شنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۸۹

اصول آبیاری گیاهان آپارتمانی

شاید فکر کنید پیش و پا افتاده تر از آب دادن به گلدون و باغچه کاری هم هست که آدم بخواد در موردش چیزی بدونه یا یاد بگیره ؟ ولی باید بدونین هست و میتونم به جرات بگم که 99% افراد بلد نیستن چطور به گیاهانشون آب بدن و با آب دادن اشتباه گیاهانشون رو از شادابی می اندازن و حتا نابود میکنن !

آب دادن به گیاهان هم روش های خاص خودش رو داره . مثلن دمای آب یکی از مهمترین بخش های آبیاری گیاهان در منزل هست . همه تصورشون بر اینه که هر چقدر آب خنک تر باشه , برای گیاه بهتره . مخصوصن تابستون ها , دیدم خیلی ها شیر آب رو باز میذارن تا آب حسابی خنک بشه و بعد آبپاش رو از آب خنک پر میکنن و پای گیاه بیچاره میریزن به هوای اینکه گیاه از خنکی آب لذت میبره و شاداب میشه ! باید بگم که برعکس تصور عموم , آبی که به گیاهان داده میشه باید حتمن ولرم باشه مخصوصن گیاهانی که در بالکن و یا در معرض نور آفتاب قرار دارن حتمن باید بهشون آب گرم داده بشه و یا وقتی در زمستان به گیاهان میخوان آب بدن باید از آب ولرم استفاده کنن . دلیلش این هست که گلدان و خاک و خود گیاه و مخصوصن ریشه ها , بر اثر گرما و تابش آفتاب گرم میشن و وقتی آب سرد به اونها میدیم , یک شوک بدی رو تجربه میکنن و به مرور زمان شادابی خودشون رو از دست میدن و جالبه بدونین که بیشتر گیاهان از آب گرم لذت میبرن و شاداب تر میشن ! پس از همین امروز با خوندن این مطلب , به گیاهانتون آب گرم یا آب ولرم بدین و به مرور تاثیر شگرفت اون رو در شادابی گیاهانتون متوجه بشین !

نکته بعد در مورد افشان کردن آب روی برگ های گیاهان هست . باید بگم که افشان کردن آب روی برگ خیلی از گیاهان آپارتمانی باعث شادابی اونها میشه ولی نکته خیلی مهم اینه که باید آب داخل مخزن افشانه گرم باشه و دیگه اینکه جوشیده باشه . چون اگه آب جوشیده و خالص نباشه یا در واقع جرم آب از بین نرفته باشه باعث ایجاد لکه روی برگ های گیاهان میشه و برگ ها رو زشت و کثیف میکنه  . خود آب گرم هم باعث شادابی گیاه میشه . پس در موقع افشانه کردن آب روی برگ گیاهان حتمن به این نکته توجه کنید و البته به نوع گیاه هم توجه داشته باشین چون بعضی از گیاهان وقتی بهشون آب افشانه بشه , از بین میرن مثل بنفشه آفریقایی و یا بیشتر انواع کاکتوس ها !

مورد بعدی در مورد مقدار آب دادن گیاهان هست . تقریبن بیشتر گیاهانی که ما در منزل نگهداری میکنیم گیاهان مناطق گرمسیری هستن . این گیاهان به آب بیشتری نیاز دارن ولی نیاز داشتن به آب بیشتر به معنی غرق کردن گلدان از آب نیست بلکه معنی اون مرطوب نگه داشتن خاک هست ! یعنی باید به حدی به گیاه آب بدیم که خاک گلدان خیس بشه و اگر هم آب اضافی اومد , سریع از زیر گلدان خارج بشه و در داخل گلدان باقی نمونه تا موجب پوسیدگی و پژمردگی و یا زرد شدن و ریزش برگ گیاهانمون نشه ! معمولن برای گیاهان آپارتمانی با کمک گرفتن از انگشت دست , به اندازه یک بند انگشت از خاک سطح گلدان رو کنار میزنیم و اگر به عمق یک بند انگشت خاک خشک بود , اقدام به آبیاری میکنیم در غیر این صورت از دادن آب خودداری میکنیم ! البته این نوع آبیاری برای تمام گیاهان عمومیت نداره مثلن گیاهانی مثلن نخل مرداب هر چقدر هم بهشون آب بدیم بازم کم دادیم و باید غرق در آب باشن و یا کاکتوس ها و یا گیاهان برگ گوشتی , باید خیلی کم بهشون آب داده بشه !

در مورد زمان آب دادن برای گیاهانی که در خارج از منزل نگهداری میشن , بهترین زمان اول صبح و یا عصر هنگام , وقتی هست که خورشید کم کم در حال غروب هست و همه جا سایه شده و تابش خورشید نداریم و از گرمای هوا کمی کاسته شده و یا با آغاز صبح کم کم هوا رو به گرمی میره . آبیاری در وسط روز و یا ظهر , باعث ایجاد شوک به گیاه میشه در اثر گرمی و سردی و همینطور رطوبت زیادی رو در خاک نگه نمیداره . چون تابش خورشید مستقیم و زیاد هست و سطح خاک سریع خشک میشه و گیاه نمیتونه به مقدار مورد نیاز آب دریافت کنه . ولی زمانیکه در اول صبح و یا عصر هنگام به گیاه آب میدیم , چون گرمای هوا فروکش کرده و زمان زیادی باقی هست برای گرم شدن دوباره هوا , گیاه میتونه به مقدار مورد نیاز آب رو توسط ریشه ها دریافت و ذخیره کنه و سیراب بشه . ولی چنین قانونی برای گیاهان آپارتمانی وجود نداره و هر زمان میشه به اونها آب داد اما مرتب و منظم .

نکته دیگه اینکه آب دادن به گیاهان باید با نظم همراه باشه و منظم صورت بگیره . اینطور نباشه که دو روز آب بدیم و یک هفته آب ندیم و یکباره برای جبران یک هفته آب ندادن , یک پارچ آب توی گلدان خالی کنیم . نامنظم آب دادن به گیاه باعث از بین رفتن گیاه میشه !

و نکته آخر اینکه در مورد نیازهای آبی گیاهان خودتون از فروشندگان معتبر حتمن سوال کنید چون بعضی از گیاهان نیاز به آب قلیایی یا آب معمولی و بعضی نیاز به آب تصفیه شده و کمی اسیدی و حتا آب خالص مثل آب باران دارن که با موادی خاص و یا جوشاندن آب میشه تا حدی این نیازها رو برطرف کرد !

۲ نظر:

donyayeyekzan گفت...

سلام خیلی خیلی از راهنمائیتون متشکرم خیلی مفید بود .
حالا ممکنه منو در یک مورد راهنمائی کنید ؟: فکر میکنم به گلدانمهام زیادی آب دادم چون تمام گلما شروع به ریختن کردند و برگها در عین اینکه نرمند ولی زرد شدند حالا اگه جند روزی بهشون آب ندم تا رطوبت اضافی از خاکشون گرفته بشده مفید واقع میشه یا نه ؟ ممنون میشم کمکم کنید .
ضمنا بسیار خوشحال میشم با من لینک باشید.

No One گفت...

سلام و ممنون . راستش وقتی گیاه به این حد میرسه فقط میشه امیدوار بود که با آب ندادن بشه نجاتش داد و از این که هست وضع رو بدتر نکرد ! بعد هم نوع گیاه فرق میکنه و باید دید که چه گیاهی هست . بعضی گیاهان وقتی آب زیاد بهشون داده میشه دچار پوسیدگی ریشه و یا ساقه میشن و از زیر خاک دچار قارچ میشن و زمانی آدم متوجه میشه که دیگه نمیشه کاری کرد . یا بعضی گیاه ها وقتی به این بلا مبتلا میشن باید سریع ازشون یک قلمه تهیه کرد تا اگر گیاه مادر از بین رفت قلمه باقی بمونه . و خلاصه به نوع گیاه بستگی داره ! فعلن تنها کار ممکن همینه و باید صبر کرد دید چطور میشه ... بعد که خاک خشک شد البته نه اونقدر که گیاه دچار تشنگی بشه , کم کم بهش آب بدین و خاک رو فقط مرطوب نگه دارین نه اینکه خاک گل بشه .
در مورد لینک هم من نمیدونم چطور باید لینک بدم :( بلد نیستم