شنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۲

اصول مسواک زدن

یکی از نکات بهداشت شخصی , مسواک زدنه . و این مسواک زدن چون تاثیر زیادی روی سلامت دندان ها میذاره ؛ و داشتن دندان به معنی خوب خوردن و تنها عشق و حالیه که انسان دلش بهش خوشه ، به قدری واجبه که حتا بهتره آدم قطع نخاع باشه ولی دندون سالم توی دهنش داشته باشه و بتونه خوب بخوره ! متاسفانه در ایران خیلی ها هستن که به مسواک زدن اهمیتی نمیدن و تنها زمانی که دندان درد میگیرن , پول های هنگفتی پرداخت میکنن برای درست کردن دندان هاشون و بعد هم دوباره رهاش میکنن و تا .... وقتی که دوباره درد بگیره و یه روز چشم باز میکنن و میبینن که تو دهنشون هیچی دندون نیست . در واقع این آدم ها نادان هستن ! برای اینکه با رعایت چند نکته ساده و وقت گذاشتن روزانه فقط دو دقیقه , گاهی به اندازه حقوق یکسالشون رو برای درست کردن دندان هاشون هزینه میکنن . در زیر چند روش ساده برای مسواک زدن فوری رو آموزش میدم :


_ آب معمولی : بعد از خوردن و نوشیدن هر ماده خوراکی و نوشیدنی , دهنتون رو دو بار با آب بشورین ! همین کار ساده باعث میشه تا 50% پوسیدگی دندان ها کاهش پیدا کنه ! جرم و لزجی و محتوایات مایع و خمیر ترکیب شده خوراک با بزاق , در روی دندان ها باقی میمونه و همین ها باعث رشد باکتری ها و ایجاد پوسیدگی دندان میشه .

_ جوش شیرین و نمک : جوش شیرین یک ماده خنثی کننده اسید و یک ماده تمیز کننده ست . زمانیکه به مسافرت میرین یا جایی هستین که به خمیر دندان دسترسی ندارین , از ترکیب این دو ماده استفاده کنین . جوش شیرین حتا توی بقالی ها هم به فروش میرسه و در خارج از کشور در همه سوپرمارکت ها به نام بی کربنات سدیم , وجود داره !

_ محلول های شستشوی دهان : محلول های شستشو و ضد عفونی کننده دهان هم بطور موقتی و از روی اجبار و در مواقعی که مسواک همراهتون نیست , خیلی خوب هستن و تنها خاصیتشون اینه که تا چند ساعت دهان شما رو از هر چی باکتری هست , پاک میکنن به خاطر داشتن الکل و منتول و ... ! ولی نباید جایگزین مسواک و نخ دندان بشن چون همچنان باقیمانده مواد خوراکی بین دندان ها باقی هست !!!

استفاده از بعضی خوراکی ها هم از روی ناچاری برای مسواک زدن مناسبه . مثل استفاده از سبزیجات سفت مانند هویج یا جویدن آدامس یا خوردن یک بلال کبابی .. همه اینها دندان های شما رو بطور موقت پاک میکنن . از سیب هم اسم برده شده بعنوان یک مسواک طبیعی ولی نکته اینجاست که سیب دارای قند هست و قند عامل اصلی پوسیدگی !!

در کل اگر روزی سه بار مسواک نمیزنین ؛ یکبار رو حتمن بزنین و اون هم پیش از خواب که مهمترین بخش مسواک زدن هست . چون زمانیکه شما شب میخوابین و صبح بلند میشین , دهن شما بسته ست و هر چی لای دندون ها باشه , شروع به تخمیر میشه و تخمیر یعنی باکتری و باکتری هم یعنی پوسیدگی ! اما در طول روز چون دهن ما دائم می جبنه و آب می نوشیم و غذا میخوریم و ... کمتر پوسیدگی ایجاد میکنه ولی در شب بالاترین مقدار آسیب ایجاد میشه . کمترین کار ممکن اینه که هر شب ابتدا نخ بندازین و بعد مسواک بزنین :

_ هرگز از مسواک های متوسط یا سخت استفاده نکنید مگر با تجویز و مشورت با دندان پزشک خودتون .

_ بین مسواک برقی با مسواک معمولی هیچ فرقی نیست بجز مساله تنبلی ! بنابراین شما بزنین , حالا با هر کدوم که دلتون میخواد تنها دقت کنید برس مسواک برقی هم از نوع نرم باشه !

_ همیشه از مسواک نرم یا Soft استفاده کنید . برعکس باور مردم , مسواک های نرم قدرت پاک کنندگی و سایش بیشتری دارن تا مسواک های سخت و در ضمن به مینای دندان هم آسیب نمیرسونن .

_ مسواک باید کوچک و قابل مانور در دهان باشه . بخصوص برای کودکان . مسواک بزرگسالان نباید بزرگتر از سه تا سه و نیم سانتیمتر باشه مگر دهان خیلی گشادی داشته باشین !

_ خمیر دندان های مناسب با دندان خودتون انتخاب کنید . خمیردندان های متنوع برای قرطی بازی درست نشدن ! کسانی که دندان هاشون به سردی و گرمی حساس هست , با مشورت کردن با پزشکشون از خمیردندان های سنسوداین sensodyne استفاده بکنن . این خمیردندان ها حساسیت دندان ها رو از بین میبرن ولی متوجه این نکته باشین که همین عامل میتونه مانع از کشف پوسیدگی دندانی هم بشه پس :

_ هر شش ماه یکبار به دندان پزشک برای چک آپ مراجعه کنید !!

_ از خمیرداندان های سفید کننده هرگز استفاده نکنید . درسته زیبایی و سفیدی دندان خوبه , ولی سفیدی اونو با مسواک زدن و شستن دهان بعد از نوشیدن چای و قهوه و لبو و شکلات و استفاده از میوه و سبزیجات جویدنی به دست بیارین نه با کارهای آسیب رسانی مثل بلیچینگ ! برای یک پزشک خیلی خوشاینده که 500 هزار تومان از شما پول سفید کردن در ده دقیقه بگیره و به شما هم بگه هیچ آسیبی وارد نمیکنه به مینای دندان و درست هم میگه .. یکبار در عمرتون این کارو بکنین آسمون به زمین نمیاد , ولی عقل شما کجا رفته ؟

_ محلول های جرمگیر و ضد عفونی کننده دهان رو سعی کنید پس از مسواک با آب ترکیب کنید تا رقیق تر بشن و بعد استفاده کنید . بهتره در هفته دو تا سه بار هم بیشتر استفاده نشن .

_ از نخ دندان مناسب استفاده کنید و انواع نامرغوب رو به کار نبرین . کسانی که دندان هاشون فاصله کمی داره , از نخ های ساتین Satin یا نواری استفاده کنن بهتره . نخ دندان ها ضخامتشون فرق میکنه و خریدن نخ دندان مثل خریدن دوغ از بقالی نیست .

_ مسواک زدن مثل شستن کاشی های توالت نیست که برسی دست بگیرین و از هر جهت که دلتون خواست بکشین بهش با سرعت و شدت و بعد هم آفتابه بگیرین روش و تمام ! مسواک زدن باید ردیفی و از بالا به پایین باشه نه بصورت افقی و چپ به راست ! بجز رو و بیرون دندان ها پشت دندان ها رو هم باید مسواک بزنین و برای همینه که برُس مسواک باید کوچک باشه تا خوب توی دهان شما گردش کنه و جا بشه . بعضی ها هستن که مسواکشون اندازه برس موی سرشون هست و اونقدر هم زبر و خشنه که باهاش میتونن قابلمه هم سیم بکشن و برق بندازن !!

_ پس از خوردن هر ماده خوراکی ترش از سرکه و ترشی گرفته تا پرتقال و لیمو , تا نیم ساعت و بهتر که تا یکساعت چیز جویدنی نخورین و به محض خوردن اونها , سریع دهانتون رو با آب بشورین . وجود اسید در دهان باعث نرم شدن مینای دندان میشه و بر اثر خوردن خوراک های سخت , سطح مینا کم کم از بین میره و به مرور پوسیدگی ایجاد میشه .

_ هرگز نوشیدنی های سرد و گرم رو چه به تنهایی و چه با هم ننوشین . دهان انسان همیشه گرم هست و زمانیکه آب یخ میخورین , مثل اینه که روی یک چیز گرم , یک مایع سرد ریخته بشه . سنگ ها در طبیعت بر اثر همین پدیده سرد و گرم شدن ترک خورده و در نهایت خرد میشن . نوشیدن چای خیلی داغ هم همین بلا رو سر دندان ها میاره .. بیشتر افراد دندان های ترک خورده بصورت نهفته دارن و ازش بی خبرن و در سنین بالا با پوکی استخوان و یا جویدن مواد خوراکی سخت , بطور اتفاقی دچار شکستگی و لب پر شدن و حتا خرد شدن ناگهانی دندان میشن و علتش دقیقن همینه .

_ چیزهای سخت رو با دندان نشکنین . خیلی وسایل اختراع شده و حتا در دوران پارینه سنگی هم انسان ها از سنگ برای شکستن دانه ها استفاده میکردم ! کشیدن سوزن منگنه از کاغذ , لخت کردن سیم با دندان , شستن فندق و پسته و ... همه به شدت آسیب زننده هست !

_ خلال کردن دندان ها خیلی خوبه و خوبه پس از غذا خوردن انجام بشه . اما اینطور نباشه که مثل بعضی ها خلال دندان رو تا ته بین دندان ها فرو میکنن . فقط برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها و آهسته و اونهم با خلال دندان های چوبی که نرم هستن و مینای دندان رو خراش نمیدن . نه با سوزن و میخ و هر چیزی که دستمون میاد !

_ جویدن آدامس بدون قند هم در فاصله پس از خوردن غذا مفیده و هم دندان ها رو پاک میکنه و هم باعث ترشح بذاق و کمتر شدن پوسیدگی میشه . اما نه اینکه 24 ساعت آدامس دهنتون باشه . 5 تا ده دقیقه ...

_ بیشترین آسیب رو شیرینی جات به دندان ها میزنن . پس بهتره پس از خوردن شیرینی , حتمن دهنتون رو با آب بشورین .

_ رنگ روی برس مسواک ها برای قشنگی و شیکی اونها نیست و نشون دهنده مدت زمان استفاده از مسواکه . امروزه همه مسواک ها دو رنگ یا چند رنگ هستن . بجز مساله زیبایی , این رنگ نشون دهنده اینه که چه زمان باید مسواک رو دور انداخته و مسواک جدید بخرین . رنگ برس مسواکتون زمانی که تا نیمه سفید شد یا کمرنگ شد , موقع دور انداختن و خرید مسواک جدیده .

_ با دهان و دندانتون آشتی باشین و هر هفته یکبار با آینه همه دندان هاتون رو بررسی کنید . گاهی اوقات کشف لکه یا لب پریدگی یا ایجاد سوراخ روی دندان , به درمان سریع و کم خرج دندان شما کمک میکنه و این نکته رو بدونین که خیلی از پوسیدگی ها بدون درد هستن . ابتدا از داخل دندان میپوسه و گاهی یهو سوراخ میشه بدون اینکه شماب فهمین و یا دردی داشته باشین و چند ماه بعد با تخریب بیشتر تازه به مرحله درد برسه . به همین دلیل با معاینه بالینی توسط خودتون و کشف هر چیز غیر عادی و مراجعه به دندان پزشک از هزینه های زیاد و درد خودتون رو راحت کنید .

_ دلیل توصیه به مراجعه زودهنگام به دندان پزشک در مواقع سوراخ شدن یا پوسیدگی جزئی این هست که اگر پوسیدگی کم باشه , با ده دقیقه تراش و پر کردن ساده قضیه تموم میشه . ولی اگر پوسیدگی زیاد بشه و عمیق , عصب های شما درگیر میشه و دردناک . پزشک ابتدا باید عصب کشی کنه و بعد پر کردن و بعد روکش کردن و بعد خالی شدن جیب شما !

_ جرم گیری دندان با سفید کردن دندان فرق میکنه . بعضی اشخاص هستن که بذاقشون رسوب میذاره روی دندان هاشون و یا فاصله بین دندان هاشون کمه یا دندان هاشون روی هم قرار گرفتن و یا کج هستن . این افراد پشت دندانشون همیشه جرم تشکیل میشه و بصورت سنگ و رسوب در میاد که هم باعث ایجاد بو و هم باکتری و پوسیدگی دندان میشه . این افراد باید با مراجعه منظم به پزشک این جرم ها رو برطرف کنن و این نوع جرمگیری هیچ آسیبی به دندان های شما نمیزنه و ضامن سلامت دندان هاتون هم هست !

_ افرادی هستن که دندان عقل ندارن یا دندانشون تا نیمه در اومده . این افراد دارای دندان عقل نهفته هستن و اگر تا سن 22 سالگی صاحب این دندان ها نشدن , به پزشک مراجعه کرده و با عکس برداری , تشخیصش بدن و نسبت به بیرون آوردنشون اقدام کنن . چون در نیاوردن اونها باعث دردهای گاه به گاه , یا پوسیدگی و همینطور درد گوش و فک هم میتونه باشه . ضمن اینکه کشیدن اونها خیلی ساده و بدون هیچ دردی هست و هر چهارتای اونها رو در ده دقیقه کف دستتون میذارن .

_ نخ دندان 50% و مسواک 40% و محلول شستشو 10% سلامتی دندان های شما رو تضمین میکنن . نخ دندان تمام باقیمانده خوراکها رو از لای دندان ها بیرون میکشه و اینکار رو مسواک نمیتونه بکنه و همین قسمت ها هست که همیشه پوسیدگی بیشتری رو ایجاد میکنه . مسواک سطح دندان ها رو پاک میکنه و مواد باقی مونده رو پاک میکنه و محلول های شستشو هم باکتری های مضر موجود در دهانتون رو از بین میبرن و با ترکیب این سه تاست که سلامت دندان های شما تضمین میشه ! هر چند ما به دو تای اولی هم راضی هستیم ...

هیچ نظری موجود نیست: