سه‌شنبه، آبان ۱۱، ۱۳۸۹

از بین بردن اثر تندی فلفل در دهان

همه ما عادت کردیم وقتی غذایی تند یا فلفل میخوریم و دهنمون میسوزه , فوری یک لیوان آب سر میکشیم به هوای اینکه سوزش دهانمون از بین بره ! در صورتیکه نه تنها سوزش از بین نمیره بلکه بیشتر و شدیدتر هم میشه ! بعضی ها هم میگن که بهتره یک تکه نان خورد . ولی با همه اینها بازم سوزش دهان شما باقی میمونه و همچنان آزار دهنده ست ! اما راه حل بسیار ساده ای برای از بین بردن تندی فلفل وجود داره . قبل از اون باید بدونیم چرا فلفل باعث سوختن دهان میشه ؟

همه فلفل ها دارای ماده ای هستن به اسم Capsaicin که این ماده عامل تند بودن فلفل هاست . شیرین ترین فلفل یعنی فلفل دلمه ای تنها معادل 12 واحد کپسایسین در خودش داره که اصلن احساس نمیشه و تند ترین فلفل ها بیشتر از 15 میلیون Capsaicin تندی در خودشون دارن ! زمانیکه فلفل جویده یا پخته میشه , این ماده آزاد و در دهان پخش میشه و توسط حسگرهای زبان شناسایی و پیام به سرعت به مغز میرسه و شما احساس سوزش و تندی بهتون دست میده . در واقع وجود این ماده در داخل دهان شما باعث سوزش میشه .
حالا , زمانیکه شما آب مینوشین , مواد غذایی رو سریع تر از دهان پاک میکنین و ماده Capsaicin رو باقی میذارین و به همین علت هست که سوزش دهان شما تشدید میشه چون این ماده بطور خالص در دهان شما باقی میمونه و این ماده با آب شسته نمیشه و از بین نمیره ! در تایلند که مردم تقریبن همیشه غذاها رو تند میخورن , برای کودکان یا توریست هایی که هنوز عادت به تندی بیش از حد غذا ندارن یک کاسه بستنی یا شیر پر چرب کنار غذاشون میذارن . همینطور در هندوستان از ماست در کنار غذاها برای این منظور استفاده میشه .

شیر و ماست دارای پروتئینی هستن که باعث میشه اثرات Capsaicin خنثی یا کم بشه و از دهان شما پاک بشه و اثر سوزش از بین بره . پس اگه بطور ناگهانی فلفلی در دهانتون گذاشتین که شما رو به آتش کشید , قورن به سراغ ماست و یا شیر برین و از نوشیدن آب خودداری کنید .

۱ نظر:

ناشناس گفت...


خوردن برنج پخته باعث فروکش کردن خیلی سریع تندی فلفل میشه...امتحان کنید...واقعا موثره