دوشنبه، آبان ۱۰، ۱۳۸۹

خطرات قلیان

بیشتر از صد سال میشه که بحث بین طرفداران و مخالفان قلیان وجود داشته . گاهی جنبه شرعی پیدا کرده گاهی جنبه سیاسی و گاهی هم جنبه سلامتی ولی چون متاسفانه همیشه جهت گیری هایی در این زمینه داشتیم در طول تاریخ مثل تحریم تنباکو و شکستن قلیان ها و یا حمله به قهوه خانه ها و جمع کردن قلیان ها , حقیقت ماجرا برای مردم و مخصوصن جوان ها روشن نشده و میبینیم با وجود همه هشدارهایی که داده میشه هر روز به طرفداران این محصول خطرناک اضافه میشه .

عموم مردم عقیده دارن قلیون کاملن بی خطره و دلیلشون اینه که چون دود قلیون از آب رد میشه و فیلتر میشه , خطرش کمتر از سیگار هست . در صورتیکه نه تنها قلیون از سیگار بی خطر تر نیست بلکه دهها برابر سیگار خطرناک تره و برای سلامتی مضر هست و البته گفتن این حرف به این معنی نیست که قلیون نکشین و برین سیگار بکشین ! هر دوی اینها خطرناک و مضر هستن ولی ضرر قلیون به مراتب از سیگار بیشتره و متاسفانه میبینیم که بزرگترها با دست خودشون به کودکانشون قلیون میدن تا تفریح کنن و لذت ببرن ولی همین پدر و مادرها وقتی یک نخ سیگار دست فرزندانشون میبینن چنان آشوبی درست میکنن که بیا و ببین در صورتیکه نمیدونن نیکوتین و دودی که از راه قلیون به فرزندشون میرسه ده برابر بیشتر از سیگار هست ولی چون به توتون های قلیون اسانس زده میشه که اتفاقن همین اسانس ها سرطان زا هم هستن , فکر میکنن که بی خطره و بیشتر باعث تشویق به استفاده مردم و مخصوصن زنان و دختران میشه در صورتیکه بالاترین لطمه و آسیب رو زنان و دختران از مصرف سیگار و قلیون میبینن به دلیل وضعیت فیزیولوژی بدنشون ! طبق آمار جهانی زنان سیگاری دو برابر مردان سیگاری دچار سرطان میشن و میمیرن !
از همه تاسف آورتر اینه که حتا دیده میشه که بچه های خردسال هم قلیون میکشن و یا برای اونها میرن قلیون های مینیاتوری میگیرن و براشون چاق میکنن و میدن دستشون ! و همه اینها بخاطر فرهنگ اشتباه جامعه ماست غافل از اینکه قلیون حتا با عبور دودش از آب , تمامی سموم نیکوتین و مواد سرطان زای سیگار در دودش باقی میمونه و همینطور دود و مواد مضر حاصل از سوختن زغال یعنی مونوکسید کربن هم به دود تنباکو اضافه شده و وارد ریه میشن . این سوای مواد عطری و اسانس سوخته و سرطان زایی هم هست که بجز اینها به همراه دود وارد ریه فرد میشه و اغلب باعث ایجاد آلرژی و حساسیت و سرفه های تک و توک و جمع شدن خلط در گلو میشن ! سیگار به این دلیل کم خطرتر از قلیون هست که در سیگار , فیلتر قرار گرفته و درصدی از مواد مضر رو در خودش جذب میکنه ولی قلیون دود خالص به همراه مواد ناخالص رو وارد ریه ها میکنه .
هر بار کشیدن قلیون برابر با مصرف یک پاکت سیگار محاصبه شده . یک نخ سیگار در حدود یک لیتر دود ایجاد میکنه و یک قلیون در حدود 20 لیتر دود . و فردی که در طول روز 12 سیگار میکشه در حدود 10 لیتر دود در حدود 7 دقیقه میبلعه و شخصی که قلیون میکشه تا تموم شدن قلیون که معمولن 20 دقیقه طول میکشه در حدود 800 لیتر دود میبلعه که متاسفانه میبینیم بعضی افراد حتا دو بار سفراش قلیون میدن ! با این وضع میتونین بفهمین چقدر کشیدن قلیون میتونه مضر و خطرناک باشه بدون اینکه شما متوجه بشین .
از طرفی یک فرهنگ غلط و بی منطق و کاملن خرافی در اجتماع شکل گرفته به این صورت که خیلی ها ادعا میکنن که ما دود رو فرو نمیدیم و تنها در دهان نگه میداریم ! این عده غافل از این هستن که دود توسط مخاط دهان کاملن جذب میشه و اینبار محاط حنجره و گلو رو درگیر میکه که به مراتب خطرناک تر هست و باعث ایجاد سریع سرطان حنجره در این افراد میشه و از طرفی سریعتر هم جذب مغز میشه !
سرطان هایی که با مصرف سیگار و قلیان ایجاد میشه شامل : سرطان معده , روده بزرگ , حنجره , لب و دهان , مغز , ریه , مری و کبد هست بجز اینکه تاثیر بدی روی لثه ها و دندان ها میذاره و باعث میشه افراد بیشتر مسواک بزنن و از سفید کننده های دندانی استفاده کنن که خود این مواد مینای دندان رو از بین برده و باعث پوسیدگی دندان میشه .

پس بدونید که ضررهای قلیون نه تنها کمتر از سیگار نیست که حتا از سیگار هم خطرناکتره !! به همین دلیل جدن توصیه میشه از دادن قلیون به کودکان و نوجوانان جدن خودداری کنید و مخصوصن زنان و دختران بطور کامل از قلیون استفاده نکنن چون بجز سرطان های یاد شده , سرطان های رحم و سینه و سایر بیماریهای زنانه هم در انتظار اونها خواهد بود ! کشیدن و یا تشویق کودکان به کشیدن قلیون نه تنها درست نیست که با اینکار زمینه ساز گرایش اونها به سمت سیگار و بعد مواد مخدر رو با دست خودتون فراهم میکنین ضمن اینکه همه کسانیکه دور شما هستن و از هوایی که شما آلوده کردین تنفس میکنن هم دقیقن هم اندازه شما مواد سمی دریافت میکنن ! پس به دور از جبهه گیری های سیاسی – اجتماعی که این روزها وجود داره , تنها به فکر سلامتی خودتون باشین نه لجبازی کردن با سیاسیون و قلدری کردن اونها !

هیچ نظری موجود نیست: