیم و یک دقیقه بعد ادویه جاتمون رو اضافه میکنیم و سپس تره فرنگی ها رو .
شما میتونین از هر ادویه ای که دوست دارین استفاده بکنین من از نوعی ادویه کاری به اسم تیکا – Tikka استفاده میکنم که هندی هست و شاید در ایران نباشه . بعضی ها زنجبیل تازه و سیر تازه رو دوست دارن و بجای پودر شده , از تازه اون استفاده میکنن که البته زنجبیل تازه در ایران خیلی کم پیدا میشه و مردم هم از سیر فراری هستن و اینها همه سلیقه ای هست . حالا به مقدار یک لیوان معمولی که کمی سرش هم خالی باشه ماست داخل موادمون میریزیم و میذاریم اونقدر بجوشه تا غلیظ بشه . دقت کنین اگر موادتون کم بود , میتونین یک یا دو قاشق غذا خوری ماست اضافه کنین . مقدار ماست باید طوری باشه که همه مواد رو پوشش کمی بده و نباید طوری باشه که مواد در ماست غوطه ور بشن .

همزمان هم که این کارها رو میکنین میتونین نودل های خودتون رو درست کنین . در ایران نودل های تخم مرغی نیست و خیلی کم پیدا میشه در بعضی فروشگاهها . ولی نوعی نودل یکسالی هست که در اومده و میشه از اون استفاده کرد . رنگ بسته ش سبز و قرمز و زرشکی هست که در واقع نودوز هستن و رشته هایی که ادویه هم دارن و برای درست کردنشون آب رو جوش میارن و ادویه رو میریزن توی آب و بعد رشته ها رو اضافه میکنن و دو دقیقه بعد رشته های طعم دار و نرم رو آبکش میکنن و میخورن . ما هم از همین رشته ها استفاده میکنیم که بهتره نوع گیاهش باشه . فقط دقت کنین رشته ها رو نباید خیلی نرم بردارین چون خمیر میشه . همین که کمی نرم شدن , کافیه . آبکش میکنیم و سپس توی بشقاب برای هر کسی میکشیم و روی اون رو هم از موادمون میریزیم . برای خوردن این غذا میتونین رشته رو با مواد قاطی بکنین و بخورین و یا بعضی ها حتا روی اون پنیر چدار یا مازرلا میریزن یا میتونین مقداری رشته و مقداری از سبزیجات رو بذارین لای برگ های کاهو و مثل لقمه گرفتن بجای نون , با کاهو بخورین که هم خیلی طعم خوبی داره و  هم بسیار مفید هست . تضاد بین سردی برگ کاهو با داغی موادتون خیلی جالبه موقع خوردن و حس خوبی داره .

** نکات مهم :

اگه به سبک چینی این غذا رو خواستین درست کنین , از نودل های تخم مرغی استفاده میکنین یعنی رشته هایی که از آرد و تخم مرغ درست شدن ! بعد از پختن , اونها رو آبکش کرده و جدا میذارین و سپس ابتدا فیله های مرغ رو سرخ کرده و بعد سبزیجات رو اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم سپس رشته ها رو اضافه کرده و با مواد تفت میدیم و بعد تره فرنگی رو اضافه و غذا رو سرو میکنیم .
این خوراک یک غذای سریع و خوشمزه و راحت و پر از خاصیت و مفیده .فیله مرغ چربی نداره و برای کسانیکه چربی خون دارن مفیده و بنابراین کلسترول رو بالا نمیبره . در این غذا از نمک استفاده نشده چون سویا سس خودش شور هست و شوری ملایمی به این غذا میده و برای کسانیکه فشار دارن هم مفیده . سبزیجات نیم پز هستن و باید زیر دندون صدا بدن و نباید اونها رو خیلی تفت داد تا کاملن نرم بشن بلکه باید نیم پز بشن . مرغ هم چون با حرارت بالا و در مدت زمان کم تفت داده شده , عصاره ش داخلش مونده و تمام خواصش رو حفظ میکنه . بجای کره هم میتونین از کمی روغن مایع استفاده کنین برای تفت دادن و یا حتا میتونین سبزیجات رو بخار پز کرده و هر ادویه ای که دوست دارین بهشون بزنین و بخورین . مثل روغن زیتون و آب لیمو و ماست . یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون و سپس سبزیجات رو لای کاهو بذارین و بخورین . مقدار کمی از این غذا شما رو کاملن سیر میکنه . شما دستتون در این غذا برای هر سبزی و ادویه و سُس و گوشتی باز هست . بجای فیله مرغ میتونین از فیله گوشت و یا میگو استفاده کنین . سبزیجات رو کم یا زیاد کنین و یا هر چیزی که دوست دارین بهش اضافه کنین . مثل مارچوبه یا لوبیا سبز و یا اصلن از رشته استفاده نکنین و بجاش برنج سرو کنین و یا مقداری لوبیای قرمز یا چیتی رو بپزین و این مواد رو در کنارش بذارین و سرو کنین که خیلی هم پر خاصیت میشه  . یا حتا میتونین بجای رشته یا برنج , مثل خوراک با نون بخورین و یا با برگ کاهو .

هیچ نظری موجود نیست: