سه‌شنبه، شهریور ۱۴، ۱۳۹۱

سالاد الویه

سالاد الویه رو کسی نیست که نشناسه و یا درست کردنش رو بلد نباشه . اما همین سالاد , اگه بعضی نکات رو در موقع درست کردنش بهش توجه بشه , مزه ش خیلی میتونه بهتر و متفاوت تر بشه و همینطور بعضی مواد وقتی بهش اضافه میشه مزه اونو عالی میکنه :

مواد لازم :

- سیب زمینی : 4 عدد متوسط .
- تخم مرغ : 4 عدد .
- خیارشور : به دلخواه .
هویج متوسط : یک عدد .
نخود فرنگی : یک استکان .
کالباس ژانبون دودی : 5 ورق .
سینه مرغ : یک عدد کوچک .
سُس مایونز : به مقدار مورد نیاز .
ماست سفت : یک فنجان .
کره : پنجاه گرم .
فلفل سیاه , سرکه , آبلیمو , نمک : به دلخواه .

* روغن زیتون خام و بو دار : یک قاشق غذا خوری .
* زیتون سبز و سیاه : یک فنجان .

روش تهیه :

سیب زمینی ها رو پوست کنده و سپس با مقداری نمک میپزیم . تفاوت اصلی مزه روی همین سیب زمینی شکل میگیره !!! هویج رو هم پوست کنده و به همراه سیب زمینی ها میذاریم بپزه . این نوع پخت سیب زمینی , مزه متفاوتی به سالاد الویه میده . تخم مرغ ها رو هم همزمان میذاریم جدا پخته بشن . دو نکته رو در موقع پخت تخم مرغ دقت کنید ! یکم اینکه از تخم مرغ های معمولی استفاده کنین نه از تخم مرغ هایی که با امگا 3 فرآوری شدن چون بوی بد ماهی میدن و دوم اینکه به محض اینکه تخم مرغ ها پخته شدن , اونها رو داخل کاسه آب سرد قرار بدین تا زرده اونها سیاه نشه !!!
نخود فرنگی ها رو هم با مقدار کمی نمک میپزیم . دقت کنید که وقتی نخود فرنگی ها پخته شدن اگر میخواهین که چروک نخورن و سبز باقی بمونن , موقع آبکش کردنشون , یک کاسه آب که توی اون مقداری یخ ریختین کنار دستتون باشه و به محض اینکه نخودها رو آبکش کردین , آبکش رو داخل ظرف آب یخ قرار بدین . این کار باعث میشه هم چروک نخورن و هم سبز باقی مونن و توی سالاد زیبا به نظر بیان .
سینه مرغ رو هم با آب و نمک و پیاز و کمی فلفل سیاه بذارین بپزه و آب پز بشه . ادویه و زردچوبه بهش نزنین چون طعمش در سالاد الویه مشخص و بد میشه ! 


وقتی سیب زمینی ها پخته شدن , یک سوم اونها رو جدا میکنیم و میذاریم سرد بشن و باقی رو رنده درشت میکنیم . سپس سیب زمینی هایی که جدا گذاشتیم رو نگینی خرد میکنیم و به اونها اضافه . کره ای که داشتیم رو هم روی سیب زمینی ها رنده میکنیم . بهتر هست سیب زمینی ها ولرم باشن تا کره آب بشه سریع . رنده کردن کره طعم خیلی خوبی به سالاد الویه شما میده و این هم یک نکته مهم هست ! هویج رو هم رنده میکنیم . هویج طعم نمیده به سالاد بلکه با رگه های نارنجی اونو قشنگش میکنه و بیشتر برای تزئین هست .
تخم مرغ ها رو هم پوست کنده و رنده میکنیم . من تخم مرغ ها رو جدا رنده میکنم و همراه با مقداری سس مایونز مخلوط میکنم و حدود یک ربع توی یخچال میذارم تا خوب سس به خوردشون بره و بعد با سیب زمینی ها مخلوط میکنم . سیب زمینی و  تخم مرغ اگر وقتی گرم باشن با هم قاطی کنین بوی زغم میگیره سالاد !! این هم نکته مهم بعدی !!
در اینجا دو تا ماده اضافی داریم که من اونا رو همیشه به سالاد الویه اضافه میکنم و طعم خیلی خوبی به سالاد میده ولی دلبخواه هست و اجباری نیست . یکی ژانبون دودی هست که یه طعم ملایم دودی به سالاد میده و یکی هم زیتون های سبز و سیاه هستن که اگه بی هسته باشه اونها رو باریک باریک و گرد گرد خرد میکنم . هم طعم خوبی داره و هم از نظر تزئین قشنگه !
سینه مرغ رو هم وقتی پخت میذاریم سرد بشه و بعد با دست ریش ریش کرده و به موادمون اضافه میکنیم .
خیارشورها رو هم ریز خرد کرده به مقدار دلخواه و اضافه میکنیم .
نخود فرنگی رو هم اضافه میکنیم و حالا به سراغ درست کردن سس میریم . من از یک فنجان ماست هم استفاده میکنم که طعم سالاد رو خیلی خوب میکنه . حدود دو قاشق غذاخوری میشه . باقی رو از سس مایونز استفاده میکنم . همونطور که می دونین سالاد الویه به هیچ وجه یک پیش خوراک رژیمی نیست پس بیخود برای اینکه مثلن اونو رژیمی کنین , از سس های کم چرب استفاده نکنین تا مزه ش خراب نشه ! سس مایونز معمولی از همه طعمش بهتر هست . ادویه هامون رو هم اضافه میکنیم . دقت کنین چون سیب زمینی با نمک پخته شده نمک چندانی نیاز نداره و باید کمی بریزین و بچشین و دوباره کم بود اضافه کنین . سرکه و آبلیمو نباید زیاد باشه معمولن یک ته مزه ترش باید داشته باشه این پیش خوراک . خیلی خیلی جزئی . من چون از طعم زیتون خوشم میاد یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بودار هم بهش اضافه میکنم ولی اجباری نیست . وقتی خوب همه موادمون با هم مخلوط شد , سالاد الویه رو توی ظرف درداری ریخته و به مدت حداقل یک  تا دو ساعت توی یخچال میذاریم تا هم جا بیافته و هم سس به خورد مواد بره و مزه دار بشه ..

بعضی ها بهش پیازچه , فلفل  دلمه ای ریز شده و کلی مخلفات دیگه هم اضافه میکنن که دلبخواه هست .. این پیش خوراک خوشمزه رو با گوجه فرنگی و کاهو و چند عدد زیتون تزئین و با نان باگت فرانسوی سرو کنین .

هیچ نظری موجود نیست: