پنجشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۱

روش تهیه شراب شیراز به صورت سنتی

مقدمه :
 توجه ! لطفن برای دیدن عکس ها در سایز اصلی روی اونها کلیک کنید .
هدف از نوشتن این مقاله , آموزش ساخت شراب به روش سالم و تنها برای موارد دارویی و به مقدار کم هست . همچنان امروزه بسیاری از بیماری های پوستی هستن که درمان دارویی برای اونها وجود نداره و تنها راه درمانشون , نوشیدن شراب به مقدار بسیار کم هست . بعضی از اگزماها , حساسیت های پوستی , زگیل ها و خال ها که نه لیزر و نه دارو نمی تونن درمانشون کنن و تنها با نوشیدن شراب میشه اونها رو درمان کرد اونهم به مقدار بسیار کم ، روزانه به اندازه نصف استکان تا یک قاشق غذاخوری که نه خاصیت مست کنندگی داره و نه اعتیاد آوره و نه آسیب به کبد میرسونه ! هدف دوم زنده کردن یکی از باستانی ترین هنرهای فراموش شده ایرانیان یعنی شراب سازی به روشی سنتی و تلفیق اون با روش های مدرن به صورتی بسیار ساده و قابل استفاده برای تمام افراد بوده تا جلوی اشتباهات کسانی که در خانه ها اقدام به تهیه شراب به روشهایی اشتباه و نادرست و گاه مضر میکنن , گرفته بشه . خیلی از کسانی که به دلایل پزشکی مجبور به نوشیدن شراب هستن , مجبورن شراب مصرفی رو از قاچاقچیانی تهیه کنن که گاهی شرابی بی کیفیت و بد طعم و حتا فاسد بهشون میدن اون هم با قیمت هایی بسیار بالا و با کلی ترس و لرز .. شاید هر کسی بتونه شراب درست کنه ولی اون طعم اصلی و واقعی شراب و اون کیفیت بالاش رو هر کسی نمیتونه بدست بیاره و بقول معروف هر کاری یک فوت کوزه گری داره  .هنر شراب سازی هنری هست که قدمت اون به بیش از 5000 سال بر میگرده . هنری که ایرانیان بنیانگذار اون بودن و اولین ملتی بودن که شراب رو اختراع و به جهانیان معرفی کردن . دلیل ارائه این اطلاعات , نه ترویج شراب خواری و وادار کردن مردم و جوانان به مصرف مشروبات الکلی , بلکه بالا بردن فرهنگ مصرف مشروبات الکلی و همچنین تهیه این مشروبات بصورت خانگی و سالم و بالا بردن سطح استاندارد سلامت مردم هست و امید که هیچ برداشت تجاری ای از این نوشتار صورت نگیره و به همین دلیل هم از آموزش شراب با حجم بالا خودداری کردم . کسی اگه مایل به نوشیدن شراب هست , اونو خودش تهیه کنه و خودش مصرف کنه و به قصد تجارت انجامش نده و یا دیگران رو تشویق به نوشیدن مشروبات الکلی نکنه و این هنر ارزشمند رو با سوداگری لکه دار و بد نام نکنه . لطفن به این فیلم نگاه کنید . در این فیلم مقدمه ای رو به فارسی براتون شرح دادم :



بعد از جستجو در سایتهای مختلف اینترنتی به این مساله برخوردم که تمام آموزشهای ساخت شراب اشتباه و کپی برداری بوده و همگی در مقدار بالا هستن و در مقدار کم آموزش و روشی وجود نداره برای کسانی که نیاز دارویی دارن . از طرفی تمام آموزشها بسیار سطحی و گذرا بود و بعضی با استفاده از روشهای شیمیایی و یا روشهایی غیر اصولی همراه بودن و توضیحات اغلب گنگ نوشته شده و در عمل هیچ کارآیی نداره ! به همین سبب مجموعه ای بسیار کامل رو تهیه کردم که در عین سادگی , بسیار کار آمده باشه و قابل فهم عموم . سعی کردم برای جلوگیری از سوء استفاده های تجاری , آموزش ها رو به مقدار کم و با ساده ترین امکانات و کمترین هزینه آموزش بدم مخصوصن روشهایی بسیار قدیمی که شاید این روشها دیگه چندان شناخته شده نیست و کمتر کسی اطلاعی از این روشها داره . خیلی ها از ترس بو و عده ای به دلیل باورهای مذهبی و خرافات به سراغش نمیرن که تمامی این مشکلات برطرف شده . امیدوارم این روش که جزو هنرهای فراموش شده ما ایرانیان هست , سینه به سینه به فرزندانمون منتقل بشه . شراب نوشیدنی باستانی تمام اقوام بشری بوده و هست و اگر بطور اصولی و صحیح استفاده بشه , نه تنها بد نیست که برای بدن بسیار مفید و لازمه  .
همچنین درست کردن شراب در مقدار کم یک کار تفریحی و جالب و ساده ست مثل درست کردن مربا یا ترشی که نه خسته کننده ست و نه پر خرج و در عین حال یک نوع همکاری و شناخت از طبیعت و محیط اطرافه . من در اینجا سعی کردم با ابتدایی ترین وسائل و مواد بدور از هر گونه مواد شیمیایی و یا وسائل پر خرج , با وسائلی که در هر خونه ای پیدا میشه و تهیه کردنشون بسیار ارزان و بی دردسره , این نوشیدنی رو درست کنم . تمام این روشها آزمایش شده و دقیق هستن . پس اگه شراب شما خوب نشد و یا سرکه شد , ( که 90% نمیشه ) مقصر این روش ها نیست و حتمن جایی از کارتون اشتباه بوده و نکاتی رو فراموش کردین و دوباره با برگشت به نوشته ها و یادداشت های خودتون در زمان کار , اشکالات رو رفع کنید  .


نکات بسیار مهم پیش از ساخت شراب :

این ویدئو شامل پرسش و پاسخ های مهم درباره تهیه شراب هست . می تونید از این ویدئو که به زبان فارسی و بسیار دقیق و همراه با تصویر تهیه شده استفاده کنید :



اگه دفعه اولی هست که میخواهین شراب درست کنین , در ابتدا یک احتمال ضعیف توی ذهتون داشته باشین که شراب شما ممکنه سرکه بشه ولی اگر سرکه شد , که در صدش بسیار کمه , دلسرد و ناراحت نشین . چون شما مبتدی هستین و بار اولتون هست و به همین دلیل هیچ ایرادی نداره شکست بخورین و فقط به یاد داشته باشین هر شکست مقدمه ای برای یک پیروزیه . در ضمن شکست شما هم چندان مهم نیست . چون مقدار کمه و ضرری از نظر مالی به شما نمیرسه و فقط تجربه شما بیشتر میشه . پس به خودتون اطمینان داشته باشین و دستورات رو مو به مو انجام بدین . به گفته های اطرافیان و قدیمی ها هم گوش ندین که شراب سرکه میشه و کار شما نیست و تخصص میخواد . با خوندن این مطالب شما متوجه میشین که درست کردن شراب از درست کردن شیرینی یا کیک هم ساده تره ولی فقط با کمی دقت و نظافت بیشتر!!  شما حتا 2% اگر هم سرکه برداشت کنین سرکه ای بسیار خوش طعم به دست میارین که میتونین در ترشی انداختن ازش استفاده کنین و بسیار طعم ترشی رو گوارا میکنه و سرکه ای گران قیمت و با ارزش تغذیه ای بالا و طبیعی و بسیار مفید به حساب میاد که با سرکه هایی که از بیرون میخرین زمین تا آسمون فرق داره و باید شانس بیارین تمامش رو خالی خالی نخورین . پس اصلن نگرانی به خودتون راه ندین و فقط تجربه اولتون رو با امید یاد گرفتن آغاز کنین . برای تهیه شراب به مواد و وسایلی خاص و ساده نیاز دارین اما ابتدا باید رعایت یکی از اصول اولیه دین اسلام رو بکنین و اون هم چیزی نیست جز نظافت که اگر نظافت رو در هر جزئی از مراحل شراب بکار نبرین احتمالن سرکه برداشت میکنین و دلیل اینکه رعایت نظافت در تهیه شراب اینقدر مهمه و روش تاکید میشه همینه ! همونطور که پیغمبر گفته : النظافة من الایمان . پس اگه آدم تمیزی نیستین و یا سهل انگار هستین و نمیتونین نظافت رو رعایت کنین کلن از درست کردن شراب منصرف بشین چون در اون صورت شما سرکه ساز خوبی هستین نه یک شراب ساز خوب  !!!!!!!

برای تهیه شراب چندین روش مختلف وجود داره . مثلن شما از ساندیس انگور میتونین شراب بسازین و یا با استفاده از انگور بی دونه میتونین شراب بسازین . با استفاده از آب انگور یا کنستانتره انگور یا همون آب انگور غلیط شده یا شیره انگور هم میتونین شراب بسازین و حتا با استفاده از انگورسفید یا سبز رنگ هم میتونین شراب بسازین . همینطور از آب انواع و مختلف میوه ها و سبزیجات و تقریبن هر نوع میوه ای میشه شراب ساخت ولی طعم و مزه هر کدوم خاص خودش میشه و بعضی طعم وحشتناک و بعضی عالی پیدا میکنن و منحصر به فرد . ولی متداول ترین و اصیل ترین نوع ساخت شراب , شراب انگوره و سبکی که ما اینجا به کار میبریم به سبک شیراز معروفه و اصیل ترین و معروف ترین شراب های دنیاست و هنوز از نام شیراز در تهیه شراب در کشورهای مختلف جهان استفاده میشه که البته فقط اسمش هست و در واقع تقلبی و جعلیه ! چون شراب اصیل شیرازی به همین سبک و با نوع خاصی از انگورها که فقط در دامنه های شیراز رشد میکنه ساخته میشده !

مواد و وسائل مورد نیاز برای تهیه سه لیتر شراب شیراز :

-  شراب شیراز رو باید از اواخر شهریور ماه تا اواسط مهرماه به راه انداخت . به این دلیل که این موقع از سال فصل به بازار اومدن انگور شآنی هست که مایه اصلی تهیه شراب اصیل شیرازه یا اگر پیدا نکردین از هر انگور خوب و قرمز و شیرینی میتونین استفاده کنین . دلیل اینکه این نوع انگور به کار میره برای تهیه شراب برای پوسته کلفت و قرمز رنگ اون هست که در واقع رنگ واقعی شراب رو اون پوست بهش میده و خود گوشت و آب این انگور سفید هست !! ارامنه از ترکیب نیمی انگور شآنی و نیمی انگور سفید برای تهیه شراب استفاده میکنن و اعتقاد دارن این نوع شراب سبک تر و خوش طعم تر و خوش رنگ تر هست . این روش هم اشکالی نداره و میتونین نیمی از انگور قرمز و نیمی از انگور سفید استفاده کنید . شما حتا از انگورهای ریز هم می تونین استفاده بکنین ولی انگور درشت تر صرفه اقتصادی بیشتری داره چون پر آب تر هست . برای همین برای انگور سفید از انگور عسگری یا ریش بابا و برای انگور قرمز از انگور شآنی استفاده میکنیم . اما نکته مهم که در قسمت پایین توضیح میدم در مورد انگور رو از یاد نبرین :



- انگور شآنی : سه کیلو و نیم .

**  نکته : دقت کنین انگوری که میخرین روی پوسته انگورها گرد سفید رنگی باشه و از جعبه انگور بوی ترشی به مشام نرسه و حبه های انگور سفت و سالم باشن و له شدگیش خیلی کم باشه و رنگش هم سرخ تیره باشه . هر چقدر سرخی انگور بیشتر باشه , به همون نسبت شراب بهتر و خوش رنگ تری به دست میاد . من در اینجا مقدار انگور رو نیم کیلو بیشتر نوشتم چون با مقدار سوا کرده ها و دور ریختنی ها و خوشه ها در عمل حدود 3 کیلو انگور سالم باقی میمونه که در مرحله آخر با حذف پوسته ها و تخم ها , دقیقن 2 لیتر شراب باقی میمونه  .

برای اطلاعات بیشتر این ویدئو رو ببینید 




-  دبه پلاستیکی چهار لیتری با رنگ روشن  :

بهترین وسیله برای تهیه شراب بطری های بزرگ شیشه ای تیره رنگ با دهانه گشاد هستن مثل بطری های نگهداری اسید و مواد شیمیایی بزرگ . ولی چون تهیه این بطری ها بسیار مشکل هست و پیدا کردن درب مناسب و کیپ برای اونها سخت تر , به همین دلیل از دبه پلاستیکی استفاده میکنیم که هم راحت شسته میشه و هم انعطاف پذیری خوبی دارن . همینطور از خمره های سفالی لعاب دار هم میشه استفاده کرد اما دردسر کیپ کردن در دارن و ترک خوردن و ... برای همین من برای این مقدار انگور از دبه 3 و نیم لیتری سرکه وردا استفاده کردم که هم درب بسیار کیپ و محکمی داره و هم جا دار هست و شما این مقدار انگور رو میتونین توش جا بدین و سر اون به ارتفاع 15 ساتیمتر خالی میمونه . دلیل اینکه سر دبه رو باید بین 10 تا 15 سانتیمتر خالی بذاریم و از دبه ای بزرگتر از مقدار مایه شراب استفاده کنیم اینه که بعد از شروع تخمیر , حجم مایع بالا میاد چون پوسته ها سبک میشن و روی مایع شراب خام قرار میگیرن و اگر فضای کافی موجود نباشه شراب سر ریز میشه  !

** نکته مهم : بعد از انداختن شراب , اطراف دبه رو با پارچه سیاه رنگ یا جوراب شلواری کهنه مشکی بپوشونین تا رنگ شراب بر اثر نور خوردن از بین نره یا کمرنگ نشه و رنگش ثابت بمونه یا دبه شراب رو در محلی تاریک قرار بدین ! حتمن دبه شراب از دید نور مستقیم آفتاب باید دور بمونه .

-  لگن پلاستیکی تمیز :

ترجیحن رنگ سفید رو انتخاب کنید که برای نشون دادن کثیفی احتمالی لگن مشخص باشه و اگر لک یا کثیفی روش دیدین سریع بشورینش و تمیزش کنین . قبل از استفاده , لگن رو بشورین و کاملن خشک کنین و در آفتاب قرار بدین و بعد مورد استفاده قرار بدین  .دقت کنین از مواد شیمیایی بو دار و خیلی معطر استفاده نکنین !!!!!!!

** نکته بسیار مهم : هیچ کدوم از وسائل تهیه شراب رو با مواد شوینده عطر دار نباید بشورین چون این عطر به شراب شما منتقل میشه و طعمش رو خراب میکنه . خیلی خلاصه , الکل به سادگی با مواد عطری ترکیب میشه و بوی اونها رو به خودش میگیره . بهترین روش استفاده از تاید بدون عطر یا وایتکس و کُلر بدون بو هست . اگر دستگاه بخار ساز دارین " Steem Cleaner " که از همه اینها بهتره و میتونین با اون وسائل خودتون رو استریل کنین که بهترین روشه . هرگز هم از آب و نمک برای تمیز کردن وسائل شراب استفاده نکنین چون نمک ماده اصلی تبدیل شراب به سرکه هست !!!!!!!

-  یک قطعه چوب نسبتن بلند و تمیز برای هم زدم محتوایات داخل دبه  :

** نکته : هرگز از قاشق های چوبی که مخصوص پخت غذا هستن و قبلن هم ازشون در پخت خوراک استفاده شده , استفاده نکنین چون چربی خوراک به داخل چوب رفته و موقع هم زدن خارج و شراب رو فاسد میکنه مگر اینکه قاشق چوبی شما نو و تمیز باشه و باهاش غذا درست نکرده باشین و در ضمن با بخار یا داخل آب جوش استریل شده باشه . چون میتونه آلودگی و چربی رو وارد شراب بکنه و شراب فاسد یا سرکه بشه . در صورت استفاده از چوب , این قطعه چوب نباید از نوع چوبی باشه که بُراده یا پرز تولید کنه یا در برخورد با مایعات نرم بشه و یا از نوع درختانی با چوب عطری باشه . چوب بعضی از درختان معطر هست و نباید از چوب اونها استفاده بشه . همچنین از چوب تر یا خیس به هیچ وجه استفاده نکنین چون ممکنه شیره گیاه داخل شراب بشه و شراب رو خراب کنه . پیش از استفاده , چوب رو سوهان و سنباده بزنین و بعد قسمتی رو که میخواهین باهاش شراب رو هم بزنین برای مدت 10 دقیقه توی آب جوش قرار بدین تا کاملن ضد عفونی بشه و بعد برای 24 ساعت زیر نور مستقیم آفتاب قرار بدین تا چوب کاملن خشک بشه  .از بکار بردن نمک در شستشوی تمام وسائل جدن خودداری کنید چون نمک باعث تبدیل انگور به سرکه هست !!

- دستکش یکبار مصرف حداقل 10 عدد  :

به علت اینکه تماس با دست برهنه ممکنه آلودگی ایجاد و آلودگی رو از دستهای شما به شراب منتقل کنه باید نظافت رو تا حد ممکن رعایت کنین و تماس دست با انگور و وسایل رو به کمترین اندازه ممکن برسونین اگر کم حواس هستین و دستهاتون رو عادت ندارین مرتب بشورین , از دستکش استفاده کنین . برای هر مرحله از شراب سازی باید دستها رو مرتب با صابون بدون بو شست !!

-  کیسه پارچه ای متقال سفید رنگ و تمیز برای صاف کردن شراب :

این کیسه از نوع کیسه هایی هست که با اون ماست چکیده بصورت سنتی درست میکنن . یا میتونین از اخوان ها و ماست بندی ها اونو تهیه کنین یا پارچه رو از پارچه فروشی بخرین و خودتون کیسه بدوزین . اگر خودتون اقدام به درست کردن کیسه میکنین , حتمن لبه های کیسه رو از داخل دور دوزی کنین و بعد کیسه رو بدوزین تا هر گونه پرز و نخ و الیاف اضافی داخل مایع شراب نشه . هرگز از کیسه مصرف شده و کهنه استفاده نکنین چون ممکنه در لابلای الیاف پارچه ذرات مواد غذایی یا مواد آلاینده باقی مونده باشه ! ساده ترین کار استفاده از کیسه های پارچه ای برنج های ده کیلویی هست که میتونین از بقالی ها تهیه کنین . فقط دقت کنین که کیسه پارچه ای رو قبل از مصرف باید با آب جوش و صابون رختشویی بدون بو خوب بشورین و 24 ساعت زیر آفتاب پهن کنین تا هر گونه بوی صابون ازش خارج بشه و هم ضد عفونی بشه . موقع شستن کیسه همیشه اونو پشت و رو زیر آفتاب پهن کنین و مرتب جهتش رو تغییر بدین تا هر دو طرف بیرونی و داخلی کیسه ضد عفونی بشه . ترجیهن از کیسه ای استفاده کنین که روی اون چیزی نوشته نشده باشه چون احتمال زیاد داره رنگ روی پارچه در داخل الکل شراب حل بشه و وارد شراب بشه که هم سمی و هم فاسد کننده شرابه .

-  شکر سفید یا عسل :

برای این مقدار یعنی سه لیتر شراب مقدار 2 قاشق غذا خوری عسل لازم داریم . دقت کنین اگه عسل استفاده میشه مقدارش از شکر باید کمتر باشه چون عسل به نسبت شکر , شیرین تره واشباع تر . نوع عسل هم چندان مهم نیست و از عسل های ایرانی قلابی هم میتونین استفاده کنین . دو قاشق غذا خوری تقریبن معادل 80 گرم عسل هست . برای مثال اگه قرار باشه 2 قاشق غذا خوری عسل اضافه کنین و عسل در اختیار ندارین و شکر میخوانین استقاده کنین , این مقدار به 3 تا 4 قاشق غذا خوری شکر افزایش پیدا میکنه . این قسمت دلبخواه هست و تنها یک توصیه به شما که اگر از شکر خام یا سرخ یا قهوه ای استفاده بشه باز هم از شکر سفید بهتره چون شکر سفید آهک و مواد افزودنی شیمیایی داره ولی از نظر مقدار شیرینی هر دو ثابت هستن و فرق نمیکنه سفید باشه یا سرخ  .

** نکته : در تمام مراحل ساخت ، شکر دم دستتون باشه برای احتیاط که اگه بعد از له کردن انگورها و چشیدن آب انگور , حس کردین شیرینی آب انگور کمه , 3 قاشق غذا خوری شکر یا دو قاشق غذا خوری عسل رو در یک کاسه پلاستیکی تمیز بریزین و از همون آب انگور لگن بردارین و شکرها رو کاملن در اون حل کنین و سپس به آب انگور اضافه کنین . شکر ماده اصلی ساخت الکل هست و مخمرها با خوردن شکر , الکل تولید میکنن و بدون قند , الکلی هم وجود نخواهد داشت  .

** نکته مهم : مراقب باشین مقدار شیرینی از این مقدار بیشتر نباشه . اگه انگورهای شما خیلی شیرین بودن و دل رو میزد , عسل یا شکر نیاز نیست اضافه بشه چون اگر مقدار شیرینی بالا بره , شراب تا یه حدی میتونه الکل تولید کنه که از 16% بیشتر نمیشه و باقی شیرینی بحالت اشباع در میاد و باقی میمونه در داخل شراب و شراب شما شیرین میشه . مقدار نرمال الکل در شراب بین 12.5% تا 13% هست . همونطور که میدونین طعم اصلی شراب کمی ترش و گس باید باشه و شیرینی کمی داشته باشه . پس هر چقدر شیرینی شراب بیشتر باشه الکل اون بالاتره ولی از یک حدی نباید بیشتر بشه که بحالت اشباع در بیاد چون در اونصورت وقتی نوشیده بشه , در روده های شما الکل آزاد میکنه و خماری و سرگیجگی شدید !! !

-  کاسه کوچک از جنس چینی یا ملامین  :

از کاسه برای ریختن محتویات انگور له شده به داخل دبه و یا در صورت نیاز به اضافه کردن عسل یا شکر , برای مخلوط کردن استفاده میشه . تا جای ممکن از کاسه فلزی استفاده نکنین چون آب انگور اسیدی هست !

-  قفل هوا برای بستن سر دبه  :

قفل هوا یکی از مهمترین قسمت های اصلی شراب سازی هست و بدون اون شرابی در کار نخواهد بود مگر اتفاقی و با کیفیت بد و طعم ناخوشایند . اگه این قفل نباشه , شراب شما خراب میشه و به احتمال زیاد یا سرکه میشه و یا طعم بدی پیدا میکنه . اکسیژن و هوای آزاد دشمن شماره یک شراب هست و باعث سرکه شدن شراب میشه پس دومین عامل برای تبدیل شراب به سرکه بعد از آلودگی , هوای آزاد هست بخاطر وجود قارچ و باکتری در هوا . این قفل کاری که میکنه اینه که گازهای ایجاد شده بر اثر تخمیر انگور رو بیرون میکنه از مخزن و در ضمن جلوی ورود هوا به داخل مخزن رو میگیره و مثل سوپاپ یک طرفه عمل میکنه . به همین دلیل مخزن شما باید کاملن کیپ باشه و راه نفوذ هوا نداشته باشه وگرنه شراب سرکه میشه . ساخت قفل هوا بسیار ساده هست و روش ساخت اون به روش زیر صورت میگیره  :

وسائل مورد نیاز برای تهیه قفل هوا :

_ شلنگ پلاستیکی بی رنگ مخصوص آکواریوم  ؛  قابل تهیه از فروشگاههای آکواریوم فروشی و یا کلیه ابزار فروشی ها . ترجیحن بی رنگ باید باشه و از نوع پلاستیک نرم و قابل انعطاف
_ بطری پلاستیکی نوشابه یا دوغ کوچک به حجم 300 میلی لیتری .
_ دریل + مته : به کلفتی قطر شلنگ .
همونطور که میبینین بالای دبه رو سوراخ میکنیم و شلنگ رو ازش رد میکنیم . دور شلنگ رو با چسب مذاب پلاستیک یا هر چسب مایع بدون بویی عایق بندی میکنیم . یک بطری نوشابه رو هم به همین شکل دربش رو سوراخ و شلنگ رو رد میکنیم داخلش . تا نیمه بطری آب ریخته میشه و شلنگ رو در زیر آب قرار میدیم و سپس بالای بدنه بطری قفل هوا رو هم یک سوراخ کوچک میکنیم تا گازها خارج بشن . به این صورت گازها بصورت حباب خارج و هوا به داخل دبه نفوذ نمیکنه و کاری مثل قلیان انجام میده . از روی سرعت خروج گازها میتونین پی به مراحل مختلف رسیدن شراب ببریم . تنها دقت داشته باشین بطری قفل هوا باید در پایین قرار بگیره چون امکان داره با بلند کردن یا جابجا کردن دبه , مقداری از آب داخل بطری به داخل شراب کشیده بشه که باعث خرابی شراب میشه  !



روش تهیه شراب شیراز  :

ابتدا دستکش های یکبار مصرف رو دستتون بکنین و لگن سفید و تمیزی رو که قبلن شستین و خشک کردین بذارین جلوی خودتون . انگور به هیچ وجه نباید شسته بشه مگر اینکه انگورها خیلی کثیف باشن در اونصورت اونها رو باید با خوشه ای شست چون اگه حبه کنین و بشورین , آب به داخل انگورها وارد میشه و همچنین پکتین یا مخمر طبیعی روی پوست انگور که سفید رنگ هست , از بین میره و مجبور میشین از Yeast بعنوان مخمر استفاده کنین . توصیه میشه کلن انگورهای کثیف رو کنار بذارین و از انگورهای تمیز استفاده کنین تا مشکلی پیش نیاد  .

** نکته مهم : استفاده از مخمر فقط در صورت استفاده از انگور شسته شده ضرورت پیدا میکنه پس تنها برای آشنایی شما توضیح داده میشه و مورد استفاده نداره در اینجا !! وقتی انگور شسته بشه پکتین اون از بین میره و برای شروع تخمیر باید بهش مخمر اضافه کرد . برای این مقدار , یک قاشق مربا خوری پر مخمر رو و با 2 قاشق غذا خوری عسل یا 3 قاشق غذا خوری شکر و یک لیوان که تا نصف بیشترش از آب انگور له شده پر شده , مخلوط میکنیم و حدود نیم ساعت صبر میکنیم تا مخمر فعال بشه و سپس به کل انگورهای له شده اضافه و سریعن اقدام به دبه کردن میکنیم ! در بیشتر کشورهای خارجی مخمر شراب فروخته میشه و با مخمر نان فرق داره !!

خوشه های انگور رو بر دارین و شروع به حبه کردن کنین . دقت کنین که هرگز خوشه انگور رو بالای لگن نگه ندارین و یا در داخل لگن اقدام به پاک کردنش نکنین چون ممکنه اتفاقی دانه های خراب یا کشمش داخل انگورها بیافته و شما متوجه نشین و همین باعث سرایت آلودگی بشه ! دقت کنین کشمش ها و انگورهای زخمی شده و لک دار یا خراب و کرمو یا آلوده رو به هیچ عنوان بکار نبرین و اونها رو دور بریزین و در ضمن خود انگورها رو زیاد دستمالی نکنین تا لایه سفید رنگ انگورها یا همون پکتین یا مخمر طبیعی انگور از بین نره . تنها انگورهای سالم و بدون کثیفی و خرابی رو داخل لگن بریزین و سعی کنین هیچ خوشه ای داخل انگورها نباشه .

** نکته مهم : یک باور اشتباه رایج هست بین مردم که میگن دانه انگور و خوشه انگور باعث نابینایی میشه !!!!!!! این فرضیه صد در صد اشتباه هست و در ساخت شراب چون تخمیر صورت میگیره و نه تقطیر , نابینایی اتفاق نمی افته و اصلن الکل متیلیک ساخته نمیشه !!!!! اتفاقن بودن خوشه در داخل انگورها باعث دبش شدن شراب میشه و هیچ تاثیری در ایجاد الکل متیلیک یا متانول در شراب نداره . اینو بدونین که همیشه مقداری الکل متیلیک در شراب تولید میشه که بدن انسان اونو براحتی دفع میکنه چون مقدارش خیلی جزئیه . تنها مشکل وجود چوب یا خوشه در شراب زمانی پدید میاد که بخواهیم از شراب " عرق " درست کنیم یعنی تقطیرش کنیم . تقطیر کردن شرابی که توش چوب و دانه هست باعث ایجاد الکل صنعتی میشه . اما در سایر موارد مثل شراب سازی هیچ ایراد و مشکلی پیش نمیاد . دبش شدن شراب یعنی گس و کمی ترش شدن طعم شراب که افراد حرفه ای و الکلی این طعم رو دوست دارن . برای تشخیص طعم گس ساده ترین راه بیاد آوردن خرمالو هست . مزه ای دهان جمع کن ! این نوع شراب شیرینی کمی داره و تمام قند اون به الکل تبدیل شده و بهش شراب دبش میگن پس اگه مایل هستین شراب دبش و مرد افکن درست کنین 2 تا 4 خوشه سالم انگور رو هم داخل لگن بندازین . بهتره خوشه ها سبز و سالم و تمیز باشن تا مزه خوبی شرابتون پیدا کنه و از حالت شربت مانند خارج بشه  .

وقتی انگورها حبه شدن , حالا دستکش ها رو از دست خارج کنین و ابتدا دست ها رو کاملن با آب و صابون بدون بو بشورین و خوب آبکشی و خشک کنین و بعد شروع به له کردن انگورها بکنین . ( توصیه میشه در مقدار زیاد با پا این عمل رو انجام بدین و جدن هم توصیه میشه به هیچ عنوان پای خودتون رو نشورین حتا اگه پای شما کثیف و بد بو باشه , خیلی بهتره . دلیلش اینه که همون باکتری های پای شما کمک بزرگی به عمل ساخت مخمر و تبدیل قند به الکل میکنن و نقش کاتالیزور رو ایفا میکنن . در گذشته هم با این روش انگورها رو له میکردن که بهترین روش بود . پس بدون هیچ فکر یا نگرانی و وسواسی با پاهاتون برین توی لگن انگورها و تمام دانه ها رو بطور کامل له کنین . البته چون ما مقدار کمی انگور داریم با دست این کار رو میکنیم  .

** نکته : پوست انگور سیاه داره ماده ای هست که باعث سوزش و خارش شدید پوست میشه . ولی انگور سبز رنگ این اثر رو نداره . پس تا حد ممکن عمل له کردن انگورها رو به سرعت انجام بدین تا دچار عوارض ناخوشایند نشین  .


** نکته بسیار مهم : شکسته شدن دانه انگور باعث خروج روغن از مغز دانه انگور میشه . هر نوع چربی یا لیپید یا روغن نامتجانس موجود در مایع شراب باعث خراب شدن و کپک زدن شراب میشه و به همین دلیل نباید دانه های انگور له بشن ! فشار دست یا پا هم اونقدر قدرت ندارن که این دانه ها رو خرد و له کنن !
بعضی از افراد هستن که انگورها رو آب میگیرن و بعد مقداری از پوست انگور رو داخل آب انگور میریزن و اونو دبه میکنن . این عمل فقط در صورتی تایید میشه که دستگاه آب گیری , تخم انگور رو له نکنه و باعث شکسته شدن تخم ها نشه , مثل آبمیوه گیری های صنعتی . یک راه دیگه برای کسانی که وسواسی هستن و یا پوست بسیار حساسی دارن استفاده دستکش های ساقدار ظرفشویی کاملن تمیز هست !

پس از له شدن انگورها , کمی از آب انگور رو بچشین . اگه شیرینی اون دلتون رو زد و خوب بود , اقدام به پر کردن دبه کنین ولی اگه شیرینیش به نظر زیاد نیومد یا کم شیرین بود , به ازای هر 2 لیتر آب انگور مخلوط با پوسته , دو قاشق غذا خوری عسل یا 3 قاشق غذاخوری شکر بهش اضافه کنین  .

** نکته : اضافه کردن شکر یا عسل به صورت مستقیم نباید باشه بلکه مقداری از آب انگور رو در کاسه ای پلاستیکی ریخته و شکر یا عسل رو اضافه و خوب مخلوط میکنیم تا کاملن حل بشه و بعد به باقی انگورهای له شده اضافه میکنیم .

حالا نوبت دبه هست . من از دبه سرکه وردا استفاده کردم البته یک مشکلی داره و اونم اینه که هم زدن اون کمی دشواره و قسمت زیر دسته دبه خوب هم نمیخوره و باید کمی حوصله به خرج داد . بهتره از دبه هایی استفاده بشه که دهانه گشاد هستن و بدنه استوانه ای یک تکه دارن تا مخلوط کردن مایع دچار اشکال نشه و راحت هم شسته بشن . فقط دقت کنین درب دبه باید حتمن به خوبی کیپ بشه و اگر خوب کیپ نشد با کیسه فریزری دور درب اونو عایق کنین تا اکسیژن و هوا داخل دبه تخمیر نشه . ولی یادتون باشه سوراخ قفل خروج گازها رو با نایلون مسدود نکنین و اون قسمت رو آزاد بذارین وگرنه دبه میترکه !! یک راه ساده برای تست کیپ بودن درب دبه این هست که درب دبه رو کیپ ببندین و بعد با دست دو طرف دبه رو فشار بدین و ببینین آیا هوا به سختی از درب خارج میشه و یا به راحتی ؟ اگر کیپ باشه , وقتی فشار رو قطع کنین , دوباره بر میگرده سر جای خودش ولی اگر کیپ نباشه , هوا میکشه تو ..

 روی درب دبه با دریل یا هر وسیله ای , یک سوراخ ایجاد کنین و شلنگ رو از اون رد کنین ولی مراقب باشین شلنگ به محتویات دبه نرسه و فقط به اندازه یک بند انگشت از درب دبه عبور کنه به داخل !  اطراف شلنگ رو به دقت با چسب عایق بندی کنین . میتونین از چسب دوقلو استفاده کنین و یا هویه های پلاستیکی حرارتی مخصوص ساخت گلهای مصنوعی که پلاستیک مذاب تولید میکنن و از همه بهتر و سریعتر و مطمئن تر هستن استفاده کنین  .

پس از پر کردن دبه و بستن درب و نصب قفل هوا , به محیطی نیاز داریم که دمای اون بین 27 درجه سانتیگراد باشه . البته بهترین دما 25 درجه هست و دقت داشته باشین که دما باید همواره ثابت باشه و تغییرات دما شدید و زیاد نباشه مثلن از 25 به 17 نرسه و نهایت یکی دو درجه دارای اختلاف باشه  .

** نکته مهم : دما نباید از 30 درجه بیشتر بشه . اگه دما بیشتر بشه , تخمیر سرعت زیادی میگیره و در اون صورت شراب شما مزه لجن به خودش میگیره و مخمرها نابود میشن و این شراب رو باید دور ریخت یا از اون عرقگیری کرد . پس سعی کنین دما رو ثابت و مناسب نگهدارین . دمای داخل اتاق و بخصوص حمام از همه مناسب تره . در ضمن محیط حمام دارای باکتری هایی هست که برای کار شراب بسیار مناسب هستن . پس سومین عاملی که باعث خرابی شراب شما میشه , دما هست که اگه زیاد بشه مخمرها رو از بین میبره و تخمیر شراب متوقف میشه و طعم بدی پیدا میکنه و خراب میشه و اگر کم باشه و محیط سرد باشه , کلن فرایند تخمیر اتفاق نمی افته  .

همچنین محیط هم حتمن تاریک باید باشه . دبه باید جایی قرار بگیره که تکون نخوره و دمای اون ثابت باشه و نور نبینه . پس بعنوان چهارمین عامل خراب شدن و کم رنگ شدن شراب , نور آفتاب رو فراموش نکنین .

از اینجا به بعد مراحل رو یادداشت کنین . تمام اقداماتی که انجام دادین حتا نوع انگور , وزن اون , قیمت هر کیلو خریداری شده و ... رو یاداشت کنین و بعد روی دبه تاریخ بزنین و منتظر باشین . اگه دمای محیط 25 تا 27 درجه باشه از فردا یا پس فردا شما شاهد خروج اولین حباب های گاز به داخل مخزن قفل هوا هستین . اما اگه دما کمتر باشه , تخمیر هم دیرتر و از روز سوم و نهایت روز چهارم ممکنه آغاز بشه . روزهای اول , خروج حباب هوا کم هست و به تدریج تعداد دفعات خروج گاز بیشتر میشه و در هر ثانیه به 2 تا 3 حباب هم میرسه  .

** نکته بسیار مهم : گاهی اوقات به علت ورود باکتری و اجسام ناخواسته , محیط شراب آلوده میشه و تخمیر بعد از گذشت سه روز , آغاز نمیشه . به این مشکل سکته شراب گفته میشه . معمولن وقتی از روز سوم خروج گاز مشاهده نشد , باید شروع به اقدامات پیشگیرانه کنین ! در اولین فرصت درب دبه رو باز کنین و به سطح شراب نگاهی بندازین . در این موقع دو حالت پیش میاد . یا روی سطح شراب از کپکی سفید رنگ و نازک پوشیده شده , یا هیچ علامتی از کپک دیده نمیشه , یا بوی ترشیدگی به مشام میرسه , یا هیچ بوی خاصی به مشام نمیرسه .
** نکته خیلی مهم : بعضی ها هستن که فرق بین کپک شراب و علائم شروع تخمیر رو نمیدونن . کپک شراب سفید و کرک مانند و تکه تکه و ممتد هست . ولی علائم شروع تخمیر که اغلب با کپک اشتباه میشه , به رنک کرم هست و نقطه نقطه و گاه بصورت رگه رگه و در بیشتر موارد لایه کرم رنگ و چسبناک و تقریبن شیره مانندی سطح پوسته ها رو میپوشونه که اون کپک نیست بلکه مخمر شراب هست . دقت کنید این دو رو با هم اشتباه نگیرین !!! ( شکل شراب فاسد شده ) .


در اینجا باید دقت کنین که اگر مخمرهای شراب رو دیدین و از گذاشتن شراب شما 3 تا 4 روز گذشته بود و همچنان شراب شما در سکوت بود و گازی خارج نمیشد , باید اقدام به مخلوط کردن دبه کنین . مخلوط کردن محتوایت دبه باعث میشه تا مخمرها در تمام مایع پخش بشن و عمل تخمیر شروع بشه و خروج گازها رو از 2 ساعت تا 24 ساعت بعد مشاهده کنین ! در این موقع اگه دبه شما از نوع پلاستیک شفاف باشه , آب انگور در زیر قرار میگیره و پوسته ها روی آب معلق میشن و سطح انگورها با لایه نازکی از مخمر پوشیده میشه و لابلای پوسته ها حباب های ریز گاز رو مشاهده میکنین . در این موقع وقتی خروج گاز مشاهده نمیشه , اقدام به مخلوط کردن اجباری میکنن . اما اگر خروج گاز شروع شده باشه , از فردای اون روز اقدام به مخلوط کردن میکنیم . معمولن این حالت فقط زمانی اتفاق می افته که یا دما پایین باشه و یا از انگور سبز یا کم پکتین برای شراب استفاده بشه . انگور قرمز بطور میانگین از 24 ساعت تا 48 ساعت بعد در دمای 25 درجه شروع به تخمیر میکنه  ! ( شکل درست تخمیر صحیح ) .

کمکهای اولیه یک : در صورتیکه روی شراب کپک زده بود , فورن با قاشق تمیز و دسته بلند کپک ها رو به دقت بر دارین و مراقب باشین پخش نشن و سپس محتوایت دبه رو داخل یک لگن تمیز خالی کنین و دبه رو با آب داغ و بدون مایع شوینده بشورین و بذارین جلوی آفتاب تا خشک بشه و بعد به ازای هر لیتر مایع انگور داخل دبه , یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنین و خوب مخلوط کنین و داخل دبه بریزین . سر دبه یک پارچه تمیز ببندین و دبه رو هر جایی که مایل هستین قرار بدین . این دبه به زودی به سرکه فرد اعلاء تبدیل میشه و به کار شراب شما نمیاد .

کمکهای اولیه دو : در صورتیکه کپکی مشاهده نشد و بوی ترشیدگی خیلی تیز مثل سرکه هم به مشام نرسید , فورن توی یک استکان مقداری آب جوشیده ولرم بریزین و یک چهارم قاشق مربا خوری Yeast نان یا بکینگ پودر رو با یک قاشق غذا خوری شکر مخلوط و 15 دقیقه صبر کنین و سپس به مایع انگور اضافه کنین و با چوب تمیز خوب و به آرومی مخلوط کنین و درب دبه رو ببندین و قفل هوا رو بذارین . این حالت رو بهش میگن سکته تخمیر و دلیلش این بوده که مخمر انگور کم بوده و تخمیر آغاز نشده . به این دو روش شما میتونین انگور رو نجات بدین از دور ریختن   .

به محض دیدن خروج اولین حباب های گاز , یک روز کامل صبر کنین و سپس از فردای اون روز اقدام به مخلوط کردن کامل محتویات دبه کنین . درب دبه روزی یکبار باید باز بشه و با چوب تمیز تمام محتویات دبه مخلوط بشه و بعد فورن درب دبه رو بذارین و کیپ کنین . روزانه فقط یک بار این عمل رو انجام بدین . بعد از مخلوط کردن به سرعت درب مخزن رو ببنیدن و قفل هوا رو دوباره کار بذارین . دقت کنین از محکم و سریع هم زدن مایع جدن خودداری کنین چون با این کار حباب های اکسیژن رو وارد مایع میکنین که دشمن شماره یک شراب هستن و باعث میشه شراب سرکه بشه .  پس احتیاط رو از دست ندین . همین که یکبار پوسته ها و محتوایت بطور کامل و به آهستگی زیر و رو شد کافیه .

چوب مخصوص هم زدن رو بلافاصله بعد از هم زدن , زیر شیر آب بدون هیچ ماده شوینده و پاک کننده ای بشورین و چند مرتبه محکم از بالا به پایین تکون بدین تا آبش خارج بشه و بعد بذارین جلوی آفتاب تا خشک بشه برای روز بعد . در صورتی که چوب شسته نشه احتمال داره نوعی پشه قرمز که به پشه سرکه معروفه روی چوب بشینه . و یا مگس میوه که معمولن تابستانها در میوه فروشی ها زیاده و با خرید میوه ممکنه به منازل راه پیدا کنه . این پشه نوعی ماده شیمیایی قوی تولید میکنه که به سرعت شراب شما رو سرکه میکنه و در قدیم از این پشه ها برای تهیه سرکه استفاده میکردن !

از روزی که حباب های گاز دیده شدن مرحله اول تخمیر آغاز میشه و باید اونو یادداشت کنین . معیار تشخیص رسیدن شراب و گذر از مرحله اول به مرحله دوم تخمیر , کم شدن تعداد خروج گاز و در نهایت توقف کامل خروج گاز هست . در اواسط این چرخه , خروج گاز کم کم شدت میگیره . در روز ششم و هفتم خروج گاز به اوج خودش میرسه . بطری قفل هوا بهترین کمک برای تشخیص مراحل شراب هست و از روی قلوپ قلوپ کردن اون میشه فهمید . حجم پوسته های انگور همینطور که روزها میگذرن بالا و بالاتر میاد و به همین علت ما 15 تا 20 سانتیمتر بالای دبه رو خالی گذاشتیم تا شراب سر ریز نشه . علتش هم اینه که پوسته ها تخمیر و سبک میشن و قندشون به الکل تبدیل میشه و تحت فشار گاز ، روی مایع قرار میگیره و بالا میاد . بوی شراب در این موقع کمی متمایل به ترشی هست ولی شدید نیست و مشام رو آزار نمیده و نباید شما رو نگران کنه . البته اگه بوی خیلی تند و تیز ترشی به مشامتون خورد بدونین شراب سرکه شده ولی بوی ملایم ترشی , طبیعی هست و مشکلی نیست . در این موقع اگه شراب رو بچشین , شیرینی اون به دهن خیلی کم میاد و به مرور هم کمتر میشه و کمی ترش مزه میشه ولی خیلی ملایم و علت اون اینه که قند های موجود در انگور در حال تبدیل به الکل هستن و مخمرها شیرینی انگور و شکر رو به الکل تبدیل میکنن . از روز ششم به بعد باید بوی الکل رو هم بتونین تشخیص بدین . به مروز زمان بوی الکل و غلظتش در مایع شراب بیشتر و بیشتر میشه .

در روز دهم و یازدهم که البته تقریبی هست و همه اینها به دمای محیط بستگی داره و گاه میتونه تا 15 روز هم طول بکشه به علت پایین بودن دما , خروج گاز شروع به کم شدن میکنه و در نهایت به هر 4 یا 5 ثانیه یکبار حباب دادن میکنه . گاهی این سیکل میتونه ناگهان اتفاق بیافته یعنی بعد از گذشت 10 یا 11 روز به ناگهان خروج گاز از هر ثانیه 3 حباب به هر 3 ثانیه یک حباب میرسه و همینطور کمتر میشه در طول 24 تا 48 ساعت . زمانیکه خروج گاز کند شد و به هر 5 تا 6 ثانیه یک حباب رسید یا کاملن متوقف شد , اینجا وارد محله دوم شراب سازی میشیم  :

** نکته : بعضی از افراد ادعا میکنن باید بذاریم پوسته ها کاملن ته نشین بشه و بعد اقدام به صاف کردن شراب کنیم . این عمل بسیار اشتباهه به این دلیل که ته نشین شدن پوسته ها باعث میشه که شراب طعم بد و لجن مانندی پیدا کنه و از اون طعم واقعی فاصله بگیره  .

مرحله دوم ساخت شراب شیراز  :

این مرحله با نظافت بالایی باید کار بشه . دستکش ها رو دست کنین و کیسه متقالی که از قبل شسته و خشک و آفتاب دادیم و در جایی تمیز نگهداشته بودین رو در بیارین . یک لگن متناسب با حجم شراب هم بیارین که قبلن خوب تمیز و شسته و خشک کردین و جلوی آفتاب گذاشتین . کیسه رو داخل لگن بذارین و دهانه کیسه رو باز کنین . بهتره در این مرحله از یک نفر که دستهاش رو کاملن خوب شسته و خشک کرده کمک بگیرین که دهانه کیسه رو نگه داره و شما درب دبه رو باز کنین و همه محتویاتش رو داخل کیسه خالی کنین . از اینجا به بعد کار باید سریع انجام بشه چون تاخیر باعث پریدن الکل و ورود هوای آزاد به شراب خام میشه . بهتره تا شما شراب رو صاف یا چرخشت ( چلوندن با سرعت بالا برای آب گیری درست شبیه آبمیوه گرفتن ) میکنین یک نفر دیگه هم بره دبه رو بشوره به دقت . دقت کنین دبه رو فقط با آب داغ باید بشورین و از شستنش با مواد شیمیایی شوینده و پاک کننده های دیگه جدن خودداری کنین و مراقب باشین هیچ باقیمانده ای از ذرات انگور و پوسته ها در داخل دبه نباشه چون میتونن شراب شما رو خراب کنن . البته اگه دو دبه داشته باشین و بعد از چرخشت کردن , شراب صاف شده رو به دبه دوم خالی کنین خیلی بهتره . کیسه رو به آهستگی از لگن بالا بیارین و شروع به فشار دادن بکنین و اینقدر بچلونین تا تمام آب داخل پوسته ها خارج بشه و تفاله باقی مونده سفت بشه و رطوبت نداشته باشه .
به این عمل تصفیه کردن میگن . اینقدر کیسه رو فشار بدین تا پوسته های انگور بصورت یک تکه سفت و بدون رطوبت در بیاد چیزی شبیه به مدفوع . حالا کیسه رو کنار بذارین . در داخل لگن شرابی دارین با رنگ قرمز روشن و کدر و مات که بهش میگن شراب خام .



***  خیلی مهم : این آزمایش ها رو به سرعت انجام بدین  :

با کمک قاشقی تمیز , یک قاشق از شراب رو بخورین و مزه کنین . این شراب خام باید یکی از 3 طعم زیر رو داشته باشه  :

1-  کمی شیرین و کمی گس و بوی الکلش تند و خوبه  .
2-  بی مزه هست ولی بوی الکلش تند و خوبه  .
3-  کمی شیرینه ولی تندی و تیزی الکل رو نداره  .

الف - در حالت یکم , درب دبه رو محکم و قفل هوا رو نصب کنین چون همه چیز طبیعی هست  .
ب-  در حالت دوم , به ازای هر یک لیتر شراب خام , یک قاشق غذا خوری شکر به ظرف اضافه کنین . برای دادن مزه به شراب شیرینی اضافه میکنیم  .
ج-  در حالت سوم , به ازای هر لیتر شراب خام , سه قاشق غذا خوری شکر به شراب اضافه کنین . برای افزایش تولید الکل , شیرینی اضافه میکنیم  .

برای این کار , مثل دفعه پیش مقدار شکر توصیه شده رو توی یه کاسه پلاستیکی تمیز ریخته و کمی از شراب خام رو بهش اضافه و هم بزنین و بعد به کل شراب خام اضافه کنین و با یک کاسه خیلی تمیز و یک قیف پلاستیکی تمیز , شراب خام رو داخل دبه تمیز بریزین . شراب در این مرحله رنگی کدر و سرخی روشنی داره و به اصلاح هنوز خام هست . هدف از ورود به مرحله دوم , تیره شدن رنگ شراب و ته نشین شدن لرد دُرد شراب و تخلیه و توقف باقیمانده گازهای موجود در شراب هست .


حالا درب دبه رو ببندین و دوباره قفل هوا رو نصب کنین و اینبار دبه رو در یک مکان کاملن تاریک و خنک قرار بدین . دقت کنین دمای محیط باید بین 17 تا 20 درجه باشه !!!!! و نه کمتر از این دما و نه بیشتر از این دما . سردی هوا باعث کند شدن و توقف تدریجی تخمیر میشه . در یکی دو روز اول هر دقیقه شاید یک حباب بیرون بیاد ولی به مرور دیگه شما شاید هر نیم ساعت یا یک ساعت فقط یکبار خروج گاز رو مشاهده میکنین و بعد هم کم کم بطور کامل متوقف میشه . دما رو سعی کنین ثابت نگهدارین و هیچ حرکت و تکانی به شراب ندین و بذارین به مدت 20 روز تا یکماه ته نشین بشه شراب . در این فاصله فقط قفل هوا رو چک کنین که مبادا آب داخل اون بخار بشه و یا قفل هوا واژگون بشه و آب اون تخلیه .

** نکته : در این موقع و در حالت سکون , گازهای شراب هم خارج میشن و دیگه ما نیازی به تکان دادن بشکه تخمیر شراب نداریم چون بعد از این مدت دیگه گازی در شراب نیست که شراب رو گازدار کنه و باعث بشه ما محلول شراب رو تکون بدیم تا گازها خارج بشن . پس , از تکان دادن دبه جدن خودداری کنین چون باعث بهم خوردن لرد ته نشین شده میشه  .

پس از گذشت یک ماه به سراغ دبه برین و درب دبه رو باز کنین . باید بتونین عکس خودتون رو روی سطح شراب بصورت آینه ای یا انعکاسی مشاهده کنین . در این موقع یک آزمایش نهایی رو انجام بدین . با دقت و بدون تکان دادن یا خم کردن دبه , مقداری از شراب رو بردارین و توی یک لیوان یا استکان تمیز بریزین و جلوی نور بگیرین . شراب شما باید زلال باشه و تیره تر شده باشه . در گذشته اگر این اتفاق نمی افتاد , شراب رو برای مدت دو ماه رها میکردن تا بیشتر ته نشین بشه . اما اگر عجله دارین و دیدین شراب چندان زلال نیست و خیلی کدر هست به مرحله بعد وارد میشیم . البته چون ما به روش سنتی میخواهیم کار بکنیم این روش فقط برای آشنایی شما نوشته میشه و بهتر هست که یک ماه دیگه هم صبر کنین تا شراب کاملن زلال بشه   :

مواد مورد نیاز برای زلال کردن سریع شراب  :

برای زلال کردن شراب از چندین روش استفاده میشه اما ساده ترین اون رو ما به کار میبریم :

- ژلاتین : ماده ای بی رنگ و بی بو هست که برای رسوب دادن ذرات معلق شراب و آبجو مصرف میشه و بخصوص نوع آگار آگار که ریشه گیاهی و دریائی داره و ازش در شیرینی پزی یا تهیه ژله استفاده میکنن . برای این منظور مقدار دو گرم حل شده در یک لیوان برای مقدار ده لیتر شراب کافیه و تنها ایرادش اینه که کمی شراب رو غلیظ میکنه که البته خیلی ها دوست دارن شراب غلیظ باشه  . بهترین گزینه ژلاتین هست چون هم کاملن بی بو و بی طعم هست و هم منشاء طبیعی داره . اگه دوست ندارین شراب شما غلیظ بشه , مقدار رو تا حتا یک گرم پایین بیارین . بعد از اضافه کردن این مواد , به دلخواه , 2 روز صبر کنین تا شراب زلال و ته نشین بشه . این مواد به مولکولهای معلق شراب که باعث کدری اون هستن میچسبن و اونها رو سنگین میکنن و رسوبشون میدن . حالا در این مرحله موقع مرحله سوم شراب سازی هست یعنی سیفون کردن شراب  .

پر کردن بطری های شراب :

دبه شراب رو با احتیاط بر میداریم و در جای بلندی قرار میدیم و سپس با استفاده از شلنگ های تمیز آکواریوم , که اونو تنها تا وسط دبه فرو کردیم , با دهان میکشیم و در شیشه های استریل و تمیز شیشه ای پر میکنیم . شیشه ها و بطری ها رو باید خوب بشورین و برای استریل شدن , اونها رو بدون درب , داخل فر گذاشته و فر رو روشن میکنیم و میذاریم مدت 15 دقیقه با دمای 200 درجه حرارت ببینه و سپس فر رو خاموش کرده و در فر رو باز میکنیم و میذاریم شیشه ها به آهستگی خنک و سرد بشن . حالا بطری ها کاملن استریل هستن !

 


بعد از پر کردن بطری ها از شراب , به اندازه یک بند انگشت سرشون رو خالی میذاریم . چوب پنبه هایی که از قبل خریدیم و مناسب سر بطری هست رو میاریم و دور چوب پنبه ها رو چند لایه از سلفون یا همون نایلون مخصوص بسته بندی مواد خوراکی می پیچیم که تماس شراب با چوب پنبه که شاید آلوده باشه برقرار نشه و چوب پنبه ها رو محکم فرو میکنیم به سر بطری . شراب در این مرحله آماده ست و برای استراحت باید در محل خنک و تاریک قرار داده بشه . این مرحله 4 تا 6 ماه طول میکشه و بعد از این مدت شراب به اصطلاح میرسه . البته در همین زمان هم آماده نوشیدن هست ولی شراب هر چقدر کهنه تر بشه , طعم و رنگ و خاصیت بهتری پیدا میکنه ! بطری ها رو در جای سرد و خنک که دمای اون بالاتر از 5 درجه سانتیگراد هست میذاریم . و نباید اونها رو تکان داد ..

پیشنهاد من اینه که چون مصرف بصورت کم هست , بهتره از شیشه های دارو 200 میلی لیتری استفاده بشه که اندازه این شیشه ها به اندازه بطری های آلومینیوم ام جی هست . این بطری ها رو میتونین از خیابان ناصرخسرو در تهران تهیه کنین . چون اگر درب بطری شراب باز بشه , باید در مدت یک هفته خورده بشه ! وگرنه شراب خراب میشه و گذاشتن اون در یخچال و ... هم هیچ فایده ای نداره و طعمش رو از دست میده !!! پس چون مصرف ما کم و به صورت دارویی هست , بهتره که در بطری های کوچک ریخته شده باشه تا سریع مصرف بشه و خراب نشه ! گذاشتن شراب در یخچال و یا بستن درب و .. کمکی به خراب نشدنش نمیکنه ! شاید خراب نشه ولی طعم واقعیش رو از دست میده و دیگه شراب نیست ..

امیدوارم لذت ببرین ولی هرگز از این راه تجارت و در نوشیدن زیاده روی نکنید !!!!!!!

۲۳ نظر:

ناشناس گفت...

دستت طلا

ناشناس گفت...

آموزش شراب سازی در سایتهای گوناگون زیاد هست ولی این یکی به نظر من خیلی کارآمد بود
سپاسگزارم

Unknown گفت...

بهترین و کاملترین آموزشی که دیدم...ممنون
فقط یه سوال: چجوری میشه از تفاله برای شراب بعدی استفاده کرد؟ تفاله رو مثلا میشه یه سال نیگر داشت؟

No One گفت...

نمی دونم :)

ناشناس گفت...

babak
خیلی عالی و درست گفتی دمت گرم

ناشناس گفت...

درود وممنون از توضیحاتتنون
یه سوال من برای بار اول هست میخوام شراب درست کنم یه جا خوندم نوشته بود علاوه بر چوب دانه انگور{عصه} هم باید جدا بشه ایا این حرف صحیح هست

ناشناس گفت...

سلام و با تشکر از آموزش ساخت شراب که خیلی کامل و جامع بود فقط یه سوال داشتم که اگه جواب بدید ممنون میشم.من از قفل هوای دست ساز (بطری 300 سی سی نوشابه +شلنگ شفاف ) استفاده کرم.درب بطری قفل هوا بایت محکم بسته شود یا شل باشد.اگه جواب بدید ممنون میشم.مرسی

No One گفت...

دانه انگور و چوب اون اگه توی شراب باشه و قصد شما هم فقط تهیه شراب باشه , مشکلی نداره . ولی اگر قصدتون تهیه شراب و سپس تقطیر و تهیه الکل یا مشروب از شراب باشه نباید باشه و باید همه رو در بیارین !

===========================

قفل هوا درش محکم باشه یا نباشه مهم نیست ولی مهم اینه سر شلنگ شفاف توی آب باشه و بیرون نیاد و هوا نکشه ! دیگه خودتون میدونین ...

ناشناس گفت...

من شلنگ درب قفل هوا و درب دبه رو کیپ کیپ درست کردم بطوری که هیچ هوایی نمی کشه شلنگ توی دبه خیلی با محتویات داخل دبه فاصله داره و شلنگ سمت قوطی نوشابه داخل آب و بطری هم زیاد پر نیست حالا اگه درب قوطی نوشابه رو سفت سفت کنیم گازهایی که از دبه خارج میشن و حبابهایی که توی بطری نوشابه بوجود میان از بطری خارج میشن؟بطری یادبه نمی ترکه؟

No One گفت...

توی توضیحات نوشتم که روی بطری قفل هوا یه سوراخ باید باشه . دوباره بخونین ! مهم اینه که هوا به داخل دبه تخمیر نفوذ نکنه ..

ناشناس گفت...

آقا واقعا دمت گرم
توضیحاتت خیلی جامع و کامل بود
من خیلی سرچ کردم اما توضیحات شما کامل ترین بود و من تصمیم گرفتم به روش شما شراب بزارم واین کار رو هم کردم و 30 کیلو شراب گذاشتم فقط چون انگور ها رو شسته بودم تو یه لیوان اب انگور 3قاشق شکر و یه قاشق مربا خوری مخمر حل کردم و ریختم توش و هم زدمو درش رو بستم و قفل هوا رو زدم و بعد از 6 7 ساعت خروح هبابها شروع شد که خیلی خشایند بود.می خواستم بدونم با این اوصاف روند درست بوده و مشکلی پیش نخواهد اومد؟
اینم بگم که حدود 6 کیلو از این 30 کیلو انگور عسگری بوده و 2 تکه نبات هم داخل دبه انداختم

ناشناس گفت...

دست شما درد نکنه اگه بهشتی وجودداشته باشه جای شماانجاست.پیمان ب

آیدین گفت...

آقا خیلی ممنون از شما باور نمیکنید شراب من رسید اونم چه شرابی ناب ناب من 19 مهر انگورارو انداختم و 15 روزه رسیدن البته هنوز کدرن ولی جاتون خالی دیشب با یه لیوانش چسبیدم به سقف جای همه دوستان دست اندرکار هم خیلی خالی.بازم از روشی که آموزش دادی خیلی خیلی ممنون وسپاسگذارم.آیدین

Unknown گفت...

درود بر شما
حدود 7 کیلو انگور روبعد له کزدن تو یه دبه 25 لیتری ربختم و تمام مراحل انجام دادم ولی بعد 4 روز حبابی خارج نشد باچوب بهم زدم و24 بعد هم باز اتفاقی نیوفتاد مخمر اضافه کردم وهمچنان بهد از 24 ساهت حباب خارج نشده در ضمن دمای محیط هم 30 درجه است چکار کنم؟

No One گفت...

ممکنه درب دربه شما کیپ نیست و گاز خارج میشه و از قفل هوا در نمیاد ! دلیلش میتونه این باشه . با بو کشیدن میتونی تشخیص بدی که آیا بوی ترشیدگی میده یا نه ؟ احتمالن دبه کیپ نیست اگر که بوی ترشیدگی میده ! و یا ممکنه انگور شما با نمک یا گوگرد توسط خود باغبان آلوده شده باشه چون بعضی از باغبان ها برای اینکه از انگورشون حرومی !!! تهیه نشه , این کار رو میکنن ...

ناشناس گفت...

من شراب رو تا مرحله ای که 20 روز ازش گذشته بود انداخته بودم عا لی بود وداشت ته نشین میشد اما حالا کمی مزه سرکه میده و رویش هم یک توری سفید رنگ بسته میتو نم از حالا جلوی سرکه شدنش را بگیرم؟

No One گفت...

نه عزیزم نمیشه شما همون ده دوازده روز بعد باید صاف میکردی میذاشتی جای خنک . نه اینکه 20 روز بذاری تخمیر بشه و شراب بگنده !

تنه نزن گفت...



متاسفانه برای دولین باره که به سایت شما
مراجعه میکنم چرا که این مطلب پر از اطلاعات
به درد خوردنی در مورد نحوه تهیه شراب شیراز
بویژه * خلار * اون رو انقدر با عشق پذیرفتم که
جای خالیش رو برای من « ٪۱۰۰ شیرازی »
که ۳۳ ساله از ان مایه حیات دور افتاده ام پر کرد.
مشکل تهیه انگور اون در این جا ( لس انجلسه )
که نمیدونم چطور میشه اونو به دست اورد.
کسی میدونه ؟ دستشون مرسی اگه خبری کنن


مقاله عیلی باحالی بود

به سلامتی

داوید فاخری

ایمان گفت...

انصافاً کامل ترین دستورالعمل برای تهیه شراب ناب شیراز.
من با همین دستورالعمل امسال برای اولین بار چنان شرابی انداختم و نگو و نپرس.
110 کیلو انگور که 75 لیتر هم شراب سیاه و خوش طعم و گیرا داد.
ممنون

No One گفت...

استفاده از دستگاه تولید بخار ! بخار آب هر چیزی رو استریل میکنه

ناشناس گفت...

عالی بود

ناشناس گفت...

دست درد نکنه با این شرابت

ناشناس گفت...

دمت گرم داداش.. فدایی داری..