سه‌شنبه، دی ۱۹، ۱۳۹۱

حساسیت به گلوتن – Gluten

بیماری سلیاک Coeliac Disease یک بیماری کمتر شناخته شده در بین ایرانیان هست که چون علائم این بیماری شباهت بسیار زیادی با بیماری های عادی و روتین داره , بنابراین شناخته نمیشه و شخص شاید تا آخر عمرش از عوارض این بیماری در عذاب باشه مگر در موارد حاد و شدید این بیماری که با آزمایشات خاصی , این بیماری کشف و شناخته بشه . کسانی که به این بیماری مبتلا هستن به نوعی پروتئین به نام گلوتن Gluten که در غلات و بخصوص در گندم وجود داره آرژی دارن . تصور کنین که خیلی از خوراک ها و مواد خوراکی و حتا نوشیدنی با آرد ساخته میشن و اگر شخصی به گلوتین حساسیت داشته باشه , با خوردن هر ماده خوراکی دارای گلوتن , دچار عذاب و بیماری میشه .
بطور خیلی خلاصه کسانی که به این بیماری دچار هستن , پُرزهای روده بزرگ اونها در اثر دریافت ماده گلوتن , از بین میره و مواد خوراکی در بدن اونها جذب نمیشه و درسته دفع میشه . فرد مبتلا بدون جذب مواد خوراکی و دریافت ویتامین ها کم کم ضعیف و ناتوان شده و در نهایت می میره . علائم این بیماری شامل دل درد و اسهال چرب و نفخ و دفع مواد غذایی بدون جذب شدن و کاهش تدریجی وزن و خستگی و نداشتن انرژی طبیعی روزانه هست ! از طرفی این بیماری چون مانع جذب خوراک در روده و در نتیجه جذب نشدن ویتامین ها میشه , باعث کمبود ویتامین های K , D , B12  و آهن و پوکی و شکستگی های استخوانی و سرطان روده و پیوره و کم خونی و ضعف عضلانی و حتا ناباروری میشه .
خوشبختانه این بیماری واگیر دار نیست و بصورت ژنتیکی منتقل میشه به شخص که میتونه یا از دو هفتگی تا دو ماهگی آغاز بشه و یا در بزرگسالی بصورت جهش ژنی و فعال شدن ژن نهفته به ناگهان فعال بشه !
جالبه بدونین که در شهر تهران تنها دویست مورد از این بیمار شناسایی شده در صورتیکه در کل قاره اروپا به تنهایی در مقابل هر 500 نفر یک نفر به این بیماری دچار هستن و این نشون دهنده ناشناخته بودن این بیماری در بین مردم ایرانه . خیلی از افراد رو شما میبینین که سالهای سال هست که دچار اسهال مضمن هستن و یا از دل درد و دلپیچه بعد از خوردن خوراک رنج میبرن و همه اینها رو به حساب بیماری ای که درمان نمیشه میگذران ! شاید شما هم به این بیماری دچار باشین و با دادن یک آزمایش , این حساسیت در شما شناخته بشه و با رعایت رژیم خوراکی , درمان بشین و از رنج کشیدن خلاص .
متاسفانه این بیماری تا زمان نگارش این مطلب درمانی براش کشف نشده و تنها با داشتن یک رژیم خوراکی بدون گلوتن قابل کنترل هست و شخص میتونه به زندگی طبیعی و عادی ادامه بده . تنها راه درمان پرهیز کردن از مواد خوراکی دارای گندم و جو و برخی حبوبات هست و جایگزین کردن اونها با آرد سیب زمینی و برنج و سویا و ذرت و یا حبوباتی مثل لوبیا و عدس ... حتا بعضی از انواع چای ها هم دارای آرد و گلوتن هستن . در کشورهای غربی تمام مواد خوراکی برچسب آلرژی دارن و با خرید اونها میتونین بفهمین که این خوراکی ها و مواد خوراکی دارای گلوتن هستن یا نه ؟ انواع بستنی ها و سوسیس و کالباس ها و شکلات ها و پاستاها و شیرینی ها و نان ها و بعضی آب میوه ها و آبجوها و پیتزاها و ساندویچ ها و ... همه و همه دارای گلوتن هستن و میتونین متوجه بشین افراد مبتلا زندگی براشون چقدر میتونه سخت بشه و از خوردن چه چیزهایی محروم میشن ! بخصوص اینکه خیلی از بیماران سلیاکی به شکر و روغن و شیر و قهوه و نسکافه و تخم مرغ و ماست و ... هم حساسیت و آلرژی دارن و نمیتونن اونها رو تحمل کنن !

در بعضی کشورهای اروپایی مثل انگلستان کسانی که این بیماری رو داشته باشن میتونن از NHS مواد خوراکی بدون گلوتن یا Gluten - Free رو به رایگان از داروخانه ها دریافت کنن . این مواد شامل : آرد ، پاستا ، نان تست ، پاریج و ... میشه . چون این مواد خوراکی بسیار گرون هستن ؛ دولت انگلستان این مواد رو به رایگان در اختیار این بیماران قرار میده و اونها رو بعنوان بیماران خاص شناسایی میکنه . اگر در کشورهای اروپایی زندگی میکنین با مراجعه به مراکز بیمه های درمانی میتونین سرویس ویژه برای چنین بیماری ای رو جویا بشین . ( در انگلستان اقوام ما که این بیماری رو دارن به رایگان دریافت میکنن ) .

اما خبر خوب اینکه در شهر تهران خانم فريبا عرفانيان توليدكننده نان هاي بدون گلوتن به توليد نان و شيريني هاي مخصوص براي بيماران سلیاکی مشغول هستن . شماره تماس با مرکز فروش محصولات بدون گلوتن Gluten-Free اونها هست : 88745000

چند وبلاگ و سایت مخصوص این بیماران که به آموزش خوراک و شیرینی و آموزش های خاص این بیماران میپردازن رو هم در زیر لینکشون رو میذارم که میتونه کمک خوبی برای این افراد باشه :


هیچ نظری موجود نیست: