جمعه، تیر ۱۸، ۱۳۸۹

زعفران آب کرده

زعفران این روزها قیمت زیادی پیدا کرده و حکم طلای سرخ رو داره . به همین دلیل میشه با روش هایی مثل آب کردن یا دم کردنش صرفه جویی کرد و از طرفی چون درست کردنش زمان میبره میشه اونو از قبل درست کردن و همیشه در دسترس داشت . یکی از این روش ها آب کردن زعفرات یا دم کردن زعفران هست که باعث میشه مصرف اون کمتر بشه در غذاها . برای اینکار ابتدا باید زعفران رو پودر کرد یا سایید . برای ساییدن زعفران از هاون های سنگی کوچک استفاده میکنن و همینطور مقداری شکر . به اندازه یک قاشق مربا خوری زعفران رو در هاون ریخته و نصف همون اندازه هم شکر بهش اضافه کنید . سپس دستتون رو روی هاون گذاشته و به آهستگی شروع به سائیدن زعفران و شکر کنید . علت ریختن شکر در زعفران اینه که شکر چون خشک و زبر هست باعث بهتر سائیده شدن زعفران میشه و زعفران چون معمولن کمی رطوبت در خودش داره به تنهایی سائیده نمیشه و پودر نمیشه . کسانیکه در مناطق شمالی و یا جنوبی ایران و یا در کشورهایی زندگی میکنن که هوا مرطوب و شرجی هست , با این مشکل مواجه هستن که زعفران اونها نرم هست و سائیده نمیشه . قبل از سائیدن بهتره که زعفران رو توی یک ماهیتابه خشک و تمیز به مدت یک دقیقه تفت بدن با گرمای متوسط ولی مراقب باشن که زعفران نسوزه و مرتب اونو به هم بزنن و یا در ماکروویو اونو گرما بدن . میتونین هر ده ثانیه به ده ثانیه بهش گرما بدین تا یک وقت نسوزه و بعد از ماکرو و یا ماهیتابه خارج کنید و چند دقیقه صبر کنید . بعد از یکی دو دقیقه زعفران از نرمی در میاد و خشک و شکننده میشه و حالا اونو پودر کنید .
بعد از پودر کردن زعفران , مقدار یک قاشق مربا خوری زعفران رو در ظرفی که بهتره یک لیوان باشه ریخته و نصف استکان آب جوش در حال قل خوردن رو روی اون بریزین و سپس روی سر لیوان یک نعلبکی بذارین و پنج دقیقه صبر کنین تا دم بکشه . بعد نعلبکی رو بردارین و بذارین محلول آب و زعفران خنک بشه و اونو بعد از سرد شدن توی یک شیشه در دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید . زعفران آب کرده برای تزئین برنج و غذاها بکار میره و خیلی به صرفه تر از زعفران پودر شده ای هست که مستقیم میخواهید استفاده کنید و در ضمن زمان کمتری رو هم صرف میکنین برای تهیه اون .

حالا که بحث زعفران شد خوبه در مورد زعفران تقلبی هم بگم :

با بالا رفتن قیمت زعفران عده ای با ریش ریش کردن گوشت گوساله و رنگ کردنش با جوهر زعفران , اونو بجای زعفران میفروشن و سودهای سرشاری میبرن . عده ای هم از پرچم های گیاه گل رنگ یا کاجیره با نام لاتین Safflower استفاده میکنن بعنوان زعفران تقلبی که بسیار شبیه به زعفران هست ولی با قیمتی بسیار نازل . از پرچم های این گیاه که شبیه زعفران هست و در آب به رنگ قرمز در میاد در صنعت رنگسازی استفاده میکنن . روش دیگه استفاده از کاکل های خشک شده ذرت هست که با زدن رنگ قرمز به اونها , زعفران تقلبی درست میکنن ! پس هر موقع قصد خرید زعفران داشتین , اگه قیمت زعفران غیر عادی ارزان بود , بدونید که تقلب صورت گرفته .

هیچ نظری موجود نیست: