یکشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۸۶

مبارزه بیولوژیک با شته های گل سرخ

اغلب دوستداران گل رُز از این گله میکنن که چرا دور غنچه های گلهاشون شته دیده میشه ؟ یا وقتی که گلهای رُز باز میشن باز هم داخل اونها پر از شته هست . وجود شته در گل اونم در باغ و باغچه چندان مهم نیست ولی وقتی که این گلها رو بکنین و به منزل بیارین و داخل گلدون بذارین , شته ها شروع میکنن در منزل پراکنده شدن که این چندان خوشایند نیست !!
تصور عموم استفاده از سموم نباتی ضد آفات هست . ولی استفاده از سم نیاز به تکنیک داره و در ضمن راه حل دائمی نیست و بعد از یک بارندگی ساده , دوباره حمله شته ها به بوته گل رز آغاز میشه ! همینطور سمپاشی باعث نابودی موجودات مفیدی مثل مورچه ها هم میشه که دشمن شماره یک شته ها هستن و جذبش در خاک باعث مرگ کرم ها !
راهی بیولوژیک در این زمینه وجود داره و اون هم استفاده از سیر هست ! شاید خنده دار باشه ولی فقط کافیه یک تا دو حبه سیر رو در پای بوته گل رُز بکارین تا ببینین بعد از چند روز شته ها چطور از روی بوته و گل های شما غیب میشن !!!!!

راز کار در اینه که سیر وقتی در خاک تجزیه میشه , اسانسش توسط آب جذب ریشه های گل رُز میشه و به داخل گیاه کشیده میشه . شته ها که فقط از شیره گیاه تغذیه میکنن , از بوی سیر اصلن خوششون نمیاد و به همین دلیل این شیره بد بو رو رها میکنن !! البته بوی سیر اصلن توسط انسان حس نمیشه و به بوی گل شما هم آسیب وارد نمیکنه .

هیچ نظری موجود نیست: