جمعه، خرداد ۲۱، ۱۳۸۹

سالاد ماکارونی


سالاد ماکارونی یکی از غذاهای خوشمزه ست که میشه در مناسبت های ویژه مثل جشن تولد , مراسم نامزدی و مهمونی های خانوادگی , در کنار غذاهای آماده دیگه قرار داد که هم شکم پر کن هست و هم خیلی خوشمزه و هم از نظر سفره آرایی زیباست . این غذا هم مثل سالاد الویه جزو غذاهای سرد و مکمل به حساب میاد . از نظر تنوع مواد غذایی و ویتامین ها بخاطر استفاده بیشتر از سبزیجات , میشه گفت جزو غذاهای مفید و مقوی و کامل شمرده میشه .
مواد لازم :

- ماکارونی پیچ یا شکل دار , ترجیحن نوع رنگی : یک بسته یا به دلخواه .
- خیارشور ریز خرد کرده : یک فنجان یا در صورت تمایل , بیشتر !
- پیاز کوچک ریز خرد کرده : یک عدد یا پیازچه 3 تا 4 عدد .
- زیتون ریز خرد کرده : یک استکان .
- جعفری ریز خرد کرده : یک قاشق غذاخوری
- هویج : دو عدد بزرگ .
- سیب زمینی : یک عدد درشت .
- فلفل دلمه ای : یک عدد .
* سوسیس یا کالباس یا تن ماهی : در صورت تمایل , به مقدار دلخواه .
- نخود فرنگی : یک فنجان .
- کنسرو ذرت : یک فنجان .

مواد لازم برای تهیه سُس سالاد :

- ماست سفت یا ماست کیسه ای یا ماست یونانی : یک لیوان .
- سس مایونز کم چرب : یک لیوان .
- نمک , پودر نعنا خشک , پودر آویشن , فلفل سیاه , سرکه قرمز و آبلیمو تازه : به مقدار دلخواه .
طرز تهیه :

ابتدا سیب زمینی رو پوست کنده و از وسط به دو نیم کرده و به همراه نخود فرنگی و هویج در آب و کمی نمک میپزیم . علت اینکه سیب زمینی رو پوست کنده و بعد میپزیم برای این هست که هم خیلی خوشمزه تر میشه و دوم اینکه نشاسته ش رو کم میکنه و کمتر چاق کننده ست . دقت کنید هویج ها رو قبل از پختن پوست بکنید چون وقتی پخته میشن پوستشون سیاه رنگ میشه و توی سالاد بد منظره میشن .

سایر مواد رو خرد میکنیم و به ظرف بزرگی اضافه میکنیم . مثل پیاز یا پیازچه , زیتون , خیارشور , فلفل دلمه ای و کالباس . توجه کنید اگر از سوسیس استفاده میکنید سوسیس ها رو حتمن پنج دقیقه در آب جوش بپزین و یا برای پخت سوسیس اگر دستگاه ماکروفر دارید , اونها رو داخل ماکرو به مدت دو دقیقه بپزید و بعد خرد کرده و به سایر مواد اضافه کنید و یا قابلمه ای رو آب کرده و جوش بیارید و سوسیس ها رو به مدت 5 دقیقه در آب بپزید و بعد از سرد شدن خرد کرده اضافه کنید . هر چند من هیچ وقت از سوسیس یا کالباس استفاده نمیکنم و بجای اونها از فیله مرغ پخته شده و یا تن ماهی استفاده میکنم ! فیله ها رو خرد کرده و توی کره با حرارت متوسط تفت میدین و بعد از طلایی شدن , دو قاشق غذا خوری سویا سس اضافه و دوباره تفت میدیم و بعد از سرد شدن به مواد اضافه میکنیم .
توجه داشته باشید مقدار مواد برای 4 نفر هست و اگر مقدار بیشتری مایل هستید درست کنید , میتونید مواد رو بیشتر کنید . کلن محدودیت در مقدار مواد وجود نداره . اگر از هر کدوم این مواد بیشتر خوشتون میاد میتونید مقدارش رو بیشتر کنید ولی کلن اصل بر این هست که تمام مواد به مقدار متناسب باشن به همین دلیل من مقدار کالباس رو ننوشتم چون بعضی ها بیشتر دوست دارن و بعضی کمتر و بعضی هم اصلن دوست ندارن ! بهتر هم هست که از کالباس ژامبون فرانسوی دودی یا سوسیس دودی استفاده کنید که طعم بهتری به سالاد میده .
در این فاصله به سراغ ماکارونی ها برید و اونها رو مثل درست کردن ماکارونی , آبکش کنید . یعنی قابلمه رو آب کرده بذارین جوش بیاد و سپس کمی نمک و یک قاشق غذاخوری روغن مایع به آب جوش اضافه کرده و ماکارونی ها رو به قابلمه اضافه کنید . وقتی ماکارونی ها نرم شدن , اونها رو آبکش کرده و بذارید سرد بشن و آبشون کاملن بره و سپس به سایر مواد اضافه کنید . ریختن روغن مایع باعث میشه ماکارونی ها وقتی آبشون رفت به هم نچسبن ! دقت کنید مقدار نمک ماکارونی ها اندازه باشه .
بعد از پختن سیب زمینی ها و هویج و نخود فرنگی , هویج و سیب زمینی رو بعد از سرد شدن , حبه ای خرد کرده به سایر مواد اضافه میکنیم . در ظرفی جداگانه ماست و سس مایونز رو به همراه فلفل و دو قاشق غذا خوری سرکه و آب لیمو و ادویه جات دلخواهمون مخلوط میکنیم . مواد رو مخلوط و به محتویات سالاد اضافه کرده و خوب هم میزنیم . چون مواد ما بیشترشون با نمک پخته شدن , میتونین کمی از سالاد رو بچشین , در صورتیکه کم نمک بود حالا میتونین کمی نمک به سس اضافه کنید . مقدار سس مایونز و ماست رو به نسبت کم و زیاد بودن موادتون تنظیم کنید .

** نکات مهم : میتونید بجای سوسیس و کالباس , از تن ماهی هم استفاده کنید که اون هم خیلی خوشمزه میشه ! در اینصورت بهتره بجای سرکه از یک عدد لیموی تازه آب گرفته استفاده کنید و همچنین روغن یا آب کنسرو تن ماهی رو کاملن بگیرین و آبکش کرده و بعد به سایر مواد اضافه کنید چون بعضی از تن ماهی ها در روغن و بعضی در آب نمک کنسرو میشن . حتا میتونید از قطعات پخته شده یا سرخ شده فیله مرغ هم استفاده کنید که اونهم خیلی خوشمزه میشه و پیشنهاد من اینه که تا جایی که ممکنه از سوسیس و کالباس استفاده نشه چون سالم تر هست . در صورت  استفاده از مرغ , کمی پودر سیر هم به مواد اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری به غذای شما بده !

۱ نظر:

مطبخ رویا گفت...

سلام دوست عزیزم ...شیواخانوم ...چه وبلاگ پر محتوایی دارید .....من که لذت بردم و شما را لینک می کنم .