چهارشنبه، خرداد ۱۹، ۱۳۸۹

روغن زیتون - Olive Oil

روغن زیتون در دو نوع موجود هست . یک نوع اون با رنگ زرد تیره مایل به سبز هست و بوی تند زیتون رو همراه داره که بهش روغن خام یا تصفیه نشده یا بودار یا بکر میگن و خواص اون خیلی زیاد هست ولی متاسفانه کمتر ازش استفاده خوراکی میشه . نوع دیگه روغن زیتون تصفیه شده یا بدون بو هست که بیشتر برای سالاد و سرخ کردن مواد غذایی کاربرد داره و بیشتر ویتامین ها و خواصش رو از دست داده و رنگش طلایی هست و بوی خیلی ملایمی از زیتون داره و متاسفانه این روغن نباید مصرف خوراکی داشته باشه چون هیچ ویتامین و مواد غنی زیتون رو نداره و تنها برای مصارف سرخ ردنی مفید هست . نکته جالب در روغن زیتون بودار اینه که کسانیکه روغن بودار نخوردن یا نمیخورن ؛ بوی تند زیتون در اولین مصرف , به دماغشون میزنه ولی بعد از کمتر از یکهفته مصرف , این بو رو به هیچ وجه نمیتونن دیگه حس کنن و براشون عادی میشه . روغن زیتون خام باید رنگ سبز روشن و خوشرنگ و شفاف داشته باشه . یکی از راه هایی که میشه فهمید روغن زیتون خوب هست و کهنه نیست و همینطور راه شناسایی روغن زیتون تقلبی از اصل , همین چشیدن اون هست . این روزها عده ای سود جو از ترکیب روغن های ارزان قیمت مثل سویا یا ذرت با روغن زیتون , سود ها کلانی میبرن که باید مراقب باشید چون مصرف این نوع روغن ها اگر چه مشکلی از نظر بیماری ایجاد نمیکنه , اما باعث چاقی مفرط و بالا رفتن چربی خون میشه و هیچ خاصیتی هم نداره . پس قبل از خرید روغن زیتون برای تشخیص تقلبی یا اصل بودنش باید مقداری روغن رو توی دهان بریزین و چند ثانیه توی دهن نگه دارین و بعد از 20 ثانیه اونو قورت بدین . اگه طعم دهن شما به تلخی زد , این روغن , روغن زیتون اصل هست و خام . ولی اگه هیچ تلخی و گس بودنی نداشت و به اصطلاح شیرین بود , این روغن رو با روغن های دیگه مثل روغن سویا ترکیب کردن و تقلبی هست !
درست بر عکس همین روش برای روغن زیتون بدون بو کاربرد داره که طعم اون نباید تلخ یا گس باشه ! در غیر اینصورت از تفاله زیتون ساخته شده و نامرغوب هست ! روغن زیتون اصل , سبز خوش رنگی هست که به رنگ کهربایی میزنه و طعم و بوی زیتون رو داره .
موقع خرید روغن های زیتون بسته بندی شده خارجی , مراقب عبارتی که روی قوطی روغن نوشته شده باشید ! این عبارت شامل : Pomace هست که به معنی روغن زیتون گرفته شده از تفاله زیتون هست و کاربرد سرخ کردنی داره و نه کاربرد خوراکی بصورت خالص ولی متاسفانه به دلیل فقر اطلاعاتی مردم در ایران , این روغن به جای روغن زیتون خارجی و مرغوب به فروش میرسه !!
خوبه بدونین که روغن زیتون به محض گرفته شدن از زیتون آماده مصرف هست و مثل روغن های دیگه نیاز به تصفیه کردن و مراحل پالایش نداره . یکی از خواص روغن زیتون علاوه بر ضد سرطان بودن و دشمن بیماری های قلبی و عروقی , کم کردن کلسترول بد خون هست . اما به هیچ وجه نباید تصور بشه که با مصرف روغن زیتون , ما روغن های جامد یا مایع رایج رو حذف و مصرف روغن زیتون رو زیاد کنیم و هیچ ضرری هم برای بدن در پی نداشته باشه ! چون هر روغنی چاق کننده ست و زیان آور . خواه زیتون باشه یا گردو . درسته روغن های مفیدی هستن ولی مصرف بیش از اندازه اونها باعث چاقی میشه که خود چاقی هم هزار بیماری به همراه میاره . پس به هیچ وجه نباید در مصرف روغن ها زیاده روی بشه !
برای درست کردن غذا هم روغن زیتون خیلی مفیده از این نظر که هم طعم زیتون رو به غذا می بخشه و هم در دمای بالا اکسید نمیشه ولی خوبه اینو بدونین که روغن زیتون تمام خواص دارویی خودش رو در معرض گرما از دست میده و به همین دلیل مصرف خالص اون در سالاد و یا غذاهایی که حرارت نمیبینن توصیه شده و تنها مزیتی که داره در سرخ کردن مواد غذایی این هست که چربی اشباع ترانس بالا نداره و ایجاد کلسترول بد خون در بدن نمی کنه .
نکته مهم در نگهداری از روغن زیتون دور نگه داشتنش از نور هست . بهترین کار ممکن اینه که روغن زیتون رو در شیشه های تیره رنگ و در جای خنک و تاریک نگهداری کنین و در صورت تمایل یک حبه سیر هم داخل بطری روغن زیتون بندازین تا طعم ملایم سیر در روغن پخش بشه که برای سالاد و یا بعضی از غذاهایی که طعم سیر اونها رو بهتر میکنه , خیلی میتونه خوب باشه . البته کسانیکه از طعم سیر لذت میبرن بهتر هست این کار رو بکنن .
روغن زیتون مصارف دارویی بسیاری داره مثل دفع سنگ کیسه صفرا که با آب لیمو باید خورده بشه یا درمان یبوست , رفع شوره سر و خشکی پوست سر . شاداب کردن پوست و مو . پایین آوردن کلسترول بد خون . جریان بهتر خون در رگ ها , تقویت معده و جهاز هاضمه , تسکین دهنده درهای سوختگی یا گزش حشرات و , برطرف کردن خشکی پوست و ترک دست و پا و ... که همگی از خواص خوب زیتون هستن . یکی از رایج ترین کاربردهای این روغن در گذشته , ملین بودن اون بوده که برای درمان یبوست توسط پزشکان تجویز میشده . امروزه از روغن زیتون در ساخت صابون های طبی هم استفاده زیادی میشه که خواص ضد شوره " در بعضی از افراد " و نرم کردن پوست بدن افرادی که پوست بسیار خشکی دارن , داره . ذکر این نکته لازم هست که بدونین از صابون های ساخته شده از روغن زیتون بدون تجویز پزشک پوست و مو جدن خودداری کنید چون این صابون ها برای هر پوستی مناسب نیستن و گاه باعث تشدید بیماری پوستی شما هم میشن ! مخصوصن که از شستن موی سر با این صابون ها باید جدن خودداری کنید چون باعث ریزش مو و تشدید شوره سر میشه به علت وجود سود سوز آور که در تهیه این صابون ها بکار رفته . استفاده ازاین صابون ها تنها با دستور پزشک و برای بدن میتونه مفید باشه ... یکی از بهترین و بهداشتی ترین این نوع صابون ها , صابون های شرکت گل کوه و گل سیتو هست که کاملن بهداشتی و زیر نظر وزارت بهداشت تهیه میشن .

هیچ نظری موجود نیست: