سه‌شنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۱

ساخت آکواریوم

 این روزها حتا در ایران هم مثل خارج از کشور آکواریوم های آماده برای فروش وجود داره از جنس نوعی پولیمر شفاف به اسم آکریلیک ولی متاسفانه قیمتشون خیلی بالاست . حدود 40 سال پیش که آکواریوم به ایران اومد و صنعت بسیار پر رونقی داشت و مرکز اون هم در ساختمان پلاسکو بود , ساخت آکواریوم به دلیل اختراع نشدن چسب سیلیکون , دردسرهای زیادی داشت . دور شیشه ها رو چهارچوب فلزی یا نبشی میبستن و شیشه ها رو توی اون می ذاشتن و برای آب بندی و چسباندن شیشه ها هم از بتونه مخصوص ؛ مخلوط با سُرنج استفاده میکردن که چندان هم کارایی نداشت . سال ها بعد با اختراع چسب سیلیکون , این محدودیت ها از بین رفت و به سادگی با این چسب شیشه ها رو میشد با ایمنی کامل به هم چسبوند . امروزه کارخانه ها با شیشه های یک تکه بدون نیاز به چسب از جنس آکرلیک این کار رو انجام میدن . اما هنوز هم کسانی که مایل هستن آکواریوم های بسیار بزرگ یا متناسبت با دکور خانه یا محل کارشون داشته باشن , مجبورن به همین سبک یعنی استفاده از شیشه و چسب سیلیکون , آکواریوم بسازن . در زیر روش ساخت آکواریوم رو به صورت بسیار ساده آموزش میدم که میتونین برای خانه یا فرزندانتون با هزینه بسیار کم یک آکواریوم زیبا در هر اندازه ای که دوست دارین بسازین :

وسائل لازم :

- شیشه : به کلفتی مورد نظر !!
- چسب سیلیکون شفاف یا بی رنگ : یک عدد / متناسب با متراژ شیشه !
- دستگاه تفنگی چسب .
- نوار چسب کاغذی : یک رول .

* نبشی استیل .
* برچسب دور شیشه .

روش انتخاب شیشه :

شاید مهمترین نکته در ساخت آکواریوم انتخاب کلفتی یا میل شیشه باشه . شما از هر شیشه ای نمیتونین برای ساخت آکواریوم استفاده کنین و باید ضخامت اون رو حتمن محاسبه و در نظر بگیرین . اگر این کار رو نکنین و از شیشه نازک برای ساخت یک آکواریوم بزرگ استفاده کنین , بعد از پر کردن آب , آکواریوم میترکه ! به همین دلیل از میل مناسب استفاده میکنیم . میل شیشه بصورت : یک میل – دو میل – چهار میل – شش میل – ده میل و دوازده میل وجود داره .
اگر آکواریوم کوچک درست میکنین , از شیشه 4 میل استفاده کنین . یعنی طول این آکواریوم نباید از 30 سانت بیشتر و عرض اون از 15 سانت بیشتر و ارتفاعش از 20 سانت بیشتر باشه ! اگر از این اندازه بزرگتر میخواهید درست کنین به سراغ شیشه 6 میل برین .
شیشه 6 میل هم محدودیتی داره . نهایت درازی 80 سانتی متر ( عرض 30 سانت و ارتفاع 40 سانت . از این اندازه بزرگتر به سراغ شیشه ده میل باید برید !
از شیشه ده میل برای اندازه های یک متر تا یک متر و نیم طول و ارتفاع 70 سانت ارتفاع و عرض 40 تا 50 سانت میتونین استفاده کنین . بجز این اندازه اگر بزرگتر بخواهین درست کنین دیگه به سراغ شیشه های 12 میل باید رفت و استفاده از پل های قلزی بین شیشه ها ...

روش انتخاب بهترین ابعاد :

نکته بسیار مهم که خیلی ها توجه نمیکنن , ابعاد طول و عرض و ارتفاع آکواریوم هست که اگر به درستی و متناسب انتخاب نشه , نه تنها آکواریوم هیچ جلوه ای نداره , بلکه هم ماهی ها و هم منظره داخلی رو زشت به نمایش میذاره . آکواریوم استاندارد با نمای زییا آکواریومی هست که مثلن طول اون اگر یک متر باشه  , عرضش باید 40 سانت و ارتفاعش 50 سانت باشه . عمق آکواریوم خیلی مهم هست و اگر عرض آکواریوم رو کم بگیرین , جلوه ش رو از دست میده و عمیق دیده نمیشه و البته از این اندازه بیشتر نباید بشه چون دیگه به چشم نمیاد و بد منظره میشه . ارتفاع هم خیلی مهمه هر چقدر ارتفاع زیادتر باشه جلوه خاصی پیدا میکنه آکواریوم و حرکت حباب های هوا و شنای ماهی ها در همه سطوح آب و رشد گیاهان تا بالای آکواریوم همگی باعث زیبایی میشن . یا مثلن یک اندازه استاندارد دیگه شامل : طول 80 – عرض 30 – ارتفاع 40 هست . یا طول 30 عرض 20 و ارتفاع 35 هست .

روش خرید شیشه :

شیشه ها رو از شیشه بُرهای کم سن و سال و بی حوصله نخرین و یا بهتره از شیشه بری های محلات خریداری نشن چون : جوان ها معمولن اندازه ها و برش ها رو دقیق نمیتونن در بیارن و بی حوصله هستن و دیگه اینکه خرید شیشه از محلات قیمت گرونی داره که شاید صرف نکنه حتا ! بهترین جا برای خرید شیشه در تهران , خیابان خیام و میدان اعدام هست که بورس شیشه تهران اونجاست و قیمت ها دقیقن نصف جاهای دیگه شهر هست !
در ضمن به فروشنده باید بگین که شیشه ها رو برای آکواریوم میخواهید و حتمن باید فلوت باشن یعنی روی شیشه ها موج نداشته باشه و صاف و یک دست باشن !شیشه ها چون نوع نامرغوب و مرغوب دارن ! بخصوص برای نمای جلو دقت کنید شیشه نه خش داشته باشه نه موج دار باشه ! نکته بسیار مهم در خرید شیشه این هست که باید بدونین مثلن در ساخت آکواریومی با ابعاد :

100 سانتیمتر طول  - 40 سانتیمتر عرض – 60 سانتیمتر ارتفاع / نوع شیشه ده میل .

کف این آکواریوم رو به این ابعاد برش میزنیم :

طول 100 سانتیمتر – عرض 40 سانتیمتر / یک عدد .

دیواره های کناری این آکواریوم به اندازه های زیر برش میخورن :

ارتفاع 60 سانتیمتر – عرض 38 سانتیمتر / 2 عدد .

دیواره های جلویی و پشتی به این اندازه برش میخورن :

طول 100 سانتیمتر – ارتفاع 60 سانتیمتر .

اگر نمیخواهید 2 سانتیمتر از عرض کم کنید , عرض شیشه کف رو 2 سانتیمتر بزرگتر بگیرین یعنی شیشه کف میشه 100 در 42 .

در واقع اینجا متوجه شدین که همه شیشه ها روی شیشه کف مستقر میشن و دو شیشه کناری یا پهلویی داخل به داخل قرار میگیرن و چون کلفتی شیشه ما ده میل هست یعنی یک سانتیمتر یا ده میلیمتر , از هر طرف یک میل کم میشه و اندازه ش میشه 38 سانتیمتر ! به همین سادگی . حالا اگر شیشه شما 6 میل هست , به همین ترتیب باید اون شیشه های کناری محاصبه بشه و موقع برش شیشه بُر باید دقیق در بیاره وگرنه جا نمی افته ! ضمن اینکه حتمن تاکید کنید که با ابزار گونیا این کار رو بکنه چون خیلی از شیشه برها بدون گونیا این کار رو میکنن و کج در میاد و به حرف شیشه بر هم اعتماد نکنید و حتا یک میل کج بریده شدن باعث میشه شیشه ها روی هم جفت نشن و کل کار خراب بشه . بهتره با گونیا خودتون یکبار دوباره شیشه ها رو رو گونیا بزنین و صاف بودنش رو چک کنید !!

پس از برش :

پس از برش شیشه ها خیلی دقت کنید که لبه شیشه ها بسیار تیز و برنده هستن و به فروشنده بگین دور تا دور تمام شیشه ها رو سنگ بزنه براتون ! یا براتون سنگ میزنن یا با سنباده مخصوصن آهن این کار رو میکنن که هر دو یک نتیجه رو میده . دقت کنید بعضی فروشندگان رند میگن براتون با دستگاه میخواهین لول بزنیم و زیباتر میشه ؟ قبول نکنین چون لول زدن دور شیشه ها رو نیم دایره میکنه و به کار ما نمیاد و مناسب فقط شیشه هایی هست که روی میز میذارن و پول بیخود از شما فقط دریافت میشه !!!!!!!

چسباندن شیشه ها :

پس  از خرید شیشه ها و آوردنشون به خانه , اونها رو ابتدا با آب و مایع ظرفشویی و اسفنج بشورین و بذارین خشک بشن . شیشه برها برای برش از نفت استفاده میکنن و بجز اون چربی هم روی شیشه ها هست و باید محیط چسباندن تمیز و پاک باشه ! شیشه ها که خشک شد کار رو شروع میکنیم :

- ابتدا روی زمین یا میز محکم تخت و صاف پارچه یا روزنامه پهن کنین . سپس شیشه کف و روی زمین قرار میدیم . برای اینکار حتمن به دو نفر نیاز هست . برای شروع کار یکی از شیشه های پهلویی یعنی راست یا چپ رو بر می داریم و قسمتی که به کف میچسبه و قسمتی رو که به شیشه جلویی یا پشتی میچشبه رو فقط لبه شیشه رو با چسب سیلیکون آغشته میکنیم و یه لایه چسب میزنیم ! دقت کنید چسب حتمن باید بی رنگ باشه چون چسب ها سفید و بی رنگ و سیاه هستن و موقع خرید اینو به فروشنده باید بگین که بی رنگ بده بهتون !!!! وقتی لبه ها رو چسب زدین که در واقع فقط دو لبه هست و دو لبه دیگه رو نباید چسب بزنین , اونو با دقت روی شیشه کفی در جای خودش قرار بدین و به کمکتون بگین اونو نگه داره تا جابجا نشه چون چسب لغزنده هست .
حالا به سراغ چسبوندن شیشه پشتی یا جلویی میریم . فقط قسمت طول این شیشه رو که روی شیشه کف قرار میگیره رو , لبه ش رو , چسب میزنیم و اونو هم روی لبه شیشه کفی میذاریم و اون قسمتی از شیشه پهلویی که چسب زده بودیم , حالا میچسبه به لبه داخلی این شیشه و در واقع یک شکل(  L  ) انگلیسی درست میشه . دقت کنید چسب شیشه تا وقت خشک نشده لغزنده ست و وقتی هم خشک بشه با هیچی نمیشه اونو جابجا کرد و باید از نو با تیغ برید و کاملن تراشید و پاکش کرد و بعد چسبوند !! از کمکتون بخواهی اونو سفت نگه داره حالا با نوار چسب کاغذی از بیرون دو لب شیشه رو با هم محکم کنین تا شیشه ها سُر نخورن و در نرن از جای خودشون . به همین ترتیب باقی شیشه ها رو هم چست زده و در محل خودشون قرار میدیم و از بیرون با نوار چسب محکم میکنیم . باز هم با کشیدن انگشت به دور لبه کفی آکواریوم از سمت بیرون , چک میکنیم که شیشه های دیواره ها سُر نخورده باشن و اگر جابجا شدن اونها رو سر جاشون بر میگردونیم .

حالا با انگشت , گوشه های داخلی آکواریم رو که چسب بیرون زده رو صاف میکنیم . یعنی نوک انگشت رو روی گوشه داخلی یکی از ضلع ها میذاریم و بدون فشار صاف میکشیم تا بالا ؛ تا چسب ها یک دست بشن . تقریبن بعد از ده دقیقه چسب کمی خودش رو گرفته . حالا نوبت به آب بندی هست . تا پیش از خشک شدن چسب , نوک تیز چسب رو دوباره در ابتدای گوشه ها گذاشته و با فشار ؛ چسب رو تزریق میکنیم و همین طور که چسب داره میاد ما هم در طول شیار گوشه ها حرکت میکنیم و هر 4 ضلع داخلی  رو از داخل با چسب پُر میکنیم . نباید خیلی چسب بزنین فقط به انداه نیم سانتیمتر . و سپس با کشیدن انگشت روی همه چسب ها رو خوب صاف و یکدست میکنیم و باز لبه ها رو چک میکنیم که شیشه ها کاملن منطبق بر هم باشن و صاف قرار گرفته باشن . شیشه رو دیگه نباید تکون داد و دو ساعت باید صبر کنین تا چسب خشک بشه . معمولن پس از دو ساعت چسب خشک شده اما برای محکم کاری 4 تا 5 ساعت هم بذارین بمونه تا کاملن خشک بشه و بعد جابجاش کنین ! آکواریوم آماده ست و حالا باید آب بندی بشه و از نظر نشتی دادن تست بشه .

یه پارچ آب توی آکواریوم ریخته و با کمک یک نفر دیگه اونو بلند کنین و آب رو در تمام گوشه ها و دیواره های کناری که چسب خورده , بچرخونین . اگر آب یا قطره آب یا حتا یک نم کوچک دیده نشد , کار تمومه . ولی اگر نشتی داشت , محل رو پیدا و مشخص کرده و با دقت خشک کنین و سپس کمی روش چسب بمالین و یکساعت بذارین بمونه تا خشک بشه و دوباره تست کنین . تست نشتی بسیار مهمه چون خیلی ها متوجه نمیشن و آکواریوم رو میچینن و پرمیکنن از آب و یهو میینن نشتی داره و بعد باید کلی آب رو خالی کنن و همه وسایل رو در بیارن و بشورن و خشک کنن و چسب بزنن و .......

پس از این کار شیشه باید با دقت شسته بشه . بهتر هست دستکش دستتون کنین و با محلول جوهر نمک با اسفنج یک دور از داخل و بیرون کل آکواریوم رو بشورین و آب کشی کنین و بار دوم با اسفنج و مایع ظرفشویی همه جاش رو تمیز کرده و با یک کهنه تمیز که پُرز نمیده , اونو خشک کنید .. هرگز اسید رو با تاید یا مایع ظرفشویی مخلوط نکنین چون تولید گاز سمی میکنه !!!!!!!
..
..
پس از ساخت آکواریوم هست که شما باید به سراغ ساخت پایه برین . تا وقتی شیشه ابعادش مشخص نشده پایه رو درست نکنین . برای کف و محل قرار دادن شیشه آکواریوم روی پایه هم از یونولیت استفاده بکنین . خیلی ها چوب میذارن که بزرگترین اشتباهه . اگر آب روی چوب بریزه , چوب باد میکنه و باعث میشه کف آکواریوم بشکنه و بترکه ! یونولیت ها با ضخامت مورد نظر در فروشگاههای فروش آکواریوم به فروش میرس . کافیه ابعاد آکواریوم ؛ یعنی طول و عرض و ارتفاع رو به فروشنده بگین تا بهتون یونولیت مناسب رو بده !! پایه رو هم حتمن حتمن دقت کنین گونیا باشه . کوچکترین برجستگی و کجی در پایه بخصوص کف اون باشه , آکواریوم میترکه و میشکنه ! برای همین به آهنگر باید بگین تمام قسمت های داخلی رو سنگ بگیره تا صاف و یکدست بشه ! با استفاده از ابزار طراز هم گونیا بودن پایه رو در یک سطح صاف پیش از خریدن , چک بکنید ! این مساله خیلی مهمه چون اگر پایه گونیا و طراز نباشه , آب در آکواریوم یک ور می ایسته و خیلی بد نما میشه و در ضمن به شیشه های کناری هم فشار وارد میشه !!!
به کلفتی پایه های آکواریوم هم دقت کنید و با ضرب کردن طول و عرض و ارتفاع ، حجم آکواریوم و وزن اونو محاسبه و به سازنده یا آهنگر بگین . مثلن آکواریومی به ابعاد : یک متر در 40 در 60 فقط 200 لیتر آب جا میگیره ! وزن خود شیشه ها هم حدود 50 تا 80 کیلو هست بجز اینکه حدود 40 کیلو هم ماسه قراره توش بره ! پس در عمل شما با وزن 350 کیلو روبرو هستین و این مساله رو جدن دقت کنین و به حرف آهنگر که بیشترشون سواد و درک محاسبه وزن بر طاقت آهن رو ندارن زیاد اعتماد نکنین !!!!!!!! برای آکواریوم هایی با شیشه ده میل از نبشی 3 استفاده باید بشه ! و در ضمن از زیر با تسمه های فلزی باید عرض ها رو به هم ببنده آهنگر تا پایه شکم نده ! و همینطور پایه ها باید بصورت کلاف بسته بشه ! به این نکات حتمن دقت کنید !!!!
حتا محل قرار دادن آکواریوم در خانه هم مهمه که اگر سقف خانه ضعیف هست و خانه شما کلنگی و قدیمی , آکواریوم بزرگ قرار ندید . بار مرده به حساب میاد و خیلی پیش اومده سقف اومده باشه پایین و هم باعث خطرات جانی میشه و هم باعث از بین رفتن پول و وقت شما ...

پس از آماده شدن آکواریوم به دلخواهتون میتونین لبه های بیرون رو با نبشی استیل پوشش بدین که هم زیباست و هم جای چسب خودگی دیده نمیشه . این نبشی ها در تهران در خیابان پامنار که مرکزش هست به فروش میرسه انواع فر فرژه و نبشی های آلومینیومی و استیل و مسی و ... بسته به سلیقه شما ! همینطور با برچسب های مخصوص با پهنای دلخواه که نشون دهنده جنس چوب یا سنگ یا فلز هستن و در آکواریوم فروشی ها به فروش میرسن میتونین قاب درست کنین و زیباترش کنین ... مرکز فروش این برچسب ها هم در تهران , خیابان فردوسی پایین تر از چهارراه استانبول هست !به هر کلفتی و رنگ و طرحی , برچسب هست و بهتره نوع ضد آبش رو بخرین !

هیچ نظری موجود نیست: