سه‌شنبه، فروردین ۰۶، ۱۳۹۲

تزئین تخم مرغ های نوروز

رسم گذاشتن تخم مرغ رنگی سر سفره هفت سین رو نمیدونم ولی یکی از کارهای جالبی هست که پیش از نوروز میکنن و درست کردن اونها خیلی جالبه و بخصوص برای کودکان خیلی لذت بخش . اما استفاده از تخم مرغ واقعی رو برای این کارها من درست نمی دونم و به نوعی حروم کردم یک ماده خوراکی مقوی هست اونهم در زمانی که میلیونها انسان هستن که حتا یک لقمه نون برای خوردن ندارن و این کار درست نیست . در زیر آموزش تزئین کردن تخم مرغ به نوعی متفاوت میدم :


 وسایل لازم :

- تخم مرغ سفالی / سنگی / چوبی : به دلخواه .
- مُنجُق و پولک و اکلیل : به دلخواه .
- رنگ های آکرلیک کوچک : به دلخواه .
- قلموی کوچک .
- ظرف برای ترکیب آب و رنگ .
- چسب چوب نامرئی یا بی رنگ .


روش ساخت :

تخم مرغ های سفالی رو میتونین از همه جا تهیه کنین . در تهران از غرفه های پارک فرح و یا گلفروشی ها و یا جاهایی که وسائل شیرینی پزی و شمع سازی و ... میفروشن . حتا میتونین از تخم مرغ های سنگی یا چوبی هم استفاده کنین . اگر هیچ کدوم اینها رو در اختیار نداشتین , دست به دامن تخم مرغ های واقعی بیچاره بشین . تخم مرغ در خارج از کشور هم هست و فروشگاههای Pandora هم مدل های مقوایی و یونولیتی و چوبی اونها رو با قیمت خیلی ارزون میفروشه .

روش یک : اگر از تخم مرغ سفالی استفاده میکنین یکساعت پیش از کار , تخم مرغ ها رو توی یک ظرف آب قرار بدین تا رطوبت به خودشون بگیرن . اگر این کار رو نکنین , سفال خشک ؛ رنگ رو به خودش میکشه !

روش دوم : برای خالی کردن تخم مرغ از یک سرنگ 5 سی سی استفاده کنید . ته تخم مرغ رو با دقت با سوزن ته گرد سوراخ کرده و با سوزن سرنگ ؛ مایع تخم مرغ رو خالی کنید . یا بهترین کار اینه که تخم مرغ رو آب پز کنید اینطوری هم سفت و سنگین می شه و هم نمی شکنه .

- از رنگ آکرلیک استفاده میکنیم . رنگ آکرلیک پایه آب داره نه تینر و در ضمن وقتی خشک میشه حتا وایتکس هم بهش بزنین , نمیره و کاملن قابل شستشو هست و ضد آب . هر طیف رنگی که دلتون میخواد بخرین . به صورت رنگ های تیوپی و یا قوطی های کوچک هم به فروش میرسه . مقداری رنگ رو با چند قطره آب مخلوط کرده و با قلمو روی تخم مرغ بمالین . نباید خیلی رقیق بشه . مثل ماست باید باشه رقیقی رنگ تا پوشش خوبی بده . این رنگ به سرعت خشک میشه و هیچ بویی نداره ولی دقت کنید اگر روی لباستون بریزه به هیچ وجه پاک نمیشه !!

- از چسب چوب نامرئی استفاده میکنیم . دقت کنید ما دو جور چسب چوب داریم . هر دو هم سفید رنگ هستن اما نوع معمولی وقتی که خشک میشه سفید باقی میمونه اما نوع نامرئی وقتی که خشک میشه , شیشه ای میشه ! پس حتمن به فروشنده بگین چه نوعی میخواهین . همه ابزار و رنگ فروشی ها این چسب رو دارن ! از چسب های معمولی رازی و UHU استفاده نمیکنیم چون هم دوام خوبی ندارن و هم زود خشک میشن و قدرت مانور رو موقع کار میگیرن و همچنین بو دار هستن و ممکنه به خاطر داشتن تینر , رنگ رو بلند بکنن و در ضمن نامرئی هم نمیشن !!!

- پس از خشک شدن رنگ , مُنجق و پولک و هر چیز تزئینی که دوست دارین , بیارن کنار دستتون . قسمت هایی که میخواهین اینها رو بچسبونین با یک چوب کبریت , چسب بمالین و سپس وسائل تزئینی رو بچسبونین به قسمت های چسبی با دست یا با موچین یا پنس . یا اگر از اکلیل استفاده میکنین , چسب مالیده و سپس اکلیل رو بپاشین روی چسب . نگران نباشین اگر که چسب سفید هست و یا مُنجق ها کمی چسبی میشن . بعد از خشک شدن , سفیدی چسب از بین میره و شیشه ای میشه .

بجز اینها , شما فقط با یک مداد ساده و دو عدد تخم مرغ و فقط کمی ابتکار میتونین تخم مرغ های زیبایی درست کنید . با استفاده از گل سرهای کهنه و شکسته خودتون , دونه های مروارید , سنگ های رنگی , نگین های مصنوعی انگشتر و یا برچسب های چشم و لب و دهن و خیلی چیزهای دیگه میشه تخم مرغ رو به سادگی و زیبایی تمام تزئین کرد . سادگی همیشه زیبایی به همراه میاره ...


و تمام ... به همین سادگی میتونین کلی تخم مرغ های قشنگ درست کنید برای سفره هفت سین و یا برای عید پاک و بفروشین به مردم و پول خوبی در بیارین . من خودم اینها رو توی eBay برای فروش میذارم هر سال و پول خیلی خوبی ازشون در میاد .

هیچ نظری موجود نیست: