یکشنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۱

نان فوکاچیا - Focaccia Bread

نان فوکاچیا یکی از نون های خوشمزه ایتالیایی هست که درست کردنش خیلی ساده ست و هم میتونین اونو به همراه انواع خوراک ها سرو کنین و هم میشه اونو با پنیر بعنوان عصرانه خورد و یا در کنار سوپ ها سرو کرد و حتا خالی بعنوان یک جور میان وعده خورد . نان فوکاچیا در واقع شباهت زیادی به پیتزا یا به نوعی پیراشکی داره با این تفاوت که درست کردنش از پیتزا خیلی سریعتر و ساده تره و مخلفاتش هم کمتر و دلخواه هست . در واقع نانی هست که توش رو با مواد دلخواه پر کردن . این نان می تونه یک خوراکی مناسب برای کودکانی که مدرسه میرن هم باشه چون هم خوردنش راحته و هم خیلی خوشمزه ست .

مواد لازم برای تهیه خمیر فوکاچیا :

- آرد گندم : یک کیلو .
- آب : سه لیوان .
- خمیر مایه یا یست Yeast : یک قاشق چای خوری سر پُر .
- شکر : یک قاشق غذا خوری .
- نمک : یک قاشق غذا خوری .
- روغن زیتون یا روغن مایع : پنج قاشق سوپ خوری .

مواد لازم برای مخلفات :

مخلفات این نان خیلی متنوع هست و هر چیزی رو که دلتون میخواد شامل میشه . تنوعی از گیاهان و سبزیجات و لبنیات و گوشت پخته و مرغ پخته و انواع پنیر و بادمجان و کدو و گوجه فرنگی و میگو و ... در واقع هر چیزی که دلتون میخواد میتونین بکار ببرین .

- زیتون بدون هسته : به مقدار لازم / سیاه یا سبز .
- گوجه فرنگی گیلاسی : به مقدار لازم .
- پودر آویشن : به دلخواه .
- فلفل سیاه : به دلخواه .
- روغن زیتون خام : به دلخواه .
- ژانبون تنوری یا ساده یا پپرونی : به دلخواه .
- پیاز قرمز حلقه شده : به دلخواه .

* پنیر پروسس یا چدار .
* دانه زیره سیاه .
* دانه کنجد .

روش تهیه خمیر :

این نان بطور استثنا خمیرش کمی شل تر از خمیرهای عادی هست و کمی چسبندگی داره و نباید به حالتی در بیاد که به دست نچسبه بنابراین ورز دادن هم نیاز نداره و فقط باید خیلی خوب آب و آرد با هم مخلوط بشن . ابتدا نصف لیوان آب رو ولرم میکنیم و سپس با شکر مخلوط کرده و خمیر مایه رو بهش اضافه میکنم و روش یک نعلبکی میذاریم و در جای گرمی میذاریم تا خمیر مایه پُف بکنه و عمل بیاد . سپس باقی آب رو توی ظرف بزرگی ریخته و نمک و روغن رو هم بهش اضافه میکنیم و بعد خمیر مایه رو هم اضافه میکنیم و سپس کم کم آرد رو اضافه و مخلوط میکنیم . خیلی بهتر هست که اگر دستگاه خمیر زن برقی دارین , از اون استفاده کنین . اما به هر حال با دست هم میشه . خمیر رو مخلوط میکنیم . وقتی کاملن یک دست شد , توی همون ظرف میذاریم بمونه و روی ظرف رو یک پارچه یا حوله نمدار میکشیم و در جای گرمی قرارش میدیم . دقت کنید چسبندگی و شل بودن خمیر باید فقط تا اندازه ای باشه که خمیر خوب نرم باشه . نه اونقدر شل باشه که شُره کنه و نه اونقدر سفت باشه که کش نیاد . این خمیر باید خیلی کم کش بیاد وقتی که از ظرف بلندش میکنین . اگر زیادی شل بود , آرد اضافه کنین و اگر زیادی سفت بود کمی آب . خمیر رو برای مدت یکساعت میذاریم استراحت کنه در یک جای گرم تا حجمش دو برابر بشه .

پس از اینکه خمیر آماده شد , یک سینی تخت فر رو بر میداریم و کف سینی رو چرب میکنیم . میتونید از کاغذ روغنی مخصوص شیرینی پزی هم استفاده کنید و برای اطمینان از اینکه کاغذ به نون نچسبه کمی هم با روغن مایع چربش کنید ! حالا خمیر رو روی سینی پهن میکنیم بطوریکه یک دست بشه و کلفتی اون به اندازه دو تا سه سانتیمتر باشه .
حالا مخلفاتی رو که داریم توی خمیر فرو میکنیم . مثل زیتون , مثل گوجه فرنگی , مثل ژانبون یا هر چیزی که دلتون میخواد . اگر از پنیر استفاده میکنین , تکه هایی به اندازه حبه قند ببرین و در خمیر فرو کنین و یا اگر از گوجه فرنگی گیلاسی استفاده میکنین , اونا رو از وسط نصف کرده و قسمت قاچ خورده رو , رو به بالا قرار بدین . پس از چیدن مواد , روی خمیر رو کمی نمک بپاشید .برای طعم دار کردن هم از پودر فلفل سیاه یا کنجد یا آویشن یا زیره میتونین استفاده کنین . کمی هم روغن زیتون خام میپاشیم همه جاش و سپس اونو توی فر قرار میدیم که از قبل گرم شده در طبقه وسط و با دمای 180 درجه سانتیگراد تنظیم . مدت پخت این نان تا وقتی هست که روی اون کمی طلایی بشه .




هیچ نظری موجود نیست: