سه‌شنبه، دی ۲۶، ۱۳۹۱

شیر سویا - Soy Milk

چند سالی میشه که شیر سویا در ایران تولید میشه و همینطور سال هاست که در خارج از کشور وجود داره . شیر سویا پسند دو دسته از افراد هست . یکی کسانی که با شیر مشکل دارن و دسته دوم گیاهخواران .
کسانی که با خوردن شیر مشکل دارن و لاکتوز شیر بهشون نمیسازه و نمیتونه در روده هاشون شکسته بشه , از شیر سویا استفاده میکنن . چون شیر سویا دارای قند لاکتوز نیست و باعث نفخ و یا اسهال در اونها نمیشه .
گیاهخواران هم که لبنیات نمیخورن , چون همه لبنیات ریشه حیوانی دارن , از شیر سویا استفاده میکنن برای تامین پروتئین و کلسیم و همینطور درست کردن خوراک های روزانه و دسرها و .. مثل کیک !

شیر سویا هیچ شباهتی به شیر گاو نداره و از دانه های سویا ساخته میشه . با خیساندن دانه های سویا و سپس با استفاده از بخار پز کردن و روش های پیچیده سنترفیوژ , شیر سویا رو استخراج میکنن که البته در این فرایند تلخی اون و بعضی مواد ناخالص دانه سویا هم گرفته میشه . شیر سویا کمی کرم رنگ هست و چربی و پروتئین و فیبر و ویتامین های گروه ب رو داره . اما بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی رو هم بهش اضافه میکنن که مهمترین اونها کلسیم هست . به همین دلیل کسانی که شیر رو نمیتونن تحمل کنن , شیر سویا بهترین جایگزین برای اونهاست که بتونن کلسیم روزانه رو دریافت کنن . همینطور نوع کم چرب شیر سویا یا لایت Light اون هم وجود داره .
شیر سویا چون بصورت معمولی طعم خاصی نداره و کمی بی مزه هست , گاهی بهش کمی شکر اضافه میکنن در کارخانه و یا اسانس های مختلف مثل توت فرنگی , وانیل و ..... ! نوشیدنی های زیادی هم با شیر سویا برای کودکانی که آلرژی دارن یا با شیر مشکل دارن تهیه میشه با طعم های مختلف که دارای ویتامین های زیادی هست .
از شیر سویا میشه در تهیه کیک استفاده کرد و یا اونو مثل شیر معمولی نوشید و یا موقع صبحانه به همران کرن فلکس استفاده کرد و یا توی قهوه ریخت یا شیر کاکائو درست کرد یا هر چیزی که پیش از این با شیر درست میکردین , میتونین با شیر سویا درست کنین و مزه اون فرق زیادی با شیر معمولی نداره و سالم تر هم هست !

** به دلیل اوضاع ناگوار شیر در ایران امروز , پیشنهاد میشه که بجای استفاده از شیرهای معمولی که در ایران هست و طبق شایعات بسیار درست , این شیرها حاوی ماده شیمیایی و خطرناک ملامین هستن و مواد افزودنی و شیر خشک و حتا جدیدن هم گفته شده در اونها آب ژاول ریخته میشه , از شیر سویا استفاده کنید که هیچ ماده خطرناک ناسالم در اون وجود نداره .

هیچ نظری موجود نیست: