دوشنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۸۹

سیب زمینی سرخ کرده به روش تنوری

اونهایی که عاشق سیب زمینی سرخ کرده هستن , میتونن به روشی ساده و بهداشتی , سیب زمینی ها رو بصورت تنوری در داخل فر درست کنن که هم چربی نداره و هم خواص سیب زمینی حفظ میشه و هم اینکه طعم و مزه بسیار بهتری پیدا میکنه و سلامتی رو هم به خطر نمی اندازه مخصوصن برای بچه ها که عاشق سیب زمینی سرخ کرده هستن , با این روش میتونین به اونها سیب زمینی بدین ولی سیب زمینی ای که پر از ویتامین و خاصیت هست نه پر از چربی و روغن و اسیدهای چرب و ترانس بالا که برای کبد و پوست و رگ ها و قلب به شدت خطرناک هستن و باعث ایجاد سرطان میشن . حتا در کنار این سیب زمینی میتونین قطعات مرغ و یا ذرت تازه و دون شده هم قرار بدین که خیلی خوشمزه میشه :

مواد لازم :


- سیب زمینی درشت : به تعداد مورد نیاز / 2 عدد .
- روغن مایع : یک قاشق غذا خوری / زیتون – آفتابگردان – سویا – ذرت ...
- نمک : یک قاشق مربا خوری سر صاف یا به دلخواه .
- فلفل سیاه : نصف قاشق مربا خوری .
- ادویه کاری : نصف قاشق چایخوری .
- پودر سیر : یک سوم قاشق چای خوری .
* پودر پیاز : نصف قاشق چایخوری و یا استفاده از پیاز تازه رنده شده !
- زردچوبه : یک سوم قاشق چایخوری .
- پودر ریحان یا سبزیجات معطر مورد علاقه : به دلخواه .
- سویا سُس : یک قاشق غذا خوری به دلخواه .

طرز تهیه :

تمام مواد بالا رو بجز سبزیجات خشک , رو در یک کاسه گود ریخته و خوب مخلوط میکنیم . سپس سیب زمینی ها رو پوست کنده و به قطعات مربع شکل درشت به درشتی گردو خرد میکنیم و داخل ادویه ها و روغن میریزیم و با قاشق خوب مخلوط میکنیم طوریکه همه جای سیب زمینی ها به این مواد آغشته بشه . واضحه که اگر تعداد سیب زمینی هاتون بیشتر بود , مقدار ادویه ها و مواد رو هم باید بیشتر کنین و بعد بلافاصله در سینی فر ریخته و در فر قرار میدیم . اگر سیب زمینی در این مخلوط باقی بمونه بخاطر وجود نمک , آب میندازه و مزه خوبی نمیگیره !

** نکته : میتونین از سیر و پیازه میکس شده یا درشت خرد شده و حتا آب اونها هم برای مزه دار کردن سیب زمینی استفاده کنین به این صورت که پیازها رو درشت خرد کرده و مقداری بهشون نمک میزنیم و با دست چنگ میزنیم تا خوب آب بندازن و بعد سیب زمینی ها رو به مدت پنج دقیقه در آب پیاز می خیسونیم .
همینطور هر ادویه ای که دوست دارین میتونین بکار ببرین ! حتا کمی سرکه بجای آب پیاز برای ترش کردن سیب زمینی هم میتونین استفاده کنین و همینطور اگر برای غذاهاتون میخواهین سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنین , فقط روغن و نمک به سیب زمینی ها بزنین و بعد توی فر بذارین و باقی مواد رو حذف کنین . در واقع این یک دستور دلبخواهی هست و هر ادویه و یا موادی که فکر میکنین دوست دارین یا طعم و مزه خوبی داره میتونین به سیب زمینی ها بزنین . مثلن میتونین بجای فلفل سیاه از فلفل قرمز استفاده کنین  اگر که عاشق غذاهای تند هستین و یا زردچوبه که برای خوش رنگ کردن بکار میره رو حذف کنید و یا اگر از طعم کبابی خوشتون میاد از سویا سس دارک استفاده کنین و یا اگه از طعم زیتون بیشتر لذت میبرین , از روغن زیتون بودار استفاده کنین بجای روغن آفتابگردان و یا میتونین از یکماه قبل یک حبه سیر توی روغنی که مخصوص این کار میخواهین استفاده کنین بندازین تا روغن , بو و طعم مطبوع سیر رو به خودش بگیره و نیازی به سیر تازه و یا پودر سیر هم نباشه . کلن همه چیز این غذا دست خود شماست . حتا میتونین در آخر پخت پنج دقیقه به بیرون آوردن سیب زمینی ها ؛ روی اونها پنیر پیتزا یا مازرلا یا گودا بپاشین و بعد سرو کنین . 

برای قرار دادن در فر از چند روش میتونین استفاده کنین . سینی فر رو برداشته و یک ورق آلومینیومی کف اون پهن کنید و سیب زمینی ها رو روی اون بریزید و پخش کنید . البته خیلی بهتر هست که از سینی پیتزا از جنس تفلون استفاده کنین که نه نیاز به فویل داشته باشه و نه شستن ش سخت باشه  . دمای فر رو روی 200 درجه سانتیگراد گذاشته و سینی فر رو در طبقه وسط فر قرار میدیم . بعد از 20 دقیقه , دمای فر رو به 160 درجه کاهش میدیم تا سیب زمینی ها نرم و مغز پخت بشن . اگه سیب زمینی برشته دوست دارین دما رو پایین نیارین ! اگر دما رو کاهش ندیم سیب زمینی ها خشک میشن و همینطور دور اونها برشته و سوخته میشه و به دهن بچه ها آسیب میرسونه ! ولی اگه برای پخت غذاهایی مثل خورشت قیمه استفاده میکنین که بهتر هست سیب زمینی کمی برشته تر باشه , هم برش هاتون رو باریک تر بزنین و هم دما رو کم نکنین و البته مراقبش باشین تا زیادی برشته نشه ! بعد از پخته شدن سیب زمینی ها اونها رو از فر خارج کرده و در صورت تمایل روی اونها پودر سبزیجات مورد علاقه تون رو بپاشین و سرو کنید و یا میتونین از پنیر فیلافیلا استفاده کنین که این پنیر نیاز به دمای بالا در فر نداره .

این نوع سیب زمینی رو میشه خالی با سس گوجه فرنگی و یا سس مایونز و کمی سرکه قرمز سرو کرد و یا برای استفاده در خوراک های مختلف بجای سرخ کردن سیب زمینی , ازش استفاده نمود مثل گذاشتن کنار خوراک مرغ . اگه با پنیر و قطعات فیله مرغ یا ماهی استفاده بشه خودش یک غذای کامل به حساب میاد .

۳ نظر:

رها گفت...

وبلاگ‌تون فوق‌العاده‌ست. باید ازتون تشکر کنم به‌خاطر مطالب متنوع و عالی‌ای که می‌ذارید. تا بتونم این وبلاگ رو معرفی می‌کنم.

خُسن آقا گفت...

کجایی نیستی دیگه؟

mohamadali گفت...

کارت خیلی درسته واقعا مطالب خوبی داری مخصوصا قسمت باغبونی!