سه‌شنبه، تیر ۰۱، ۱۳۸۹

فریب مغز برای شب زنده داری

- ممکنه نیمه شب توی جاده در حال رانندگی باشین و باید سریعتر به مقصد برسین ولی دچار خواب آلودگی بدی شدین و پلک هاتون سنگین شده و قدرت باز نگه داشتن چشمهاتون رو ندارین . اگه باز هم به رانندگی با این وضعیت ادامه بدین احتمالن به جای رسیدن به مقصد مورد نظر , به بهشت زهرا یا پزشکی قانونی میرسین !! حتا نگه داشتن ماشین و یک چرت یکی دو ساعته هم نمیتونه به شما کمک کنه !
- مسافری از خارج از کشور داره میاد و باید برین فرودگاه بیارینش ! حتمن 3 - 4 ساعتی اونجا باید انتظار بکشین . انتظار کشیدن در نیمه شب به حالت نشسته یا ایستاده یه شکنجه ست برای افرادی که عادت دارن شب ها سر موقع بخوابن ! پلک هاتون کم کم سنگین میشه و یهو به خواب فرو میرین و مسافرتون میاد و شما همچنان در خواب هستین و ...

این دو ماجرا , دو مثال از صدها کار شبانه ای هستن که ممکنه بطور ناخواسته با اونها درگیر بشیم و غلبه کردن بر خواب برامون خیلی مشکل باشه و نتونیم کارمون رو به خوبی به انجام برسونیم . حتا شاید در جایی استخدام شدیم که باید شب ها بیدار باشیم و یا سفری در پیش داریم که زمانش نیمه شب هست و خواب آلودگی گریبان ما رو گرفته و ... هر چی که هست بی خوابی باعث پایین اومدن درک و تحلیل مغز میشه و میتونه روی رفتار و عملکرد افراد و حتا فکر اونها اثر عمیقی بذاره ! اما راه ساده ای برای اینکه بشه مغز رو گول زد و اونو وادار کرد تا در ساعت های غیر عادی که باید خواب باشه , بیدار بمونه و مثل ساعت کار بکنه و بدن رو سرحال نگه داره برای این مواقع اضطراری , وجود داره . چیزهایی که نیاز دارین یه ساعت زنگ دار هست که میتونه موبایلتون هم باشه و یک فنجون قهوه و محلی برای 15 دقیقه چرت زدن یا حتا خوابیدن !
روش کار به این صورته که به وقتی حس میکنین مغز شما کند کار میکنه و کسل هستین و خواب داره به شما غلبه میکنه و درکتون از محیط داره پایین میاد و مدام خمیازه میکشین و چشمهاتون سنگین شدن و بدنتون در حال بی حس شدن و شل شدن هست , باید دست به کار بشین و فورن یک فنجون قهوه بنوشین . بعد از نوشیدن قهوه , فورن در محلی که هستین سعی کنین چرت بزنین یا بخوابین . اگه به رختخواب دسترسی ندارین , نشسته چشمها رو ببندین و عضلات بدنتون رو شل کنین و به چیزی فکر نکنین . اگه به رختخواب دسترسی دارین , فورن به تخت رفته و سعی کنید بخوابید . قبلش , ساعت زنگدار رو روی 15 دقیقه تنظیم کنید . طوریکه بعد از 15 دقیقه شما رو بیدار کنه . نکته حیرت انگیز اینجاست که شما چه  چرت زده باشین چه خوابیده باشین , بعد از 15 دقیقه به قدری سرحال میشین که انگار 8 ساعت کامل خوابیدین و تازه از خواب بیدار شدین !
** نکته مهم در این روش این هست که نباید بیشتر از 15 دقیقه بخوابین . خوابیدن بیشتر از این زمان شما رو نه تنها سرحال نمیکنه بلکه بیشتر خواب آلوده تر میشین ! پس سر 15 دقیقه از خواب بیدار بشین و به ماموریت یا کاری که دارین بپردازین ...

هیچ نظری موجود نیست: