سه‌شنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۸۹

داروی قلب گیاهی

صحبت از داروهای قلب که به میون میاد , فورن ذهن به سمت قرص های زیر زبونی یا نیتروگلیسیرین پر میکشه و یا قرص هایی شبیه به اون . تصور بیشتر ما این اینه که هر چیزی که برای تقویت بدن و یا درمان بکار میره , باید شیمیایی و بصورت قرص و آمپول و شربت و ... باشه ! زندگی شهرنشینی و روی آوردن جامعه به سبک مدرن باعث شده تا بخشی از منابع غنی فرهنگ ایرانی به فراموشی سپرده بشن . یعنی طب سنتی . در صورتیکه میبینیم در غرب روز به روز بیشتر داروسازها به سمت مواد طبیعی و غیر شیمیایی پیش میرن و بیشتر و بیشتر از مواد طبیعی استفاده میکنن در ساخت داروها تا اثرات و عوارض اونها رو کم کنن . یکی از داروها یا بهتره بگم نوشیدنی های سنتی ما ایرانی ها گل گاو زبان هست که از قدیم ورد زبون مادربزرگ های ما بوده و برای هر چیزی اونو تجویز میکردن . من خیلی ها رو دیدم که با تمسخر نسبت به چنین نوشیدنی ها یا بهتره بگم جوشانده های گیاهی نگاه میکنن و اونها رو زاییده توهم و شیادی قدیمی ها میدونن و اعتقاد دارن که بی اثر هستن . در صورتیکه امروزه در غرب از عصاره همین گل گاوزبان داروهای تقویت کننده قلب ساخته میشه ! شما میتونید به سادگی این جوشانده رو تبدیل به یکی از خوشمزه ترین و زیباترین و با فایده ترین نوشیدنی هایی بکنید که حتا برای پذیرایی از مهمانان شما در مجالس خیلی رسمی هم استفاده بشه .

مواد لازم برای چهار فنجان جوشانده گل گاو زبان :

- عسل طبیعی : برای هر لیوان یک قاشق مربا خوری .
- گل گاو زبان : دو قاشق غذاخوری .
- لیمو ترش تازه : یک عدد / یا لایم برای هر لیوان یک برش .
- ریشه سنبل الطیب یا یا سنبل کوهی یا والریَن : دو عدد .

طرز تهیه :
 
چهار لیوان آب در ظرفی مثل شیر جوش ریخته و بذارید جوش بیاد , وقتی آب جوش اومد , ریشه سنبل الطیب و گل گاو زبان رو داخل آب جوش انداخته و زیر اجاق رو خاموش کرده و روی ظرف , یک پیش دستی بذارید تا دم بکشه . بهتره از قوری بزرگ استفاده بشه که ساده تر هست . ده دقیقه بعد به سراغ جوشانده برید و اونو با چایی صاف کن , صاف کنید . حالا به هر لیوان , عسل اضافه و مخلوط کنید . در آخر توی هر فنجان به اندازه یک قاشق مربا خوری آب لیمو ترش تازه بریزید و برای مهمان ها بیارید .

**نکته : این جوشانده به رنگ سیاه پر کلاغی هست . زمانیکه با آب لیمو ترکیب میشه , به رنگ قرمز شرابی و بسیار خوش رنگ در میاد . کسانیکه لیمو در اختیار ندارن میتونن در زمان دم کشیدن جوشانده , یک عدد لیمو عمانی که چند سوراخ در اون ایجاد کردن , بندازن که این معجون رو خوش طعم و زرشکی رنگ میکنه . سنبل الطیب و گل گاو زبان هر دو مقوی قلب و آرام بخش هستن . عسل طبیعی مقوی بدن و حاوی آنتی بیوتیک طبیعی و ضد اسپاسم و گلودرد هست . لیمو ترش تازه سرشار از ویتامین سی و ضد عفونی کننده قوی مخاط به و تقویت کننده معده و رقیق کننده خون و آنتی اکسیدان به شمار میاد . با همه اینها آیا فکر میکنید یک فنجان گل گاو زبان بیشتر مفید هست یا یک لیوان نوشابه یا نوشیدنی های مصنوعی قندی مثل شربت های فوری ؟

هیچ نظری موجود نیست: