شنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۲

خورش فسنجان

یکی از خورش های محلی ایران , خورش فسنجون هست که در قسمت های مختلف ایران اونو به شکل های جور واجوری درست میکنن . یکی با گوشت یکی با مرغ یکی با اُردک یکی با گوشت چرخ کرده یکی با بوقلمون یکی ترش یکی شیرین یکی با شکلات یکی با بـــه و خلاصه هر کس به سلیقه خودش این خورش رو درست میکنه . در زیر آموزش درست کردن خورش فسنجون به روشی متفاوت و بسیار ساده رو میدم که هر کسی میتونه اونو درست کنه و از خوردنش لذت ببره . طعم این فسنجون برعکس دستور عجیب و غریبش , فراموش نشدنیه و دلیل نداره حتمن ما به روش های سنتی عمل کنیم ! یکبار امتحان کنین و باور کنید که شما هم میتونین این خورش رو درست کنین و حتمن نباید پیر این کار بود :

مواد لازم :

- مرغ : به دلخواه .
- مغز گردو و مغز آجیل از هر نوع : 400 گرم .
- رب انار : یک شیشه .
- هویج : یک عدد بزرگ .
- سیب یک عدد .
- شکر : به دلخواه .
- پیاز : یک عدد متوسط .
* کدو حلوایی : دویست گرم .

روش تهیه :

ابتدا توی قابلمه ای که قراره خورش رو درست کنیم , مقدار کمی روغن ریخته و با شعله متوسط , وقتی روغن خوب داغ شد تکه های مرغ رو توی روغن میندازیم و درشو میذاریم تا سرخ بشه . یک طرف مرغ ها که سرخ شد , قابلمه رو از روی گاز بر میداریم و کناری میذاریم تا کمی حرارتش کم بشه و روغنش نپاشه و بعد در قابلمه رو باز کرده و مرغ ها رو پشت و رو میکنیم و دوباره میذاریم تا طرف دیگه اونها هم سرخ بشه . وقتی مرغ ها سرخ شدن , اونها رو از توی قابلمه در میاریم و کناری میذاریم . پیازی رو که ریز خرد کردیم توی قابلمه میریزیم و تفت میدیم .
در فاصله سرخ کردن مرغ ها و پیازداغ , یک عدد هویج و یک عدد سیب رو که پوست کنده و تخم های وسطش رو در آوردیم با یک لیوان آب میذاریم بپزه تا خوب نرم بشه . وقتی که سیب و هویج پخته شدن , اونها رو با قاشق یا گوشت کوب له میکنیم .
** نکته !! شما میتونین از کدو حلوایی هم برای اینکار استفاده کنید , کدو رو پوست کنده و سپس با مقدار کمی آب بپزین تا نرم بشه و بعد پوره کرده و اضافه کنید !

در این فاصله به سراغ مغز گردو میریم . دقت کنید که برای فسنجون نیاز نیست که یکی دو کیلو مغز گردو بخرین و یا از مغز گردوی درسته استفاده کنین . البته اگر قرار باشه برای ده نفر بپزین ؛ مهم نیست ولی برای چهار نفر , این مقدار گردو کافیه . میتونین از گردوهای خرد و ریز و نامرغوب که ارزونتر هم هستن استفاده کنید ! همینطور از مغز هر آجیلی که توی خونه دارین و بخصوص آجیل های کهنه باقی مونده از نوروز که توی فریزر گذاشتین همراه با گردو استفاده کنین . بخصوص ترکیب بادام زمینی و فندق ؛ با گردو خیلی عالی میشه . تمام مغزها رو میریزیم توی میکسر یا فود پروسسور و حسابی پودر میکنیم . اگه ذستگاهش رو ندارین , با یک رنده ریز با دست بشینین دو ساعت همه رو رنده ریز کنین .

وقتی که پیاز داغمون آماده شد , کمی زرد چوبه میزنیم و سپس همه مغزها و پوره هویج و سیب یا کدو حلوایی رو داخلش خالی میکنیم و فقط یکی دقیقه تفت میدیم .

حالا مقدار متناسب با مواد خورشمون آب جوش داخل قابلمه میریزیم . آب نباید خیلی باشه . بهتره که برای 8 تکه مرغ فقط یک لیتر آب بریزین . یا یک سوم قابلمه . بعدن اگر آب کم شد میتونین اضافه کنین . در قابلمه رو میذاریم تا مخلوط گردو و آب کمی بجوشه و کمی روغن بندازه و شعله رو کم میکنیم . حدود یک ربع یا بیست دقیقه . زمانی که گردوها روغن انداختن , موقع اضافه کردن رب انار و شکر هست . توجه کنید بعضی ها هستن که دوست دارن فسنجونشون ترش بشه و بعضی ها شیرین و بعضی ها هم ملس یا ترش و شیرین . متناسب با سلیقه خودتون میتونین از رب انار مناسب استفاده کنید . رب انار ترش داریم و شیرین . اما اگر در خارج از کشور هستین , رب های یک و یک یا رب انارهای معمولی زیاد ترش نیستن و اگر میخواهین ترش بشه , کمی جوهر لیمو اضافه کنید و اگر ترش و شیرین میخواهین باشه , شکر اضافه کنید . پس از اضافه کردن شکر و رب انار , دوباره میذاریم یک ربع تا ده دقیقه مایع فسنجون بجوشه و سپس پس از چشیدن نمک و ترشی , زمانیکه تشخیص دادیم طعم و مزه ش خوبه , قطعات مرغ رو که از پیش سرخ کردیم اضافه میکنیم . به این دلیل از اول مرغ ها رو اضافه نمیکنیم چون مرغ خیلی زود میپزه و له میشه بخصوص در خارج از کشور و بیشتر از نیم ساعت به پخت احتیاج نداره چون سرخ هم شده و کمی گوشتش نیم پز هست ! خیلی ها هستن که همه مواد رو با هم از همون اول میریزن توی قابلمه . اینطوری خوب نیست و مرغ له میشه و خیلی ناجور در میاد . بنابراین وقتی که مایع فسنجون قوام اومد تا حدی , مرغ ها رو اضافه میکنیم و نیم ساعتی میذاریم بپزه و بعد سرو میکنیم . آب این خورش نباید خیلی زیاد باشه و رقیق بودنش باید در حد ماست باشه . اضافه کردن کدو حلوایی پخته یا سیب و هویج هم برای غلیظ کردن این خورش هست و صرفه جویی در مصرف گردو که در همه جای دنیا قیمت بالایی داره , ضمن اینکه هیچ تاثیری در طعم و مزه فسنجون نمیذاره .


این خورش خوشمزه رو میتونین به همراه تُرب سفید یا تربچه و یا پیاز خام سرو کنید . این خورش بر خلاف تصور عموم که فکر میکنن برای سلامتی مضره به خاطر روغنی بودنش , خیلی مفیده برای کسانی که چربی خون دارن و باعث کاهش کلسترول بد خون میشه به دلیل داشتن گردو و روغن گردو و بسیار مقوی و سالم هست و شاید بشه گفت یکی از خورش های ایرانیه که ویتامین بالایی داره !


هیچ نظری موجود نیست: