شنبه، تیر ۲۶، ۱۳۸۹

ماست و خیار

اینکه کسی به شما آموزش ماست و خیار رو بده مثل این میمونه که بهتون بگن بلدی آب بخوری ؟ ولی همین ماست و خیار ساده هم میتونه به روش های مختلفی درست بشه که در طعم اون تاثیر زیادی داره :

روش عمومی :

- خیار بدون تخم : دو عدد
- ماست : سه تا چهار لیوان
- پودر گل محمدی : نصف یک قاشق مربا خوری
- فلفل سیاه , پودر نعنا , ریحان , مرزه , ترخان : مجموع یک قاشق چای خوری
- نمک : به میزان دلخواه

روش های ابتکاری :

موادی که در بالا گفته شد برای همه اینها یکسان هست و تنها مواد زیر میتونه اضافه یا کم بشه :

- پیاز کوچک به اندازه فندق : یک عدد رنده شده
- شوید تازه ریز خرد شده , یک قاشق چای خوری
- پودر کاکوتی , قابل تهیه از عطاری ها
- پونه ریز خرد شده : نصف یک قاشق مربا خوری  
- تربچه ریز خرد شده : دو عدد
- بادمجان خام بدون تخم و پوست گرفته و رنده شده به اندازه یک خیار متوسط : یک عدد

تمام این مواد رو میتونین قاطی کنین با هم یا هر کدوم رو به تنهایی اضافه کنین و هر بار یک مزه جدید کشف کنین . مثلن بعضی ها خیار رو پوست میکنن و بعد ریز با کارد خرد میکنن ولی من از خیار قلمی استفاده میکنم و با پوست رنده درشت میکنم که اینو بیشتر دوست دارم ! و یا بادمجون خام پوست کنده رو وقتی به ماست و خیار اضافه میکنید یک طعم گس خیلی عالی بهش میده و فوق العاده با غذاهای گوشتی و یا خوراک های گوشتی بخصوص گوشت مرغ , خوشمزه میشه .

نکاتی در مورد ماست و خیار :

اگه خیار رو رنده میکنید برای ماست و خیار , بعد از رنده کردن خیار , آب اون رو کاملن بگیرین وگرنه ماست و خیار شما شل و آبکی میشه . میتونین بجای دور ریختن آب خیار , ازش بعنوان ماسک صورت ترکیب شده با شیر استفاده کنید . اگه برای مهمونی میخوایین ماست و خیار درست کنید , خیار رو جدا رنده و خرد کنید و زمانیکه ظرف محتوی ماست و خیار رو سر میز غذا میارین خیارها رو به ماست و ادویه جات اضافه کنید چون خیار در ماست آب می اندازه . نمک رو به هیچ عنوان به خیار و یا ماست از قبل اضافه نکنید چون نمک باعث آب انداختن خیار و شل شدن ماست میشه . بهتره همیشه یک تا دو ساعت قبل از مصرف ماست و خیار سبزیجات خشک رو در ماست ریخته و خوب مخلوط کنید و در یخچال قرار بدین تا طعم و عصاره سبزیجات در ماست پخش بشه و ماست و خیار لذیذتر بشه . به عبارتی سبزیجات خشک و ادویه جات در ماست خیس میخوره و طعم بهتری به ماست و خیار میده . اگه از بادمجان استفاده میکنید , اونو سریع و مستقیم در ماست رنده کنید چون بادمجان در ترکیب با هوا و زمانیکه اونو پوست میکنید اکسید یا سیاه میشه . بهتره بادمجان رو زیر شیر آب پوست بکنید تا سیاه نشه و فورن در ماست رنده کنید تا تیره نشه و سفید باقی بمونه . اگه از پودر گل محمدی استفاده میکنید مراقب باشید که چه نوعی رو میخرید . نوعی که متعلق به گل ناحیه شمال غرب ایران یعنی آذربایجان هست , دارای اثر ملین و نوعی که مربوط به گل های کاشان و نواحی مرکزی و جنوی هست , دارای اثر سفت کننده مزاح . بنابراین بسته به نوع مزاج خودتون میتونید از پودر گل محمدی در ماست و خیار استفاده کنید !

هیچ نظری موجود نیست: