جمعه، آبان ۲۱، ۱۳۸۹

روش بهداشتی شستن سبزیجات

برای شستن سبزیجات خیلی ها توصیه میکنن که از محلول های ضد عفونی کننده رایج استفاده بشه . حتا تا چند سال قبل توصیه میشد از مقداری مایع ظرفشویی برای این کار استفاده بشه در صورتیکه مایع ظرفشویی نه تنها ضد عفونی کننده نبود بلکه ون از سطح سبزیجات پاک نمیشد به سادگی , خودش مشکل ساز بود و سرطان زا ! البته دلیل چنین توصیه هایی روشنه . چون در ایران سبزیجات رو با فاضلاب شهری آبیاری میکنن و یا از کود انسانی استفاده میشه , بنابراین انگل ها ممکنه به سبزیجات بچسبن و موقع خوردن باعث ایجاد بیماری های خطرناک بشن . ولی آیا شستن سبزیجات با مواد ضد عفونی کننده شیمیایی کار درستیه ؟

زمانیکه سبزی ها رو در آبی میریزین که در اون ماده ضد عفونی کننده مخصوص سبزی ریخته شده , سبزیجات بخاطر ماهیتشون , مقدار کمی از این آب رو به داخل بافت خودشون میکشن . برای تکمیل شدن فرایند ضد عفونی , سبزی ها باید مدت ده دقیقه در این محلول ها خیس بخورن . سبزی ها یا همون گیاهان هم وقتی که چیده میشن تا وقتی که به دست مصرف کننده برسن مقداری پلاسیده میشن و مقدار کمی از آب خودشون رو از دست میدن و ماهیت گیاه هم اینه که بعد از چیده شدن وقتی در آب قرار میگیره , آب جذب میکنه . طبیعیه که آب مخلوط با ماده ضد عفونی کننده که یک ماده شیمیایی و سرطان زا هم هست به داخل سبزی کشیده میشه . وقتی هم که سبزی رو آبکشی میکنین و شسته میشه و اونو میخورین , مقداری از این ماده شیمیایی همراه با سبزی وارد بدن شما میشه ! در دراز مدت این مواد میتونن باعث بیماری های زیادی برای شما بشن از جمله انواع سرطان ها و آلرژی ها و صدمه به جهاز هاضمه و .. که خطرشون دست کمی از همون انگل ها و میکروب ها نداره !! ضمن اینکه این مواد باعث فاسد شدن سریع تر سبزیجات هم میشن و دقت کرده باشین وقتی سبزیجات رو با این مواد میشورین بیشتر از دو روز نمیشه اونها رو نگه داشت و به سرعت لزج و شل میشن و میگندن !

راه حل خیلی ساده ست . استفاده از مواد طبیعی و بی خطر و در عین حال قوی برای میکروب کشی . سبزیجات رو ابتدا دو بار آبکشی کنین تا گل اونها گرفته بشه و سپس اونها رو در محلول حاوی سرکه و نمک به مدت 5 دقیقه بخیسونین . یک استکان سرکه برای 5 لیتر آب و 2 قاشق غذاخوری نمک , میتونه هر میکروب و انگلی رو نابود کنه ! ضمن اینکه خطری برای بدن نداره و در ضمن باعث ماندگاری بیشتر سبزی هم میشه ! برای شستن کاهوها هم بهتره زیاد نگران ضد عفونی اونها نباشین . چون وقتی که سالاد رو با سرکه و یا آب لیموترش تازه سرو میکنین , در واقع قویترین میکروب کش ها رو مورد استفاده قرار دادین و همین میتونه خیال شما رو کاملن راحت کنه . از قدرت این مواد همون بس که بدونید در یک لیوان حاوی میکروب وبا , اگر چند قطره آب لیمو ترش تازه ریخته بشه , این میکروب نابود میشه !

هیچ نظری موجود نیست: