یکشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۸۶

دوستی های خیابانی

امروزه با تغییر سنت های اجتماع و باورهای مردم و مخصوصن جوون ها و تبدیل خانواده ها از مردسالاری به فرزندسالاری ؛ خیلی از اصول گذشته جامعه داره از بین میره و منقرض شده و خانواده ها بازتر از قبل شدن . برای خانواده هایی که والدین با فرزندان رو راست هستن و صمیمی و چیزی رو از هم پنهان نمیکنن , این باز بودن عادی و بدون خطر هست چون چیز مخفی ای در بین نیست . ولی در بین خانواده های بسته و محدود و تا حدی پایبند به سنت ها , چنین روابط بازی میتونه گاهی موجب تهدید امنیت روانی و جسمی فرد و حتا خطر آفرین باشه . یکی از این موارد که چند سالی میشه که دوباره باب شده , دوستی های خیابانی هست که امروزه تبدیل به معضلی شده برای خانواده های بسته و باعث ایجاد معضلات و ناهنجاری های شدید در اجتماع که ریشه و اساس تمام اینها نا آشنایی والدین نسبت به خطرات پنهان اجتماع و در عین حال آگاهی ندادن و صمیمی نبودن با فرزندانشون هست که باعث و بانی تمام این مشکلات شده و عملن والدین نتونستن فرزندانشون با آگاهی دادن و کنترل های غیر افراطی , ایمن نگهدارن .
با اینکه همیشه طرفدار رابطه آزاد دختر و پسر بودم ولی متاسفنه حوادثی که در این چند ساله برای دختران و زنان بی سرپرست جامعه اتفاق افتاده , گویای این بوده که عده ای مرد و زن گرگ نما در کمین دختران ساده لوح نشستن تا با تحریک عواطف و احساسات پاکشون , ازشون سوء استفاده کنن و به هزار راه بکشونن . دوستی با جنس مخالف باید باشه و نیاز طبیعی هر انسان سالمه ولی تحت نظارت و آگاهی دورادور خانواده یا نزدیکان و اینکه شروط عقلانی و اعمال احتیاطی رو باید حتمن در این نوع دوستی ها که تقریبن همه اونها بدون زمینه و شناخت قبلی صورت میگیره , همراه باشه تا باعث انحراف اخلاقی و معضلاتی که امروزه در جامعه شاهدش هستیم مثل خودکشی و اسید پاشی و تهدید به مرگ و تجاوز جنسی و فرار از منزل و اعتیاد و جذب گروه های فساد و فحشا شدن و ... نشه :

- وقتی بار اول با پسری قرار میذارین , به این نکته توجه کنین که این رابطه حتمن نباید به سر انجام برسه و اولین دیدار شما یک دیدار فقط و فقط برای یک آشنایی ساده هست درست مثل اینکه دو نفر دوست همدیگه رو میبینن .
" خیلی از دخترها تصور میکنن فرصت خوبی گیرشون اومده و باید دو دستی بچسبن به موقعیت . در صورتیکه وقتی شناختی نیست و فقط همه چیز خلاصه شده در ظاهر و صحبتهای احتمالی در چت و تلفن و پارک و منزل فلان آشنا و دوست و .. ، چطور میشه انتظار داشت که چنین رابطه ای میتونه با یکبار دیدن به سرانجام برسه ؟ صرف نظر از شنیدن داستانها شاه پریان (!) باید در انتخاب دوست همیشه واقع گرا بود تا رویا پرداز "

- صد درصد مطمئن باشین در اولین دیدار و حتا دیدار های آتی , شما هرگز و هرگز اون ذات و شخصیت اصلی مخاطبتون رو نمیتونین بشناسین و مخاطب شما هم بخاطر جذب و جلب توجه و اعتماد شما سعی میکنه رفتاری رو در پیش بگیره که در واقع ذات و جوهره اصلی خودش رو پنهان کنه تا بتونه باعث جذب شما بشه .
" جزو یکی از رفتارهای بسیار طبیعی جنس نر در طبیعت هست که برای جلب ماده خودنمایی کنه . متاسفانه انسان سخنگو از این غریزه گاهی به صورتی افراطی و اغراق آمیز استفاده میکنه و چنان زبون بازی و فیلمی بازی میکنه که طرف فکر میکنه اسب سوار رویاهاش رو پیدا کرده . در صورتیکه چنین نیست . حتا زن و شوهرها بعد از یکسال زندگی در کنار هم باز هم نمیتونن همدیگه رو کامل بشناسن و شناخت واقعی طرف مقابل نیاز به تکنیک های خاص روانشناسی و زندگی طولانی مدت با اون فرد و قرار گرفتن در موقعیت های تلخ و شیرین زندگی داره . پس هرگز فریب صحبت های غلو آمیز مخاطب رو نخورین . معمولن افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارن همیشه در معرض این نوع تهدید قرار میگیرن . پس سعی کنید اعتماد به نفس خودتون رو بالا ببرین و داشته ها و توانایی های واقعی خودتون رو بشناسین تا فریب نخورین و جذب تعریف های دروغین بعضی از افراد شیاد نشین . بعضی از افراد شیاد با تعریف های کاذب از شما و بزرگ جلوه دادن خودشون سعی در جلب توجه شما میکنن . با هر کسی باشین و برین و بیایین و بگین و بخندین ولی از حد خودتون هرگز خارج نشین و هرگز اعتمادی بیش از حد به کسی نداشته باشین "

- برای دیدارهای اولیه خودتون تا وقتی که شناختی نسبتن کلی از مخاطب بدست بیارین , هرگز مکان های خلوت و کم تردد و یا کافی شاپ ها و رستوران های دنج رو انتخاب نکنید . سعی کنید دیدارهای اولیه و مقدماتی خودتون رو در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد داشته باشین .
" این مکانها ممکنه از پیش تعیین شده باشن و جایی باشه که امنیت شما رو به خطر بندازه . دقت کنید حادثه فقط یکبار اتفاق می افته نه بیشتر . گزارش های بسیار زیادی از تعرض به زنان و دختران در چنین مکانهایی در بایگانی پلیس ثبت شده . پس تا وقتی نسبت به فرد مورد نظر آشنایی نسبی پیدا نکردین از رفتن به این مکانها خودداری کنید "

- از خوردن و نوشیدن خوراکی یا نوشیدنی ای که مخاطبتون بهتون تعارف میکنه و یا همراه داره تا حد ممکن پرهیز کنین و تا از ماهیت و سالم بودن اون خوردنی یا نوشیدنی مطمئن نشدین چیزی رو قبول نکنین . مخصوصن شکلات و آدامس و نوشیدنی هایی مثل ساندیس و یا مشروبات الکلی و ... ممکنه همگی مسموم باشن ! میتونین خیلی ساده با جملاتی منطقی مثل رژیم دارم , یا میل ندارم و بعدن میخورم , طرف رو قانع کنین . یا برای اینکه دلخور نشه از دستش بگیرین ولی به بهانه میل نداشتن بگین بعدن میخورین .
" بعضی از آدامس ها و شکلات ها در بازار هستن که باعث انفجار ناگهانی احساس جنسی در فرد میشن و فرد رو از خود بی خود میکنن . همینطور بعضی افراد با قرار دادن مواد مخدر و یا مواد خواب آور در خوراکی ها , از افراد سوء استفاده میکنن و گزارش های بسیاری هر روزه منتشر میشه از این حوادث . بیهوش کردن شما به دو علت یا تجاوز به شما و یا سرقت لوازم شما و در خطرناکترین موارد ممکن , استفاده از اعضای بدن شما یا فروش خود شما به مراکز فساد صورت بگیره . این نکته رو بدونین که حتا نوشابه های قوطی ای هم قابل پر شدن و اضافه کردن مواد هستن و با تکنیک های خاصی میشه اونها رو مسموم کرد . بعضی از افراد هم با دادن خوراکی هایی حاوی مواد مخدر سعی در وابسته کردن شما به خودشون میکنن که در نهایت بعد از مدتی شما تبدیل به مشتری پر و پا قرص اون شخص میشین و منبع درآمدی برای اون فرد "

- هرگز از کسی که نمیشناسین سیگار نگیرین !
" خیلی از سیگارهایی که امروزه جوون ها استفاده میکنن , پر شده یا به اصطلاح مالیده شده هستن . بین توتون سیگار میتونه مواد مخدر یا مواد خواب آور باشه و نتایجی مشابه موارد سطر بالا رو براتون به ارمغان بیاره . همچنین بوی غیر عادی سیگار هم میتونه به شما آگاهی بده . در داخل سیگار دو ماده مخدر رو میشه مصرف کرد : حشیش و گرس . بوی هر دوی این مواد در موقع سوختن شبیه به یک نوع بوی عطر میمونه و استشمام حتا ذره ای از اون نوعی بدون مصرف کردنش میتونه یک حالت سرخوشی چند ثانیه ای همراه بیاره . پس اگه سیگار میکشین از سیگار خودتون استفاده کنین نه دیگران "

- از سوار شدن به اتومبیل فردی که نمیشناسین جدن خودداری کنین !
" این نکته رو بدونین که سوار شدن به اتومبیل مخاطب میتونه علاوه بر اینه باعث تعرض به شما و یا سرقت اموالتون با تهدید بشه , میتونه شما رو شریک جرم هم بکنه . بعضی افراد برای سرپوش گذاشتن بر اعمالی که انجام میدن همیشه دنبال شریک جرم و یا کسی میگردن که بتونن رد گم کنن . حضور یک زن در کنار مرد میتونه تا حدی موجه باشه و نشان از حضور یک خانواده بده برای پلیس تا باعث بشه ماشین مورد تفتیش قرار نگیره . خیلی افراد اقدام به حمل عمده مواد مخدر به این شکل میکنن . در صورتیکه محموله ای لو بره شما چه مطلع باشین و چه نباشین از نظر قانون مجرم و شریک جرم به حساب میایین . حتا در مواردی دیده شده این افراد شخص مورد نظر رو بعنوان قاچاقچی معرفی کردن و خودشون رو بعنوان فقط یک راننده و شریک بی اطلاع !!

- در دوستی ها سعی کنید تبدیل به عابر بانک فرد مورد نظر نشید !
" موارد بسیار زیادی از کلاهبرداری از زنان در آگاهی ثبت شده که در همه اونها فرد مورد نظر بعد از جلب اعتماد زن یا دختر پولدار اقدام به گرفتن مبالغی نسبتن هنگفت و یا طلا و جواهر و , اتومبیل , موبایل و .. از فرد کرده تا مشکلش رو حل کنه و در نهایت غیب شده . پس طبق ضرب المثل معروف عمل کنید : حساب حساب , کاکا برادر . اگر هم قصد کمک به فرد رو دارین حتمن ازش برگه امضا شده محضری و یا چک معتبر دریافت کنین و بعد مبلغ رو پرداخت کنید . میتونین بهانه بیارین که این مبلغ رو ندارین و باید از کسی قرض بگیرین و اون شخص هم بدون ضمانت چیزی پرداخت نمیکنه . معمولن اگه کسی ریگی به کفش نداشته باشه هرگز مخالفتی نشون نمیده وگرنه منتظر اولین پاسخ و عکس العمل ریاکارانه باشین : یعنی به من اعتماد نداری ؟؟؟؟؟ همینطور جدن از دادن هر گونه چک و یا نوشته مبنی بر مشارکت یا سرمایه گذاری با مخاطب خودداری کنید . چون هر اتفاقی برای چک شما بیافته مسئولش شما هستین و قانون فقط شخص شما رو میشناسه "

- از رفتن به منزل , مغازه , شرکت , باغ , پارتی , محفل دوستانه و ... فردی که نمیشناسین و تازه باهاش آشنا شدین جدن خودداری کنین !
": این مکانهای دنج همیشه بهترین جا برای افرادی بودن که نیت پلیدی داشتن و مواردی مثل سطور بالا رو براتون ایجاد کنن . همچنین دقت کنین شرکت در بعضی محافل مثل پارتی ها میتونه براتون دردسر ساز بشه . به این شکل که اگر اتفاقی این محفل لو بره و نیروی انتظامی اقدام به دستگکیری افراد بکنه , آبروی شما هم در معرض خطر قرار میگیره و حتا میتونه برای شما یک سوء سابقه منکراتی ایجاد کنه . پس جدن از حضور در محافلی که نمیشناسین و باهاش بیگانه هستین خودداری کنین حتا اگه زرق و برق زیادی داشته باشه !!

- در پارتی ها هر مواد ناشناخته مصرف نکنید !
" اگر در پارتی دوستتون شرکت میکنید دقت کنید مشروبات الکلی به میزان معقول استفاده کنید و از گرفتن هر گونه ماده ناشناخته ای جدن خودداری کنید . قرص , پودر , چجسب , نوشیدنی های غیر عادی و .. همگی یک تهدید برای شماهستن . مواد مخدر شیمیایی که بصورت قرص و پودر و حتا بصورت برچسب که روی پوست میچسبونن عرضه میشن . همینطور سعی کنید نوشیدنی خودتون رو از دستتون جدا نکنید و اگر هم نوشیدنی رو برای رقص در جایی گذاشتین دیگه سراغ لیوان خودتون نرید و یک لیوان جدید بردارین . دیده شده در خیلی از این محافل بعضی افراد با انداختن قرص های مخدر در لیوان نوشیدنی افرادی که حواسشون نیست اونها رو معتاد یا بیهوش کردن "

- از سفر کردن و یا رفتن به پارکهای جنگلی یا کوه و ... همراه با فردی که نمیشناسین خودداری کنین !
رفتن به این محل ها به علت دور بودن از شهر و اجتماع میتونه براتون خطرناک باشه . در صورت تمایل میتونید چند نفر از دوستان و یا آشنایان نزدیکتون رو هم دعوت کنید به این بهانه که اینطوری بیشتر خوش میگذره . چون اگر نیت تفریح باشه در جمع خوش میگذره نه در خلوت و بودن در خلوت به صورتی دیگه تعبیر میشه "

- بعضی از افراد در موقع آشنایی از شما وسیله یا شئ خاصی رو بعنوان یادگاری و در عالم دوستی میگیرن . دقت کنین از دادن اشیا خصوصی خودتون به فردی که نمیشناسین جدن خودداری کنین !
" خیلی افراد با گرو گرفتن این اشیاء که اغلب شامل لباس زیر و یا عکس های خصوصی شما و یا وسایلی هست که میتونه با آبروی شما بازی کنه , ازتون اقدام به اخاذی یا سوء استفاده میکنن . هر بار مجبورین به اونها حق السکوت پرداخت کنید و یا بدنتون رو در اختیارشون قرار بدین و در بدترین وضعیت کارهایی که ازتون میخوان انجام بدین مثل حمل مواد مخدر و پخش اون و .. ! پس اگه چنین اتفاقی برای شما افتاد مراتب رو حتمن به نیروی انتظامی گزارش بدین و مطمئن باشین اونها امین شما هستن و از فاش کردن اسرار خصوصی شما در صورت تمایل حتا به خانواده شما هم خودداری میکنن برای حفظ آبرو و این یک عرف در قانون قضایی ایران محسوب میشه "

- همینطور بعضی افراد بعد از چند بار ملاقات , دوربینی همراه میارن و از شما اقدام به گرفتن عکس میکنن . سعی کنید تا حد ممکن چنین اجازه ای رو به مخاطل ندین و اگه قرار به گرفتن عکس هست حتمن وضعیت پوششی خودتون و فیگورتون رو کنترل کنین .
" بعضی افراد با تهدید شما به اینکه از شما عکسهای نیمه عریان یا در وضعیت نامناسب گرفتن ازتون اخاذی میکنن به روشهایی که در بالا گفته شد . برای پرهیز از چنین اتفاقاتی همیشه سعی کنید در عکس ها لباس مناسب به تن داشته باشین و هرگز در وضعیت هایی مثل دست انداختن دور گردن یا بوسیدن و یا در آغوش هم بودن یا دراز کش بودن و ... عکس با کسی نندازین . این عکس ها میتونه بعدها باعث بشه که بعضی افراد بیمار این عکس ها رو در اختیار خواستگاران شما قرار بدن و یا روی اینترنت و باقی ماجرا .. که اگر هم چنین اتفاقی افتاد حتمن مراتب رو با پلیس در میون بذارید "

- همینطور ضبط صدا و یا آواز خوندن و تعریف از دست خط شما و گرفتن دست نوشته یا تشویق به نوشتن هر گونه متنی , باید حتمن آگاهانه باشه ! چون میتونه زمینه سوء استفاده از شما رو به همراه داشته باشه . مثل جعل سند و ...

همیشه صریح و بی پرده و رک باشین :
بعضی از افراد هستن که وقتی در رابطه با شما راه به خطا میرن و باعث رنجش شما میشن و یا خواسته های غیر معقولی طلب میکنن (!) , در توجیه رفتارشون اعلام تمایل به ازدواج کردن با شما میکنن . جدن مراقب این پیشنهاد ها باشین و در مواقعی که با چنین پیشنهادی مواجه میشید , صریح و بی پرده عنوان کنید که اگر قصد یا تصمیم به ازدواج دارن حتمن به همراه خانواده به خواستگاری شما بیان تا صداقت و حسن نیستشون رو نشون بدن !

هرگز و هرگز روابط و مکانهای ملاقات خودتون با مخاطب رو پنهان نکنید و سعی کنید تا حد امکان یکی از والدین و یا افراد امین خانواده شما از این روابط مطلع باشن . حتا اگر در خانواده سنتی و بسته ای هستین که این روابط ممکنه براتون ایجاد دردسر کنه , سعی کنید آدرس و یا شماره تلفن فرد یا محلی رو که ملاقات هاتون رو انجام میدین یادداشت کنید و در جایی بین لوازم شخصی خودتون و در دسترس آسان قرار بدین تا در صورت هر گونه حادثه ای والدین یا اطرافیانتون بتونن به اون نوشته دسترسی پیدا کنن و پیگیر وضعیت شما بشن .

در تمام روابطتتون همیشه این نکته رو مد نظر داشته باشین که به هیچ کس غیر از افراد خانواده خودتون بطور 100% اطمینان نکنید چون هیچ کس بجز خانواده دلسوز آدم نیست . حتا اگه به دفعات شخص مورد نظر رو امتحان کرده باشین و به صداقتش ایمان آورده باشین , با اینهمه هرگز اسرار خصوصی و خانوادگی خودتون رو در نزد یک فرد غریبه هرگز فاش نکنید !

از دادن آدرس محل زندگی خودتون به شخص مورد نظر جدن خودداری کنید . و سعی کنید همیشه یک حریم خصوصی برای خودتون نگه دارید .

در دوستی ها همواره مراقب هم جنس های خودتون باشین . گاهی دوست همجنس شما به چشم رقیب به شما نگاه میکنه و میتونه تمام این حوادث رو اون برای شما ایجاد کنه و گاهی حتا یک همجنس میتونه خودش یه زخم خورده و فریب خورده باشه و کسی که مورد سوء استفاده قرار کرفته برای اینکه کسانی مثل شما رو اغفال کنه . پس همیشه گوش به زنگ باشید و فکر نکنید ضربه رو همیشه از جنس مخالف میخورید !

اگر وسیله ای از وسائیل شخصی شما نزد مخاطب جا میمونه و یا فراموش میکنید بردارید حتمن پیگیر اون وسایل باشید و در اولین فرصت نسبت به باز پس گیری اون اقدام کنید . مخصوصن اگر دسته کلید شما و یا موبایلتون جا مونده باشه , حتمن نسبت به تعویض قفل و کلیدها اقدام کنید و یک گزارش ساده به کلانتری محل اقامت خودتون مبنی بر اتفاق چنین حادثه ای بدید و ازشون راهنمایی های لازمه رو بگیرین حتا میتونین با یک تماس ساده با پلیس 110 در این مورد راهنمایی بخواهین . به شخص مورد نظر هم بطور سر بسته بفهمونین که امیدوارین اتفاق بدی نیافته و شما نگران هستین . گوشی رو در واقع بدین دستش که اگه اتفاقی بیافته اولین مضنون شما اون فرد هست !!

و سخن آخر اینکه در صورت بروز هر مشکل و دردسر و یا تهدید شدن از جانب مخاطب , مراتب رو در درجه اول با خانواده و در صورت جدی بودن با مراجع انتظامی و پلیس 110 در میون بذارید و توجهی به تهدیدات نکنید و هرگز دچار ترس نشید . از اقدامات خودسرانه جدن خودداری کنید و کار رو به قانون بسپارید که اگر فردا اتفاقی هم افتاد اینبار شما مجرم نشین و مجرم اصلی از شما شکایت کنه .
..
..
تمام موارد نوشته شده احتمالات هستن و شاید هرگز اتفاق نیافتن ولی همگی اونها در جامعه ما میلیونها بار اتفاق افتادن و افراد بیشماری از این حوادث ضربه دیدن و حتا به قتل رسیدن و زندانی شدن و مورد سوء استفاده قرار گرفتن و به خاک سیاه نشستن و بی آبرو شدن و به راههای بی سرانجام کشیده شدن . پس شما سعی کنید با احتیاط و هوشیاری و رفتارهای عقلانی راه های رفته رو تکرار نکنید که آزموده را آزمودن خطاست .
در دوستی ها عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه و عاقلانه دوستی .

هیچ نظری موجود نیست: